Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen, 2005 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Swot - analys.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Utgångspunkter/Genombrott
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett arbete med att etablera
En reviderad läroplan för förskolan
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
- Älta skola med fokus på lärandet -
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Ett balanserat styrkort
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Utvecklingscentrums uppgift
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Att lära sig att analysera
Balanced Scorecard Processen steg för steg
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Hur kan vi förstå begreppet?
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
på personer i behov av hjälp
Omställningen av hälso- och sjukvården
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen, 2005 1

Kriterier för ledningsstödsystemet Innehåll vision och verk-samhetsidé strategiska mål och styrtal aktiviteter för att nå strategiska mål tydlig uppföljnings-process Process helhetstänkande flera perspektiv delaktighet ansvarstagande av ledningen återkoppling och förankring Västra Götalandsregionen, 2005 2

Vad handlar Balanserade Styrkort om ? Det handlar om att fundera på: era viktigaste mål för dom kommande åren hur ni kan göra er verksamhet ännu bättre vad som krävs för att utveckla verksamheten vilka olika aktiviteter ni behöver starta upp hur ni ska följa upp att ni utvecklas åt rätt håll vem som ska göra vad Västra Götalandsregionen, 2005 3

Nyttan med styrkortet Fokusering på det viktigaste Tydligare styrning Hjälpmedel för att genomföra det man planerat Fokus på uppföljning och analys Relativt lätt att begripa Ordning och reda …men det handlar fortfarande om gott ledarskap och medarbetarskap för att verkligen åstadkomma förbättringar i verksamheten Västra Götalandsregionen, 2005 4

Ett bra styrkort - vad kan det vara ? Få, konkreta mål som engagerar medarbetarna Tydliga styrtal/nyckeltal för att följa upp målen Uppföljning och rapportering månadsvis/ kvartalsvis En konkret handlingsplan för att nå målen Ansvariga för mål, aktiviteter, styrtal Tidplan för rapportering En naturlig del i styrningen och uppföljningen av verksamheten Västra Götalandsregionen, 2005 5

Från vision till aktiviteter Vår bild av framtiden Hur ska vi nå visionen? Hur mäter vi och följer upp? Vilka etappmål kan vi sätta? Vad gör vi konkret? Vision Mål Styrtal Måltal Aktiviteter Reflektioner, lärande Upp- följning Åtgärder Analys Hur når vi våra strategiska mål? Har vi närmat oss vår vision? Hur ligger vi till med våra etappmål? Åt vilket håll pekar trenden? Uppföljning av projekt och aktiviteter Västra Götalandsregionen, 2005 6

Balans Att hitta balansen mellan: Ekonomiska mål Verksamhetens mål Kortsiktiga mål Ekonomiska mål Verksamhetens mål Utfallsmått Långsiktiga mål Mål i andra perspektiv Externa mål Framåtriktade mått Västra Götalandsregionen, 2005 7

Mål i olika perspektiv Försök att hitta mål som utvecklar verksamheten utifrån flera olika perspektiv Perspektiven är ett hjälpmedel för att visa på ”balansen” i styrkortet 4-5 perspektiv, t ex Kund-, medborgar- eller patientperspektiv Ekonomiskt perspektiv Processperspektiv Medarbetar-, personal- eller lärandeperspektiv Utvecklings- och förnyelseperspektiv Västra Götalandsregionen, 2005 8

Kompetens-utveckling Samband mellan mål Förbättrad hälsa Kund- perspektiv Korta väntetider Ekonomi i balans Ekonomiskt perspektiv Utveckling av vårdkedjor Process- perspektiv Engagerade medarbetare Medarbetar- perspektiv Kompetens-utveckling Västra Götalandsregionen, 2005 9

