Utvärderings- och kvalitetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Systematiskt kvalitetsarbete
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Disposition och utgångspunkter
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Utvärderings- och kvalitetsarbete 11-05-06 2017-04-06

Målstyrningens idé 2 2017-04-06 Nationell nivå, läroplan Lokal nivå, pedagogisk planering Undervisningens innehåll 2017-04-06 2

Framgångskoncept Enda sättet att förbättra resultatet är att förbättra undervisningen Nationell framgång beror på förmågan att säkerställa att varje skola klarar att ge hög kvalitativ undervisning till varje elev Kvaliteten på verksamheten är aldrig högre än kvaliteten på dess lärare Mc Kinsey & Company (2007) 2017-04-06

Det finns en motvilja mot utvärdering inom skolan. Varför är det så? Top-down perspektivet skapar kontrollkänsla Tidsödande Onödigt då man inte styr medlen för att åtgärda eventuella brister Nyttoaspekteten av utvärderingen oklar Det går inte att utvärdera och kvalitetssäkra skolarbetet med hjälp av gängse metoder, eller? 2017-04-06

Vad är kvalitet? uppfyller nationella mål svarar mot nationella krav och riktlinjer uppfyller andra uppsatta mål, krav och riktlinjer, förenliga med de nationella kännetecknas av en strävan till förnyelse och ständiga förbättringar (Skolverket) 2017-04-06

Hög kvalitet = ständig förbättring Kunskap om uppdraget och om nuläget Tolka mål och skapa kriterier Planera och genomföra Följa, analysera och lära Planera för förbättring Åtgärder Utvärdering Uppföljning 2017-04-06 6

Vad innebär det nya? Detta försvinner Kvalitetsredovisning Skolplan och ersätts av detta Krav på dokumenterat systematiskt kvalitets-arbete Utökad inspektion Fler nationella prov Detta försvinner Kvalitetsredovisning Skolplan Lokalarbetsplan 2017-04-06

Kvalitet och inflytande i nya skollagen Kapitel 2 Huvudmän och ansvarsfördelning Kapitel 4 Kvalitet och inflytande Kapitel 26 Tillsyn, statlig kvalitetsgranskning och nationell uppföljning och utvärdering 2017-04-06

Kvalitet och inflytande Nationell nivå - tillsyn, statlig kvalitetsgranskning och nationell uppföljning Huvudmannanivå - systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen Enhetsnivå - som ovan, rektor ansvarig, lärare och elevers medverkan, föräldrar möjlighet att medverka 2017-04-06 9

Kap 2+4 Ansvar på Huvudmannanivå Övergripande ansvar för utbildningen och kvalitetsarbetet Analysera eventuella skillnader mellan enheternas resultat och måluppfyllelse Analysera likvärdigheten i enheternas bedömning och betygsättning Skapa rutiner för att hantera klagomål Ansvara för personalens kompetens och kompetensutveckling 2017-04-06

Vad menar man med systematiskt kvalitetsarbete? Utifrån nationella mål ska skolorna skapa strukturer, rutiner, processer och hantera resurser för att nå målen Arbetet skall dokumenteras och vara transparent för alla inblandade Åtgärder ska vidtas om brister framkommer Skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål – informationsskyldighet kring dessa frågor 2017-04-06

Kap 2+4 Ansvar på enhetsnivå Rektorns och förskolechefens viktiga roll som pedagogisk ledare Ansvar för att utbildningen utvecklas Krav på delaktighet (inflytande och samråd) Rutiner för ”klagomålshantering” – anmälningar om missförhållanden Systematiskt och dokumenterat kvalitetsarbete Kontinuerlig rapportering ”uppåt” 2017-04-06

En utvärderingsplan Vad?särskilt utvalda delar av verksamheten Varför ? för vem, behov, beställare Hur? metoder, modeller Vem ? vem deltar, vem ansvarar och genomför När? nedskriven tidsplan med hålltider 2017-04-06

Ansvar på lärarnivå Planera, genomföra och utvärdera sin undervisningen (kap2) Göra terminsvis Individuella utvecklingsplan (IUP) från åk 1 med skriftliga omdömen i alla ämnen. (kap10) Hålla framåtsyftande utvecklingssamtal och skriva en framåtsyftande IUP minst en gång per termin och vid behov upprätta åtgärdsprogram (kap10) Sätta betyg (kap10) Anmälningsplikt till rektor gällande elever i behov av särskilt stöd samt då elever utsätts för kränkande behandling (kap6) 2017-04-06

