Den byggda miljöns påverkan på fysisk aktivitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Folkhälsoarbete i Munkedal
FMS gör människor Fysiskt Mentalt Socialt starka
Vad säger WHO? Birgitta Brännström Forss Kristianstads kommun
Kultur för alla – gäller det mig
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
FYSISK AKTIVITET VID STROKE
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Kim Thorsen Docent, överläkare, Utbildningschef, Örebro läns landsting
Hur mycket ”sparar du” om du cyklar till jobbet under ett år jämfört med att åka bil? Besparing i kr omräknat i antal arbetsdagar efter skatt. Förutsättning:
TRÄNINGSPROGRAM OVERHEADBILDER
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Aktivt liv i byggda miljöer MManual för kommunal planering
World Cancer Day 2009.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Kondition och träning.
Mobility Management och Hälsa.
Är det väl använda pengar?
Matematisk statistik och genletning
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Folkhälsorapporten 2009 Landstingsstyrelsen 28/4 2009
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Indikatorn (variabeln) ska omfatta ett vanligt förekommande folkhälsoproblem. kunna åtgärdas med folkhälsoinsatser. kunna åtgärdas av kommun/landsting/region.
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Rapport i 3 delar Del 1 och 2 Del 3.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Hälsoläget bland personer med funktionsnedsättning
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Den ljusnande framtid är vård
Fitnesskultur i ur och skur Birgitta J Huuva Ordförande samverkansgruppen för Hälsofrämjande sjukvård ÖLL.
Visste du att… Fysiskt aktiva individer löper hälften så stor risk att dö av hjärt-kärlsjukdom som sina stillasittande jämnåriga. Källa: Vill.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Hjärta och kärl Vad blir konsekvenserna av hur vi har det?
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Bilder för lokal utbildning
Cancerfonden Världscancerdagen 2009
Indikatorn (variabeln) ska omfatta ett vanligt förekommande folkhälsoproblem. kunna åtgärdas med folkhälsoinsatser. kunna åtgärdas av kommun/landsting/region.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Uppstartskonferens: Handlingsprogram mot barn- och vuxenfetma Hälsofrämjande sjukhus - lotsar till en lättare livsstil Ann Stokland, Kungälvs sjukhus.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa:
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Vilka sjukdomar lider finländarna av?
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Europeiska regionala utvecklingsfonden Uppgift: “att korrigera regionala obalanser i EU”
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Infrastrukturplanering
Hälsa.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Träff 2 Välkommen!.
Fysisk aktivitet Vetenskapligt säkerställda effekter för ökad hälsa
KPR april 2018.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Presentationens avskrift:

Den byggda miljöns påverkan på fysisk aktivitet Konferens: Handlingsplan mot barn- och vuxenfetma Johan Faskunger, fil dr johan.faskunger@ki.se Centrum för allmänmedicin Karolinska Institutet & Stockholms läns landsting

Finns att ladda ned och beställa från: www.fhi.se

Effekter av fysisk aktivitet: Förbättra kondition (hjärta-lungor) Öka muskelstyrka Motverka hjärt-kärlsjukdom Motverka tjocktarmscancer Motverka typ II diabetes Motverka benskörhet Motverka högt blodtryck Motverka höga blodfetter Motverka övervikt & fetma Motverka mental ohälsa Öka livskvalitet Förbättra humör Minska oro & ängslan Förbättra självkänsla Motverka för tidig död Öka livslängd Öka antalet friska år Schäfer-Elinder & Faskunger (2007) Fysisk aktivitet och folkhälsa. Statens folkhälsoinstitut

Död och sjukdomsbörda med stillasittande enligt WHO (2002): 1.9 miljoner dödsfall i världen årligen 23 % av sjukdomsbördan för hjärtinfarkt 13 % av hjärtinfarkt 11 % av bröstcancer 17 % av tjocktarmscancer 15 % av sjukdomsbördan för typ 2 diabetes WHO. World Health Report: Reducing risks, promoting healthy life, 2002

En stillasittande livsstil: 600 000 dödsfall / år i Europa (WHO, 2002) 5,3 miljoner förlorade friska levnadsår (WHO, 2002) Kostnad stillasittande: 6 miljarder kr / år i Sverige (Bolin & Lindgren, 2006) Kostnad övervikt & fetma: 16 miljarder kr / år i Sverige (Persson & Ödegard, 2005)

Stillasittande Fysisk aktivitet Ökande bilåkande, ökande avstånd mellan målpunkter, ökande mediekonsumtion, större boyta = mer inomhusvistelse, infrastruktur som gynnar bilåkande, ökat antal (stillasittande) skrivbordsjobb på arbetsplatsen, teknologi som minskar energiförbrukningen, överflöd av passiv fritidsunderhållning osv… Fysisk aktivitet på recept…

Varför förändra den byggda miljön? Informationsinsatser är inte tillräckliga! Individinriktad beteendeförändring når inte tillräckligt många! Har lättare att ”nå” socioekonomiskt svaga = Långsiktigt folkhälsoarbete ALLA MÄNNISKOR HAR RÄTT TILL EN SÄKER OCH TRYGG MILJÖ!

