Särvux-pedagogernas rikskonferens 2011 Jan Lindblom Birgitta Gladh Carlsson
Särvux-pedagogernas rikskonferens 2011 Förändringar inom särvux Ny skollag Lärlingsutbildning Översyn kursplaner grundläggande särvux Den framtida gymnasiesärskolan
På väg mot VUX 2012 3
Reformer för ökad måluppfyllelse En ny skollag Ny betygsskala Tydligare ämnes- och kursplaner Utökad uppföljning Ny lärarutbildning och lärarlegitimation 4
Mer information 5
Vuxenutbildningens grundbultar Vuxnas lärande och utvecklingen av vuxenutbildningen (prop 2000/01:72) med mål och strategier är vuxenutbildningens utvecklingsdokument.
Aktuellt inom vuxenutbildningen Grundläggande vuxenutbildning Grundläggande Särvux Sfi Betygsrätt Sfi på folkhögskola 7
Regeringen och Skolverket Styrkedjan Riksdagen Regeringen Regeringen och Skolverket Kursplan 8
Struktur Kapitel 23-29 Kapitel 1-7 Kapitel 8-22 Gemensamma för alla eller flera verksamheter Kapitel 8-22 Utbildning inom skolformer och fritidshem Kapitel 23-29 Tillsyn, överklagande m.m. 9
Namnändringar Huvudpunkterna i dagens skollag behålls, viss terminologi ändras, t.ex: - vuxenutbildning för utvecklingsstörda → särskild utbildning för vuxna - svenskundervisning för invandrare → utbildning i svenska för invandrare - intagning → antagning
Validering Gäller samtliga skolformer i vuxenutbildningen Den som vill ska få resultatet av en validering skriftligt Dokumentationen ska kunna rättas eller ändras 11
Intyg Inom alla skolformer Individens möjlighet Huvudmannens informationsansvar 12
Vilka krav ställs i Skollagen på individuella studieplaner? För varje elev Den enskildes utbildningsmål och planerade studieomfattning Alla skolformer inom vuxenutbildningen, även sfi 13
Studie- och yrkesvägledning tillgänglig? Alla skolformer Vill börja studera Studie- och yrkesvägledare ska ha en utbildning avsedd för sådan verksamhet 14
Studie- och yrkesvägledning
Vad innebär förändringarna i Ditt arbete? Bikupa Vad innebär förändringarna i Ditt arbete? 16
Lärlingsutbildning för vuxna Förordning om statsbidrag för lärlingsutbildning för vuxna; SFS (2010:2016) Start tidigast 1 juli 2011 Särskilt statsbidrag 2012 – 2014 För att finansiera lärlingsutbildningen För att finansiera ersättning till arbetsplatser För att finansiera handledarutbildning 5 900 platser - 566 milj. kr aviserade i BP
Lärlingsutbildning för vuxna Förutsättningar: Yrkesutbildning inom gymnasial vuxenutbildning för utvecklingsstörda minst 20 veckor och som mest 2 år genomförs till övervägande del på en arbetsplats
Lärlingsutbildning inom särvux Ansökan om statsbidrag för lärlingsutbildning 2011 46 ansökningar från kommuner, enskilt och i samverkan 288 utbildningsplatser 2011 Ansökan för 2012 senast 14 oktober
Lärlingsutbildning inom särvux Fordon HVP Handel och administration HR IP Media Naturbruk Special 2011 Sa 2011 Sa 2012 23 24 72 71 39 10 26 288 280
Förändringar i vuxenutbildningen
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning Översyn av kursplanerna för grundläggande vuxenutbildning (komvux) och grundläggande vuxenutbildning för utvecklingsstörda (särvux) Ny betygsskala för grundläggande komvux, grundläggande särvux och sfi
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning Beräkna verksamhetspoäng för kurser inom grundläggande komvux. Utreda möjligheten att använda verksamhetspoäng som mått på studieomfattning inom sfi. 23
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning Lämna andra förslag som har samband med kursplanerna och deras funktion som nationellt styrinstrument för vuxenutbildningen.
