Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Kursen Regional utveckling och strategiskt tillväxtarbete Uppdragsutbildning vid Örebro universitet 2009/2010 I samarbete med Regionförbundet Örebro, Tillväxtverket.
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
ProSteel - ProSteel är ett program som skall skapa tillväxt i företag med ambition och potential att kommersialisera produkter vars konkurrenskraft bygger.
Träning ger färdighet!.
Framgångsrikt projektledarskap lyfter landsbygden Bakgrund • Den ideella sektorn brinner ofta för landsbygden och vill utveckla sina områden • Utvecklingsidéer.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
Tillväxtprojektet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Aktuella frågor på EU-nivå
Strategisk kompetensförsörjning
Omvärlds- & Framtidsseminarium Kommunfullmäktige
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Navigeringshjälp för företag som vill utvecklas!.
Innovation i södra Småland
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Västra Götaland.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Projektledare Åsa Bruhn, Högskolan Dalarna
Projektledning.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
NEA Seminarium 7 december 2004
En kurs för att hitta din affärsidé
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Nya Landsbygdsprogrammet
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Resultat och erfarenheter från RTP Karin Sundin, Länsstyrelsen i Örebro län Fredrik Eliasson, Regionförbundet Örebro.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
När idéer ska utvecklas När företag ska växa. Järnvägsklustret Gunnar Heinemann.
Praktik och utbildning för nyanlända akademiker
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Dalarna ska vara ledande i Sverige för lanthandelsutveckling och
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Competence Academy – Public Sector
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs

Tillväxtföretag i Västernorrland Syfte Projektets huvudsyfte är att skapa fler konkurrenskraftiga och växande företag, en växande lokal ekonomi och fler arbetstillfällen i länet. Ett annat syfte är att öka kompetensen hos projektägaren och de medverkande kommunerna om hur de tillsammans bäst kan arbeta för att stärka regionens tillväxtföretag Målsättning 4 Genomförda fördjupade utvecklingsprogram för företagsledare i tillväxtföretag 70 företagsledare har fullföljt i det fördjupade utvecklingsprogrammet 100 % av dessa företagsledare upplever att de fått stöd av programmet för att utveckla sina företag Projektets effektmål Förväntade effekter i de deltagande företagen 2 år efter att de deltagit i programmet Ökad lönsamhet med 5 %. Ökad omsättning med 10 %. Ökad sysselsättning med 5 %. Målgrupp Projektet vänder sig enbart till tillväxtföretag. (Med tillväxtföretag menas befintliga företag med uttalad vilja och potential att öka sin omsättning.) Monica Westberg

Tillväxtföretag i Västernorrland Upplägg - Genomförande Monica Westberg

Handelshögskolan Umeå leverantör av program/ seminarier Erfarehet Executive Education – Ledarskapsutbildning EDP (Executive Development Program) Kompetens, Reflektion, Affärsutveckling för tillväxt Individuella program, mellanchefsutbildningar Monica Westberg

Behov av utveckling / resurser Uppföljning och styrning EDP - modell (Executive Development Program) Kompetens, Reflektion, Affärsutveckling för tillväxt Ägarintressen Verksamhetsidé och vision Strategisk omgivning Kunder konkurrenter leverantörer nu och i framtiden Strategisk förmåga Kompetens och resurser nu och i framtiden Utvecklingsstrategi Produkter/ tjänster verksamhetsområden nu och i framtiden Behov av utveckling / resurser Uppföljning och styrning Monica Westberg

Program - Upplägg Fortsatt kontakt HHU vid behov Deltagarens Nuläge / förutsättningar Mål, ambition Anpassning av modul. Anpassning av bemanning Modulens Innehåll Skuggstyrelse Eget arbete Coaching Fortsatt kontakt HHU vid behov Monica Westberg

Arbetsätt/Program Förarbete – Innehåll Programstart Skuggstyrelse Coach Utvärdering / anpassning Programledare tillgänglig hela utbildningen Monica Westberg

Program – 4 moduler x 3 dagar Tillväxt och omvärld Nuläge i mitt företag Utmaningar vid tillväxt Framgångsexempel Omvärld/konkurrenter Att sätta mål och strategier Miljö, Integration och Jämställdhet Lönsamhet och sälj Lönsam tillväxt Finansiering Kundens behov Kundnytta Försäljning Prissättning Monica Westberg

Program – 4 moduler x 3 dagar 3) Leda tillväxt Ledarskapet i tillväxt Jag själv som ledare Värderingar/företagskultur 4) Organisation och styrning Organisation Ekonomistyrning Bygga effektiva team Styrelsearbete Monica Westberg

Föreläsare i program /seminarier Erfarenhet av strategisk affärsutveckling Akademiker, Privata företag, Externa gästföreläsare ”best practice” företagsexempel Nationell och internationell erfarenhet Erfarenhet från HHU och näringsliv Teori, praktik, erfarenhetsutbyte Verktyg, mallar Monica Westberg

Föreläsare med kunskap om … Omvärldsanalys, Sälj, Marknadsföring UGL, Ledarskap, Organisation, grupp/ledare, (Ledarskaps)psykologi Styrelsearbete, strategiskt ledningsarbete Verksamhetsanknuten kalkylering (produkt, marknad, investering), innovationsarbete Ekonomi, finansiering, styrning, logistik hållbarhetsarbete Monica Westberg

Några av Handelshögskolans referenser Skidstahus, Gerdins Cablage, Eurocon, ÅF Cellpap, Mjälloms bröd, Nipsoft med flera. ÅLÖ Maskiner, Umeå (Strategisk verksamhetsutveckling) Indexator, Vindeln (Strategisk verksamhetsutveckling) LKAB (Ledningsgrupp) Polisen (Ledarskap) Volvo, Telia, Eriksson med flera. Monica Westberg

Program – Utbildningsdatum 2013-2014 Grupp Modul 1 Modul 2 Modul 3 Modul 4 1 15-17/10 26-28/11 4-6/2 18-20/3 2 22-24/10 3-5/12 11-13/2 25-27/3 3 25-27/2 8-10/4 20-22/5 26-28/8 4 4-6/3 6-8/5 24-26/6 2-4/9 Monica Westberg

Uppföljning Enkäter Löpande under utbildning Handelshögskolan Länsstyrelsen Kommunen Intervjuer Länsstyrelsen (Intervjuer görs med ett urval i gruppen) Rapport Varje deltagare i programmet skriver efter avslutat program en rapport Uppföljning 2016 Extern uppföljning 2016, två år efter avslutat program. Monica Westberg