2010 05 04 MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE. 2010 05 04 LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fakta och information om högskolan
Advertisements

Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Att söka till högskolan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Folkhögskola – vad är det?
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Den nya lärarutbildningen
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
Välkommen till examensarbetet i kortalärarprogrammet!
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Implementering av nya läroplaner
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Individuellt val till 12/13
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Höstterminen 2014 LGFRILAGRU Valbar kurs, 30 hp 1GN019 Bildpedagogik – för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6.
Hovstaskolans styrdokument
Linköpings universitet
Fasta ämneskombinationer
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Daniel Seldén, studierektor och kursansvarig Ulrika Agby, Studievägledare Monica Sandorf, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Beniamin Knutsson,
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Verksamhetsförlagd tid, VFT vid Lärarutbildningen läsåret 06/07
Välkomna! Föräldramöte åk 3
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Lärarexamen –struktur från ht Termin 210hp 270hp 1,5 Vft GH HH HHHH SH 2,5 4 4 HHHHHHGSSS 1,5 Vft GH HH HHHH SH 2,5 44 HHHHHHGSSSSS.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Valbara kurser ht-13 1GN019 Bildpedagogik - för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6 och grundlärare med inr.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Lärarutbildningen Största grundutbildningen Drygt 2000 lärarstudenter Tvärinstitutionell Campus Kalmar/Växjö Hel-
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet
Program för kvällen 1.Droginformation 2.Rektor informerar 3.Information om inriktningsvalen 4.Övriga frågor.
Föräldramöte åk 1 och 2 Individuella val Programfördjupningskurser Behörighet /Meritpoäng Allmän information.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Ny lärarutbildning start ht-11
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE

LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik Fritidshem: Fritidspedagogik och ett valbart undervisningsämne F-3: Fem undervisningsämnen 4-6: Fyra undervisningsämnen varav ett valbart Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp Verksamhetsförlagd utbildning 30hp

LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Verksamhetsförlagd utbildning, 30hp Studenten knyts till en partnerskola Introduktion en vecka termin 1, (v40) VFU fördelas på fem kurser om 6hp / 4veckor Lärandemål för varje kurs i progression En VFU-lärare från högskolan följer och examinerar studenten genom utbildningen Utbildning för handledande lärare

LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Utbildningsvetenskaplig kärna, 60hp Fyra kurser om 9hp: - Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap - Utveckling, lärande och specialpedagogik - Skola, värdegrund och samhälle - Forskning, utveckling och utvärdering Återstående 24hp: - Styrdokument och didaktik - Bedömning och betygssättning integreras med ämnestudierna i Malmö högskolas lärarutbildningsämnen

LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem, 180hp – 3 år I fördjupningsämnet, fritidspedagogik, ingår ett självständigt arbete (15hp) samt del av utbildningsvetenskaplig kärna (15hp) Mellan den 15/3 och 15/ väljer man dessutom ett undervisningsämne (om 30hp): bild, idrott eller musik. I undervisningsämnet integreras utbildningsvetenskaplig kärna (9hp)

LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans åk 1-3, 240hp – 4 år är inriktad mot undervisning i matematik, svenska (30hp i vardera) samt naturorienterande ämnen/teknik, samhällsorienterande ämnen och engelska (15hp i vardera). Mellan den 15/9 och 15/ anmäler man ett av dessa ämnen som fördjupningsämne. I fördjupningsämnet ingår två självständiga arbeten (om totalt 30hp) och del av utbildningsvetenskaplig kärna (24hp)

LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240hp – 4 år är inriktad mot undervisning i matematik, svenska och engelska (30hp i vardera). Mellan den 15/3 och 15/ väljer man dessutom ett fjärde undervisningsämne (om 30hp): naturorienterande ämnen/teknik, samhällsorienterande ämnen, bild, idrott eller musik. Mellan den 15/9 och 15/ anmäler man ett av sina undervisningsämnen som fördjupningsämne (gäller matematik, svenska, engelska, NO/teknik eller SO) I fördjupningsämnet ingår två självständiga arbeten (om totalt 30hp) och del av utbildningsvetenskaplig kärna (24hp)

Grundlärarutbildningar vid Malmö högskola Termin Fritidshem 180hp Veckor vfu F-3 240hp Veckor vfu F – fördjupningsämne U – utb.vet. kärna Ö – övrigt ämne - avancerad nivå * - självständigt arbete 1 Vft FF H F 4 4 UF H 4 Bd/ Id/ Mu U U 4 F U H 4 Bd/ Id/ Mu Bd/ Id/ Mu 1 SOSv H H Sv/ NO/ SO 4 Ma En U NO Sv/ Ma H 4 FU H 4 F*F*U HH 4 FU HH 4 F*F*F FF*F* LÄRANDE OCH SAMHÄLLE hp Veckor vfu 1 SvMa HH HH NO/ SO/ Bd/ Id/ Mu/ Ma 4 En NO/ SO/ Bd/ Id/ Mu U Sv/ En En/ Ma H 4 FU H 4 F*F*U HH 4 FU HH 4 F*F*F

Ansökningsperiod mellan 15 mars och 15 april Val av undervisningsämne Kontrollera särskild behörighet (mu, id) Behöriga sökande som sökt före den 15 april har platsgaranti Ange inte reservalternativ LÄRANDE OCH SAMHÄLLE