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning ”I arbetet måste hänsyn tas till den flexibilitet och den anpassning till vuxnas behov som tillämpningen av kursplaner i vuxenutbildningen kräver.” (från uppdraget) 25
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning Experter särvux Maude Sundin Edlund huvudskrivare Barbro Färdeman Lund skrivare Birgitta Gladh Carlsson expert Granskande roll Eva Lundgren Sylvia Tutzauer Lindqvist Caroline Foss 26
Skollagen om betyg Grundskolan Komvux gymnasial nivå 10 kap, 20§ När betyg sätts efter det att ett ämne har avslutats ska betyget bestämmas med hjälp av bestämda kunskapskrav Komvux på grundläggande nivå 20 kap, 27§ Betyg på kurser i utbildning på grundläggande nivå ska grundas på en bedömning av elevens kunskaper i förhållande till såväl uppställda kunskapsmål i kursplaner som betygskriterier… Komvux gymnasial nivå 20 kap, 27§ …Betyg i kurser i utbildning på gymnasial nivå ska grundas på en bedömning av elevens kunskaper i förhållande till såväl uppställda kunskapsmål i ämnesplaner som kunskapskrav
Skollagen om betyg Grundsärskolan Grundläggande särvux 11 kap, 23§ När betyg sätts efter det att ett ämne har avslutats ska betyget bestämmas med hjälp av bestämda kunskapskrav Grundläggande särvux 21 kap, 20§ Betyg ska grundas på en bedömning av elevens kunskaper i förhållande till såväl uppställda kunskapsmål i kursplaner som betygskriterier… Komvux gymnasial nivå 20 kap, 27§ …Betyg i kurser i utbildning på gymnasial nivå ska grundas på en bedömning av elevens kunskaper i förhållande till såväl uppställda kunskapsmål i ämnesplaner som kunskapskrav
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning Utarbeta betygskriterier för betygsstegen A,C och E Lämna förslag på betygskriterier A,C och E för sfi
Ny betygsskala A B C D Betyget D innebär att betygskriterierna för E och till övervägande del för C är uppfyllda E Betyget E innebär att betygskriterierna för E är uppfyllt i sin helhet
Nya ämnesförslag Hem- konsumentkunskap Teknik
Förslag namnändring Individ och samhälle Verklighetsuppfattning och omvärldskunskap Natur och miljö Kommunikation Språk och kommunikation
Paus Bensträckare på plats Lämplig placering här? 33
Förändringar i vuxenutbildningen
Reviderade kursplaner för särskild utbildning för vuxna på grundläggande nivå motsvarande grundsärskolan KURSPLANER 2012 Grundsärskolans fastställda kursplaner - en utgångspunkt Samma struktur som övriga skolformer Kunskapsutveckling och kunskapskrav betonas Staten ställer tydligare krav på utbildningen 35
Reviderade kursplaner för särskild utbildning för vuxna på grundläggande nivå motsvarande grundsärskolan Kursplaner 2008 Kursplaner 2012 Ämnets syfte och karaktär Ämnets roll i utbildningen Syftestext med en sammanfattning om vilka förmågor undervisningen ska utveckla hos eleverna Mål som eleverna ska ha uppnått Centralt innehåll efter avslutad kurs 36
Kursplaner 2008 Kursplaner 2012 Kunskapsbedömning Kursplaner 2008 Kursplaner 2012 Utbildning motsvarande grundsärskolan Betygskriterier för betyget Godkänt Betygskriterier för betygen E, D, C, B och A Utbildning motsvarande träningsskolan Intyg om avslutad kurs Grundläggande kunskaper Fördjupade kunskaper 37
Syfte Anger vilka kunskaper som eleven ska utveckla genom undervisningen och vad undervisningen ska bidra till Beskriver uppdraget till utbildningen i sammanfattande punktform vilka förmågor som undervisningen ska ge eleven förutsättningar att utveckla 38
Centralt innehåll Talar om vilket innehåll som undervisningen ska behandla Talar om vad men inte hur. Hur undervisningen ska gå till är pedagogens val utifrån elevens förutsättningar. Ett antal kursplaner har det centrala innehållet uppdelat i underrubriker med innehåll i strecksatser för att ytterligare tydliggöra uppdraget 39
Kunskapsbedömning Utbildning motsvarande grundsärskolan Progression i talområdet, medverkar… löser på ett delvis fungerande sätt… på ett väl fungerande sätt Betygen D och B Betyget D innebär att betygskriterierna för E och till övervägande del för C är uppfyllda. Betyget B innebär att betygskriterierna för C och till övervägande del för A är uppfyllda. 40
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning Förslag på kursplaner – Skolverkets webbplats i juni Möjligt att lämna synpunkter till den 5 augusti Redovisning till Regeringskansliet senast den 1 september.
