Introduktion för nya doktorander vid IEI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att söka till högskolan
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Allt forsknings-, utvecklings- och kvalitetssäkringsarbete syftar till att förbättra vårt samhälle. Det är viktigt att kommunicera och göra resultat tillgängliga.
Utlandsstudier för I:are
Planering.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Gemensam examen - så gör vi i praktiken
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Rekrytering av doktorand
När skall vi träffas? Handledning av doktorander på Träbyggnad Helena Johnsson.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
VANLIGA STUDIEFRÅGOR med studie & yrkesvägledare Som studie & yrkesvägledare arbetar vi med att vägleda mot ett yrkesmål. Det kan innebära att vi tittar.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bygga nya hv.se!!! Att göra fram till utbildningen:
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Grundläggande och särskild behörighet
Validering inom Lärarlyftet
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Anders Vestin Klara Nordström
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Ny arbetsordning för universitetet
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Introduktion för nya doktorander vid IEI 24 mars 2011 Karin Axelsson & Mattias Elg Lena Sjöholm

Agenda Forskarutbildningen vid IEI Lunch på Kårallen kl. 12.15 Att vara doktorand Administrativt stöd för doktorander Andra instanser för forskarutbildningsfrågor Frågor Lunch på Kårallen kl. 12.15 2017-04-06

Forskarutbildningen vid IEI Fem kluster Forskarutbildning i 24 ämnen 173 antagna (nu aktiva), 63 kvinnor och 110 män Filfak: 33 Tekfak: 140 Antal examina 2010-11 16 licentiatexamen (4 kvinnor, 12 män) 12 doktorsexamen (3 kvinnor, 9 män) 2017-04-06

Forskarstudierektor Strategisk planering av institutionens forskarutbildning Kvalitetssäkring av forskarutbildningen Utnyttja samverkansmöjligheter mellan ämnen Leder forskarutbildningsrådet Administrativa rutiner och kontroll Uppföljning av individuell studieplan Ämnesstudieplaner Kursplaner Tillgodoräknanden Resursperson Stödja doktorander och handledare Initierat av doktorand, handledare eller fakulteten 2017-04-06

Forskarutbildningsrådet vid IEI Forum för kvalitets- och policyfrågor inom institutionens forskarutbildningar Rådet består av en handledare och en doktorand från varje kluster Rådet ska bl.a.: föra kvalitetsdiskussioner kring doktorandkurser, utvärderingar, seminarier, principer för tillgodoräknande av poäng, etc. vara ett forum/arena för utbyte av erfarenheter, exempelvis kring seminarieformer diskutera frågor som rör den långsiktiga, strategiska kvalitetsutvecklingen av forskarutbildningsprocessen fatta beslut om kursplaner för doktorandkurser Minnesanteckningar från forskarutbildningsrådets möten finns att hämta på IEI:s interna hemsida 2017-04-06

Ledamöter i forskarutbildningsrådet Karin Axelsson, forskarstudierektor, ordförande Mattias Elg, forskarstudierektor, vice ordförande Johan Ölvander, handledarrepresentant kluster S Marie Jonsson, doktorandrepresentant kluster S Kjell Simonsson, handledarrepresentant kluster U Inger-Lise Svensson, doktorandrepresentant kluster U Maria Björklund, handledarrepresentant kluster T Uni Martinsen, doktorandrepresentant, kluster T Göran Goldkuhl, handledarrepresentant kluster V Cecilia Gullberg, doktorandrepresentant, kluster V Elin Wihlborg, handledarrepresentant kluster X Gabriella Jansson, doktorandrepresentant kluster X Lena Sjöholm, sekreterare Ingmarie Hallkvist 2017-04-06

Antagning till forskarutbildningen Antagen i ett visst ämne Grundläggande och särskild behörighet Grundläggande behörighet innebär att den sökande har en högskoleutbildning om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller motsvarande kunskaper i forskarutbildningens huvudämne förvärvade inom eller utom landet. Undantag från kravet på grundläggande behörighet kan göras om det finns särskilda skäl. Den särskilda behörigheten specificeras i studieplanen för respektive forskarutbildningsämne. För att bli antagen till forskarutbildning i ett visst ämne söker man vanligtvis en doktorandanställning. Doktorandanställningar utannonseras under lediga jobb på LiU:s webbplats. Anställd vid LiU, vid annan högskola eller hos arbetsgivare utanför akademin 2017-04-06

Handledning – forskarutbildningens motor Huvudhandledare (minst docent) och bihandledare (minst doktor) Rättigheter och skyldigheter Den studerande har rätt till handledning under den tid som kan anses behövas för den föreskrivna utbildningen om 240 högskolepoäng. Efter detta upphör universitetets skyldighet att handleda. Fakulteten kan besluta att dra in doktorandens resurser om denne i väsentlig utsträckning åsidosatt sina åtaganden enligt den individuella studieplanen. En doktorand som begär det har rätt att få byta handledare. 2017-04-06