En etisk aspekt… Vi ska inte förvänta oss att stora delar av befolkningen anammar aktiv transport förrän det finns ett tillräckligt ”finmaskigt” nät av säkra, trygga och attraktiva gång- och cykelbanor…

Låg promenad- och cykelvänlighet… …om det inte finns utbud och service nära och om infrastrukturen främst gynnar bilen som transportmedel

Låg promenad- och cykelvänlighet… …om det inte finns infrastruktur för att gå eller cykla och om områdena saknar förbindelser

Närhet, tillgänglighet, användbarhet Park och natur Service och affärer Kollektivtrafik Motionsanläggningar Gång- och cykelstråk Näridrottsplatsen i Mölndal

Byggda miljöns utformning Promenadvänligt område = 70 min mer vardagsmotion per vecka Socialt kapital = lägre risk för hjärt-kärl, högt blodtryck, depression m fl Hög tillgänglighet till service, affärer och utbud = mer vardagsmotion för vuxna Hög tillgänglighet till parker och grönområden = mer vardagsmotion

(O)Trygghet & (o)säkerhet: Trygghet i området är ofta avgörande för fysisk aktivitet utomhus, speciellt för barn, äldre och kvinnor Kriminalitet och ”oroligheter kan påverka negativt, men fortfarande dålig förståelse Bristfällig belysning Trafikvolym och höga hastigheter är de vanligaste orsakerna till att människor känner otrygghet Åtgärder i den byggda miljön kan kraftigt öka säkerhet och trygghet: Bättre belysning, siktlinjer, trafikseparerade gång- och cykelbanor, hastighetsreducerande åtgärder

Samhällsplanering för aktiv transport: Stora brister i cykelvägnätet Stora brister i infrastrukturen för fotgängare Ökade resurser krävs på alla nivåer Bättre samsyn mellan olika lokala sektorer och förvaltningar Bättre samarbete över kommungränserna behövs Foto: Krister Spolander

” Med tanke på cyklingens alla kvaliteter skulle man tro att cykling är det mest omhuldade transportslaget. Så är långt från fallet.” Klas Elm, Ordförande Svensk Cykling

Odense cykelprojekt: 13 miljoner i vinst!!! Satsade 20 miljoner kr under 4 år på cykeltrafiken 50-tal cykeltrafikåtgärder (med fokus på infrastrukturen)  Cyklingen har ökat 24 %. Olyckor minskat med 20 % 2 134 vunna levnadsår Dödligheten bland 15-49 åringar minskade 20 % Samhällsvinsten: 33 miljoner danska kr Odense Kommune, Trafikministeriet & Vejdirektoratet (2004) Evaluering av Odense Nationale Cykelby. Odense. Hemsida: www.cykelby.dk

Förbättrad infrastruktur för cykling & ökad cykling i samhället är bra för… Fysisk aktivitet & folkhälsa Miljö & hållbar utveckling Samhällsekonomi Tillgänglighet Integration? Jämställdhet Trafikskadeprevention Lokal/regional utveckling & turism

Barns rörelsefrihet har minskat!

Barn 7 – 9 år som får gå utan vuxens sällskap till resp målpunkt Jämförelse mellan olika tidsperioder för om barn får gå på egen hand till olika målpunkter. Källor: Krister Spolander 1981 och 1983, ARS 2000 och Markör 2003

NICE (2008). Promoting and creating built or natural environments that encourage and support physical activity: Hastighetsreducerande åtgärder  Ökad gång, cykling och barns lek utomhus. Bygga rekreationsstråk (multi-use trails)  Ökad gång och cykling. Stänga av bostadsgator/minska biltrafik  Ökad gång sannolikt även cykling. Bygga cykelinfrastruktur i och utanför tätort  Ökad cykling, färre trafikolyckor. Bygga säkra skolvägar för gång och cykling  Ökad gång och cykling. Förändra strukturen och miljön runt omkring gatunätet Ökad gång. Ökad utomhusvistelse för barn  Insatser som förbättrar infrastrukturen för gång- och cykeltrafik klassades som mycket kostnadseffektiva. ”Kostnadsnyttoanalys” av GC-banor  1:11.

Vad kan samhällsplaneringen göra? Öka resurserna till insatser som främjar vardagsaktivitet HKB & BKA – “folkhälsotänk” i planeringen Tillgänglighetsanalyser Handlingsplaner & policy Få med alla berörda aktörer och sektorer

Edwards & Tsouros (2006) Promoting physical activity and active living in urban environments. The role of local governments. The solid facts series. Köpenhamn, WHO regional office.