Uppdrag: Översyn av kursplanerna för viss vuxenutbildning Kurserna fastställs i den nya vux-förordningen Börjar tillämpas från den 1 juli 2012
Vad innebär förändringarna i kursplanerna för Din undervisning? Bikupa Vad innebär förändringarna i kursplanerna för Din undervisning? 43
Förändringar i vuxenutbildningen
Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8 45
Utredningens uppdrag i korthet Gymnasiesärskolans framtida utformning, t.ex. avseende program och inriktningar gemensamma ämnen och kurser gymnasiesärskoleexamen urval och antagning elev- och föräldrainflytande vid val av skolform Gymnasial särvux framtida utformning Ökad samverkan mellan skolformerna Ökad samverkan med arbetslivet Utökad rätt att studera i annan kommun eller fristående gymnasiesärskola Riksrekryterandeutbildning 46
Uppdrag - Gymnasial särvux Utredaren ska undersöka behovet av ett mer breddat utbildningsinnehåll yrkeskurser, yrkesträning och verksamhetsträning studievägar som föreslås för gymnasiesärskolan föreslå en sådan breddning om utredaren finner att behovet finns 47
Utredningens utgångspunkter – gymnasial särvux framtida utformning Personer med utvecklingsstörning liksom andra ska ha möjlighet till fortsatt lärande och utveckling även efter gymnasiesärskolan. Särskild undervisning för vuxna ( särvux) – en roll vid sidan av folkhögskolor och annan kursverksamhet. 48
Utredningens förslag och bedömningar - särvux på gymnasial nivå Möjlighet att ”läsa klart” gymnasiesärskola ………………. Gymnasiesärskolan kurs- och poängindelad Examensdokumentet visar att eleven inte har nått examensmålen för gymnasiesärskolan Fullfölja sina studier 49
Ett breddat utbildningsinnehåll Orienteringskurser Yrkesinriktade kurser enstaka yrkeskurser entreprenörskap individuellt anpassad utbildning 50
Ingen utbildning på träningsnivå inom gymnasial särvux Utbildning inom grundläggande särvux på träningsnivå vara tillgänglig även för elever som har tidigare skolbakgrund nya kommunikativa strategier nya hjälpmedel öka sin självständighet och delaktighet träna sin förmåga att göra val utbildningen kan göra vardagen mer begriplig och hanterbar 51
Ingen egen examen inom särvux fullföljer eleven sin gymnasiesärskoleutbildning – ett examensdokument motsvarande det för gymnasiesärskolan Delkurser möta specifika behov flexibilitet 52
Arbetsplatsförlagt lärande bör utvecklas i samverkan med arbetslivet Lärlingsutbildning bör ingå i de nationella satsningar som görs 53
Tillfälligt stimulansbidrag Skollagens formulering: De med minst utbildning ska prioriteras Kommunerna aktivt verka för deltagande Skolverket bör få i uppdrag att ta fram allmänna råd och lärande exempel för att sätta fokus på möjligheterna att utveckla gymnasial särvux 54
Vad händer nu? Arbete pågår på utbildningsdepartementet – prel.plan Skriva en proposition utifrån utredningen med hänsynstagande till inkomna remissvar. Utbildningspolitiska samtal inom regeringen. Lagrådet lägger fram sitt remissförslag i september. Propositionen ska föreläggas riksdagen i oktober för beslut. 55
Vad händer nu? Förberedelser inom Skolverket Program- och kursplanestruktur förbereds Väntar på regeringsuppdrag att sätta igång att fylla utbildningen med innehåll Rekrytera skrivare och experter. 56
Särvux-pedagogernas rikskonferens 2011 Vad kan Du göra för att förbereda Dig? 57