Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Sommarbrev till föräldrar
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Informationssökning & Källkritik
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Hur bör samhället organiseras
Välkomna!.
Redovisning av uppdrag ang
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pauli förskoleområde SDF Centrum, Malmö stad Konstnärens förskola
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Mervärden och aha-upplevelser
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Läroplansnätverk förskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Kolsva Fotboll.
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kommunikationsplan för ----
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbete Lindängehus förskola

Arbetsmiljö Hur har ni organiserat er vardag för att får tid till dokumentation? Använder vi alla resurser på bästa sätt på vår förskola? Känner du som förskollärare att du har möjlighet att ta det ansvar som åligger er enligt den reviderade läroplanen? Du som barnskötare, hur ser du på rollfördelningen inom arbetslaget nu när förskollärarna har ett uttalat särskilt ansvar? Behöver ni som arbetslag förtydliga era roller? Vad behövs av dig som individ och av oss gemensamt för att det ska bli ett väl fungerande arbetslag?

Utvärdering projekt Har ni blivit överraskade i ert projekt? Vad har överraskat er? Hur har barnen haft inflytande över sin dag och sitt lärande? Har ni sett ett lärande som ni kan utveckla? Hur har era olika kompetenser tagits tillvara i projektet? Hur har de hundra språken fått plats? På vilket sätt har läroplanen, likabehandlingsplanen, arbetsplanen och andra teorier, använts i ert projekt? Har ni använt ateljéristan fullt ut under ert projekt, om inte varför?

Framtiden FAKTA: Vi är många vuxna och många barn, fördelade på fyra enheter. FRÅGA: Hur ska vi organisera oss för att få en bättre struktur på vår förskola? FAKTA: Vi har ett gemensamt och viktigt uppdrag. FRÅGA: Hur får vi alla våra planer att bli levande dokument i vår vardag? FAKTA: Vi har många mötesplatser, för pedagoger, där syftet är att vidarutveckla förskolan och barns lärande. FRÅGA: Vad krävs av dig som individ och av oss gemensamt?

Hur skulle vi kunna gå vidare? Gemensamt vernissage i huset för alla föräldrar och barn, för att lyfta projektet och på så sätt få in nya tankar i projektet. Genom att kritiskt granska utvärderingen och vårt förhållningssätt, kan vi skapa möjligheter att gå vidare i vårt projekt. Genom att samla delar av vårt projekt, kunna ”göra” böcker, häften, för en ytterligare dialog med andra och på så sätt blir vårt förhållningssätt granskat ännu en gång.