Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kliv 2.0 Kultur och lärande i vardagen
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Förskoleklassen på Södermalms skola
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Vård- och omsorgs-(college)
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Välkomna till seminariet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
LGR
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Välkommen till Braås skola
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Läroplansnätverk förskolan
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna till styrd helpdesk
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Fritidshem på Knappekulla
DET-Uppgifter.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid som vi inte vet hur den kommer att se ut?

Vi kan utgå från Hållbara värden, som vi tror på. (demokrati, öppenhet, mångfald, miljö, hälsa…) Det gör Lgr 11. Vi kan låta eleverna ta till vara och utveckla sin kreativitet. Entreprenöriellt Lärande tar till vara elevernas kreativitet.

Entreprenöriellt Lärande Att utveckla och stimulera kompetenser som att ta initiativ, ansvar och att omsätta idéer till handling. Samarbete med omvärlden, verklighetsanknutet, samverkan med arbetslivet (kulturliv, föreningsliv…) Utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet och samarbetsförmåga. Entreprenörskap handlar om att vara kreativ och att kunna kommunicera sin idé.

Att starta företag är en form av entreprenörskap. ”In-house-entrepreneurs” innebär att få vara kreativ eller innovativ inom en verksamhet, ett företag eller i en grupp.

Skollagen – olika anlag måste få utvecklas allsidigt.

Läroplanens första del Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.

Läroplanens andra del Mål Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt, kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga, Riktlinjer Läraren ska organisera och genomföra arbetet så att eleven - successivt får fler och större självständiga uppgifter och ett ökat eget ansvar, Alla som arbetar i skolan ska verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö,

Entreprenöriellt Lärande i praktiken Enkla uppgifter som eleverna själva utvecklar med egna idéer. 3 exempel från Rönnenskolan. 1.Rondellhundar. Ett starkt, innovativt och modernt uttryckssätt. 2.Skriva en broschyr om att vara en bra kompis, förälder, lärare, granne… 3.Klassråd. (Hållbara värden.) - Miljö/Resurshushållning - Öppenhet/Kommunikation (veckobrev) - Demokrati/Jämlikhet/Jämställdhet - Utveckling/Nyskapande/Aktiviteter - Kunskap/Ämnesbevakning

I Entreprenöriellt Lärande ryms mycket av det vi upplever att vi saknar hos eleverna (initiativ- förmåga, ansvarstagande, självtillit, kommunika- tionsförmåga och ibland kreativitet och samarbetsförmåga). Kvalitetssäkra och koppla till Lgr 11 gör vi med LPP. Ordet väcker en del känslor. Ett bra uttryck för Entreprenöriellt Lärande är ”Jävlar anamma”. Ett annat bra uttryck är ”ta-sig-för-samhet”. Det kommer man långt på. Tack! Rönnenskolan, Malmö