Styrande för forskarutbildning och handledning idag Högskolelag Forskarutbildningen skall, utöver vad som gäller för grundläggande högskoleutbildning, ge kunskaper och färdigheter som behövs för att självständigt bedriva forskning Högskoleförordningen Förhållandevis fri beträffande innehåll Specificerar struktur beträffande Tidsåtgång Handledare Individuella studieplaner 2017-04-06

Olika typer av handledning ”Relationen till handledaren är längre än ett genomsnittligt svenskt äktenskap” Mästar-lärlingsmodellen Lärandet ingår i en social praxis, utveckla förmågor och värderingar Kritik: Tendens till oreflekterad imitation, ojämnställd relation Peer-to-peer-modellen Dynamisk förhandlingssituation – avseende problem med slutförandet, angående tidplaner, ansvar, roller och befogenheter Lärandet ömsesidigt – doktorander lär av och med varandra, handledaren är också en lärande 2017-04-06

Kontraktsdiskussion och arbetsöverenskommelse (Lindén, 1998) Tydlighet uttalat, artikulerat och uppfattat Ömsesidighet frivillighet och att se ”fördelarna” Tidsbegränsning projektet, handledningen, progressionen Påföljder ömsesidiga?! 2017-04-06

”Doktorandtrappan” (Hessle, 1987) Förmedla forskningsresultat Teori/metod utveckla Igångsätta nya forskningsprojekt Handleda blivande forskare Självkritiskt granska och slutföra det självständiga arbetet Att bli eller inte bli forskare Spränglärd teoretiker Fullfjädrad forskare Förvirring Ensamhet Inkompetens- känsla 2017-04-06

LiU:s handledarpolicy Handledarna ska Definiera ansvarsfördelningen mellan huvudhandledare och övriga handledare samt diskutera och tydliggöra den specifika handledarfunktionen med doktoranden. Det är särskilt viktigt att på ett tidigt stadium tydliggöra doktorandens och handledarnas förväntningar på varandra. Vara tillgängliga för diskussioner enligt överenskommelse med doktoranden Diskutera och revidera den individuella studieplanen regelbundet med doktoranden Konstruktivt och inom rimlig tid kommentera manus och utkast samt i övrigt ge regelbunden återkoppling Uppmuntra och bidra till möjligheten för doktoranden att presentera forskning på konferenser/forskarkurser både nationellt och internationellt Bistå doktoranden vid val av publiceringsformer och publiceringskanaler Involvera doktoranden i ansökningar om forskningsmedel och i budgetarbete Bistå doktoranden med karriärplanering och nätverksbyggande 2017-04-06

LiU:s handledarpolicy Doktoranderna ska Fullgöra sina åtaganden enligt den individuella studieplanen samt i dialog med handledarna regelbundet diskutera och revidera denna I dialog med handledarna välja för doktoranden lämpliga kurser Regelbundet medverka aktivt i seminarieverksamhet Presentera egen forskning vid seminarier samt konferenser, helst såväl nationellt som internationellt Aktivt delta i ansökningsförfarande, där detta är tillämpligt 2017-04-06

Individuell studieplan Huvudhandledaren, bihandledare och den forskarstuderande skall tillsammans och i samråd så snart som möjligt utarbeta en individuell studieplan (ISP) Den individuella studieplanen uppdateras årligen Varför är en individuell studieplan viktig? Planeringshjälpmedel Möjlighet att följa progress Skapar överenskommelse mellan handledare och forskarstuderande Uppföljning Följs ISP Aktivitet i procent Lönestegen Aktivt dokument eller onödigt pappersarbete? Vilken mall ska användas för studieplanen? 2017-04-06

Ämnesstudieplaner Forskarutbildningsnämnden på fakulteten beslutar i vilka ämnen utbildning på forskarnivå skall anordnas Varje ämne har en allmän studieplan som innehåller: uppgifter om det huvudsakliga innehållet i utbildningen, förkunskapskrav principer för urval och den huvudsakliga uppläggningen av utbildningen inklusive ämnesspecifika obligatoriska prov som ingår i utbildningen. Var hittar jag den allmänna studieplanen? Lärandemål från högskoleförordningen 2017-04-06