Tillsyn m.m. Kap 26 Skolinspektionen Starkt och tydligt lagstöd, kvalitetsgranskning regleras Förtydligande och reglering av genomförandet - besök, tillträde, rätt till uppgifter Ökade sanktionsmöjligheter vid tillsyn – lika för kommunala och fristående huvudmän 2017-04-06 15

Utvärdering för kontroll och/eller utveckling Extern uppföljning och utvärdering - Skolinspektionen Skolverket, Internationella utvärderingar Interna utvärderingar / självvärdering - Vad och Hur bestäms av de professionella. Verksamhetens behov styr 2017-04-06

Kvalitetsgranskning oberoende och självständig granskning och bedömning av kvaliteten i skolväsendet samt inom förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen ska bidra till alla barns och elevers lika rätt till god utbildning i en trygg miljö, där alla når minst godkänt i alla ämnen. Ett skolämne eller ett särskilt problemområde www.skolinspektionen.se Tillsyn & granskning 2017-04-06

Vem avgör vad som är kvalitet? Professionellas perspektiv - upplevelse av delaktighet, trivsel Politiska perspektivet - god målupfyllelse, hög produktivitet Brukarperspektivet - behov / förväntningar 2017-04-06

Kvalitetsfaktorer enligt brukarna Trovärdighet Förtroende Pålitlighet Kommunikationsförmåga Inlevelseförmåga Flexibilitet /snabbhet Återställarförmåga Samhällsansvar 2017-04-06

Varje skolas utveckling, Lgr 11 kap 1 Skolans verksamhet måste utvecklas så att den svarar mot de nationella målen. Huvudmannen har ett givet ansvar för att så sker. Den dagliga pedagogiska ledningen av skolan och lärarnas professionella ansvar är förutsättningar för att skolan utvecklas kvalitativt. Detta kräver att verksamheten ständigt prövas, resultaten följs upp och utvärderas och att nya metoder prövas och utvecklas. Ett sådant arbete måste ske i ett aktivt samspel mellan skolans personal och elever och i nära kontakt med såväl hemmen som med det omgivande samhället. 2017-04-06

2017-04-06

Utvärdering kräver tydliga mål Att utvärdera innebär att granska och värdera utvalda delar av verksamheten gentemot överenskomna kriterier Målen ska vara väl kända och ha vunnit legitimitet Tid för avstämning vara bestämd 2017-04-06

Utvärdering kräver även indikatorer Att utvärdera innebär att granska och värdera utvalda delar av verksamheten gentemot överenskomna kriterier. Indikatorer = kännetecken, synliga avtryck i verkligheten som tyder på god måluppfyllelse och som möjliggör en kvalitativ bestämning. 2017-04-06

Processmål anger önskad utveckling Skolans mål är att varje elev: successivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och det inre arbetet i skolan… (Lgr 2011 kap 2.3) Indikatorer/observerbara bevis: Elev öppnar dialog med läraren om lektionens innehåll Elev ställer frågor när han inte förstår Elev söker stöd för sitt lärande hos kamrat Elev föreslår alternativa tillvägagångssätt för sitt lärande Läraren efterfrågar elevernas syn på undervisningens innehåll 2017-04-06

Hur förändrar vi framgångsrikt Väl förankrade modeller i den lokala organisationen Väl kända mål Rektor och lärare Stödfunktioner, tydligt uppdrag, kommunicerade förväntningar 2017-04-06

Kvalitetsverktyg - BRUK Strukturkvalitet - yttre förutsättningar, resurser Processkvalitet - det inre arbetet, hur vi jobbar Resultatkvalitet - det vi uppnår med vårt arbete www.skolverket.se/bruk 2017-04-06

Att fundera kring Vilka underlag tas fram och vilka sammanställningar görs? Hur, med vilka metoder analyserar och utvärderar ni? Exempel på åtgärder som uppföljning och utvärdering lett fram till? Effekter av dessa? Hur kan lokala pedagogiska planeringar ”användas” i ett lokalt förbättringsarbete? 2017-04-06

Eftermiddagens program Kort inledande diskussion om pedagogiska planeringar i förhållande till kvalitetssäkring Förbered träff nr 5 då er grupp ska redovisa Träff 5 Presentera exempel och tankar om: vilka gemensamma kvalitetsmål ni på er skola behöver formulera och arbeta mer med hur dessa kvalitetsmål kan förankras i pedagogisk planering kvalitetssäkringsprocesser i förhållande till skolutveckling  2017-04-06