Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Frågor som vi brottats med
Mål med samverksanssystemet
Nulägesanalys genom frågor
FTFs motionsskola.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Referat En sammanfattning.
A day as the opposite sex
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
Barnanpassad utredning
Lösningsinriktad Pedagogik.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Mitt jobb & Min karriär.
Beredningen för integration och mångfald
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Högtidstal Retorik.
Sellmasters affärsidé
Mål och betygskriterier
Skriva för webben.
Må bra på jobbet.
Muntligt Jag kan….
Konsekvenser.
En introduktion till SEB Way
Att skriva en artikel.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Att hålla en presentation
En bild säger mer än tusen ord !
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Berätta spännande.
Att tillsammans påverka!
Göteborgs universitet
6 021 %
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Skriva noveller.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Medarbetarundersökning 2012
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansträff Välkomna!.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Personligt brev.
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Kommunikationsstrategi Vår syn på uppdraget Göteborgs universitet, 19 april 2012 Solberg.
KASAM Känsla av sammanhang
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Tips & trix.
Presentationens avskrift:

Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser

Övergripande om det kreativa konceptet för Göteborgs Stads arbetsgivarerbjudande Det kreativa konceptet för kommunikationen av Göteborgs Stads arbetsgivarerbjudande utgår från den frågan ”Vad är ditt jobb?”. Frågan är den sammanhållande länken i kommunikationen kring Göteborgs Stads arbetsgivarerbjudande. Svaren på frågan är lika många som vi är medarbetare. Men alla i Göteborgs Stad har det gemensamt att man som anställd gör skillnad för någon annan – göteborgarna. Vi jobbar varje dag för en fungerande vardag och är med och formar framtidens Göteborg. Tonläget i kommunikationen ska vara obyråkratiskt. Vi pratar direkt till dig som vi vill nå, utan omsvep och krångliga ord. Vi utgår från människor och ger uttryck för individens berättelse. Med ett personligt anslag skapar vi bilden av en arbetsgivare där varje medarbetare medvetet eller omedvetet gör skillnad för göteborgarna.

Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonserna: Rubrik och bild Rubriken berättar vad medarbetaren gör på jobbet genom att svara på frågan ”Vad är ditt jobb?”. Svaret har göteborgaren i fokus. Var så konkret du kan! Skriv hellre ”Jag ger Calle möjlighet att välja framtid” än ”Jag ger alla barn möjlighet att välja framtid”. Rubrik och bild ska tillsammans ge en positiv känsla och locka till en närmare titt. Ambitionen är inte att vara heltäckande eller att ge en exakt beskrivning. Det här är reklam för staden som arbetsgivare! Bilden visar göteborgaren, alltså ”den vi är till för”. För att lyfta fram annonsens berättelse är aspekter som ansiktsuttryck, klädsel, vad som händer i bilden och eventuella tillbehör viktiga.

Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonserna: Text Några tips vid textskrivning: Annonsutrymmet är för litet för att beskriva tjänsten och arbetsplatsen i detalj. Ambitionen är därför främst att inspirera sökande att leta efter mer information i andra kanaler. Fundera först igenom vem du skriver för. Vi vill inkludera alla tänkbara sökande. Därför skriver vi enkelt och obyråkratiskt. Vi skriver direkt till den potentiella sökanden och använder därför ett du-tilltal. Fokus i texten ska vara på det värde som levereras av medarbetaren. Annonstexten ska andas lust, inte plikt. Beskrivning: Här kan du skriva: Lite mer om hur tjänsten bidrar till att skapa en bra vardag för göteborgarna. Vilka kunskaper och förhållningssätt som krävs för att göra jobbet. Vilka fördelar och utvecklingsmöjligheter medarbetare i Göteborgs Stad har. Ingressen ska stödja, stärka och utveckla rubriken.

Budskapsplattformen är ett stöd för att ta fram annonstext Det som ska känneteckna hur det är att jobba hos oss i Göteborgs Stad är: ”Jag jobbar för en bra vardag för alla göteborgare.” Jag påverkar göteborgarnas vardag och jag kan se att mitt jobb har betydelse för många. Det känns meningsfullt. ”Jag är med och utvecklar Göteborg.” Vi har ett gemensamt driv och vill ständigt förbättra vår verksamhet. Mina idéer tas tillvara och jag kan påverka både mitt eget jobb och helheten. Jag känner mig stolt över min roll i utvecklingen. ”Jag kan välja många intressanta jobb och karriärvägar.” Jag har tillgång till ett brett nätverk och kan ta nya utmaningar på en stor intern arbetsmarknad. Mina arbetskamrater och chefer har höga förväntningar på mig. Jag känner att jag har möjligheter. Dessa tre delar utgör stommen i en budskapsplattform tillsammans med fakta, argument, statistik och goda historier från våra verksamheter.