Doktorandkurser Kursdelens omfattning och inriktning kan variera mellan olika ämnen men ligger normalt på 60/90 HP licentiat/doktor Kurser på IEI, LiU, nationellt, internationellt Tillgodoräknanden Ansökan om tillgodoräknande görs på blankett av den studerande; ansökan tillstyrks eller avstyrks av huvudhandledaren Beslut om tillgodoräknande av utbildningsmoment avgörs av forskarstudierektorerna Tänk på att man inte kan få poäng för kurser som är nödvändiga för att uppfylla behörigheten Läskurser Kursplaner 2017-04-06

IEI-gemensamma doktorandkurser Academic writing in English Basic management of research projects Basics in research methodology … fler på väg… Ges på uppdrag av IEI:s forskarutbildning Grundfinansiering Relevanta för minst två kluster Ges återkommande med viss frekvens (kan variera mellan varje och var fjärde termin beroende på efterfrågan) Inte bunden till viss lärare mellan åren Läses av minst tio doktorander Utvärderas och återkopplas till forskarutbildningsrådet 2017-04-06

Viktiga dokument www.iei.liu.se/forskarutbildning Checklista för handledare Handledarpolicy för forskarutbildningen Lönejusteringsblankett … och mycket annat! 2017-04-06

Doktorandportalen http://doktorandportalen.iei.liu.se/ 2017-04-06

Publicering Publiceringsstrategier blir allt viktigare inom universitetet Publiceringstraditioner/-kanaler Publiceringsprocessen Kvalitetsgranskning Författarordning 2017-04-06

Lic- och doktorsexamen En doktors- eller licentiatavhandling får läggas fram om den senast tre terminsveckor före framläggningen publicerats i en av fakulteten beslutad avhandlingsserie Avhandlingen utformas antingen som ett enhetligt sammanhängande vetenskapligt verk (monografi) eller som ett antal vetenskapliga uppsatser samt en introduktion till området (sammanläggningsavhandling) Elektronisk publicering, varför är det viktigt? Dekanus/prodekanus kontaktas i god tid för påskrift av två exemplar av doktorsavhandlingen. Ett av dessa exemplar skall den forskarstuderande ”spika” senast tre terminsveckor före disputationen TekFak: På LiTHs ekstock utanför lärosal C2 i hus FilFak: På trädet i Origo samt på biblioteket i D-huset Huvudhandledaren lämnar anmälan om disputation till forskarutbildningsnämnden. Här lämnas också förslag på opponent, ledamöter av betygsnämnd Hur ser disputationsakten ut? 2017-04-06

Vad gör jag om 7 år? Att tänka strategiskt från början är viktigt! Vilket för de flesta betyder att försöka täcka in vissa strategiska bitar så att ingen är ”tom”… De flesta menar att produkten ”doktorn” är viktigare än ”boken”, även om båda naturligtvis är viktiga Vårt fokus och planering rör dock vanligtvis avhandlingen och sällan doktorn Förändring är på väg där karriärplanering allt mer diskuteras – men förvänta er inga hastiga underverk utan se till att ta initiativ och kontroll över er egen framtid!

Karriärplanering Fundera på framtiden redan nu! Dokumentera meriter! Vad är meriterande? Publikationer Få forskningsmedel Arrangera konferenser, workshops, seminarier Nätverk, nationella och internationella kontakter Praktiksamarbete Granskningsuppdrag Undervisning och kursutveckling Kompetensutveckling, kurser Förtroendeuppdrag Omvärldskommunikation … Initiera karriärsamtal i god tid före respektive examen 2017-04-06

Vägvalen handlar om att skaffa erfarenhet inom flera områden Publiceringar, i olika former: artiklar, rapporter, svenska, engelska… Undervisning – mix av föreläsningar, handledning, kursansvar… Annan typ av assistenttjänst: administrativ, andra projekt Läsa doktorandkurser med bredd och djup Förtroendeuppdrag - sitta i styrelser, nämnder, grupper Seminarieverksamhet, delta intern och externt, som ger allmänkompetens och fördjupning Konferenser, internationella, nationella, akademiska, med praktiker Nätverkande, inom och utom avdelningen, nationellt, internationellt, inom och utom akademin Forskningsansökningar Tredje uppgiften, presentera forskningen mot avnämare, media, debattartiklar, populärvetenskapligt Bidra till den social miljön, fika, julfest, presentinsamling

Instanser för forskarutbildningsfrågor Forskarutbildningsrådet ”Språkrör” mellan doktorander/ämnen/kluster och institutionen Institutionsstyrelsen Doktorandrepresentant: Elisabeth Borg, företagsekonomi Doktorandnätverket vid IEI Fakulteterna Tekfak: http://www.lith.liu.se/foutb/ Filfak: http://www.filfak.liu.se/forskarutbildning/ Forum för forskarutbildning Centralt organ med prodekaner, kanslipersonal och doktorandrepresentanter från alla fakulteter 2017-04-06

FRÅGOR??? 2017-04-06