Vad krävs för att lyckas ? Engagerat ledarskap Medarbetarnas delaktighet Fokus på värderingar, attityder, inställning Mjuka värden och hårda fakta Systematik Energi och uthållighet Översätt strategier till aktiviteter och handling Strategiarbete är en kontinuerlig process - koppla ihop strategier med planering och budgetering samt uppföljning Strategiarbete är varje medarbetares ansvar i det vardagliga arbetet Västra Götalandsregionen, 2005 10

Det pågår styrkortsarbete i stora delar av regionen Sjukhusen Primärvård och tandvård Regional utveckling Kulturverksamhet Serviceverksamhet Regionkansliet Hälso- och sjukvårdskanslier Västra Götalandsregionen, 2005 11

13 steg vid utveckling av balanserat styrkort Verksamhetsidé Återkoppling och lärande 2 Värderingar 13 3 Intressenter 4 Analys 5 Vision 12 Åtgärder 6 Strategiska mål 7 Framgångsfaktorer 8 Styrtal 11 9 Måltal Resultat-redovisning 10 Aktiviteter Västra Götalandsregionen, 2005 12

Gör först en analys av verksamheten Vad är vi till för ? Vad är idén med vår verksamhet ? Verksamhetsidé Vad har vi för syn på patienter och på dom vi samarbetar med ? Värderingar Vilka har vi kontakt med ? Vilka är intresserade av vår verksamhet Intressenter Analys Vad är vi bra resp. dåliga på ? Vad har vi för möjligheter och vad finns det för hot Västra Götalandsregionen, 2005 13

Ta sedan fram det som är viktigt i ett styrkort Vision Vad vill vi bli ? Vad har vi för bild av framtiden ? Vad har vi för ambition ? Vad är viktigt för att vi ska nå målet ? Hur mäter vi att vi når målet ? Beskrivning av målet Vad måste vi göra ? Strategiskt mål Framgångsfaktorer Styrtal Måltal Aktivitet Exempel: Systematisk kompetens- utveckling Exempel: Verksamhetsplan Långsiktighet Exempel: % av anställda som har en individuell utvecklingsplan Exempel: 2005 50% 2006 100% Exempel: Utb. program Ledarskapsutv. Utb. råd Västra Götalandsregionen, 2005 14

Genomför därefter det som är planerat och följ upp arbetet Att genomföra de olika aktiviteter som gör att målen uppnås Att följa upp mål och aktiviteter Att analysera och vidta åtgärder Att tänka efter och lära sig av det arbete som gjorts Västra Götalandsregionen, 2005 15

Verksamhetsidé Varför existerar vår verksamhet? 1 Varför existerar vår verksamhet? Varför finns verksamheten just här, med denna omfattning och inriktning? Vem eller vad är vi till för? Västra Götalandsregionen, 2005 16

Värderingar Vad är viktigt för oss i vår verksamhet? 2 Vad är viktigt för oss i vår verksamhet? Hur ser vi på vår verksamhet och på våra relationer med andra? Vilka förhållningssätt bör vi ha gentemot kunder, patienter, medarbetare och andra intressenter? Hur styr värderingarna vårt agerande? Hur påverkar värderingarna vår framtid? Västra Götalandsregionen, 2005 17

Intressenter 3 Vilka verksamheter och individer har vi kontakt med i vårt arbete? Vilka är intresserade av vårt arbete? Vilka krav har intressenterna på vår verksamhet? Västra Götalandsregionen, 2005 18

Intressenter Vilka är våra intressenter och kontaktytor? Rangordna efter hög, medel eller låg betydelse för verksamheten. Intressent: H M L Intressent: H M L Västra Götalandsregionen, 2005 19

Analys 4 SWOT-analys: Vilka styrkor och svagheter finns i vår verksamhet idag? Vilka möjligheter och hot kan vi se i framtiden? Västra Götalandsregionen, 2005 20

styrkor, svagheter, möjligheter och hot Analys styrkor, svagheter, möjligheter och hot Styrkor Svagheter Möjligheter Hot Västra Götalandsregionen, 2005 21

Vad gör vi med analysen ? Styrkor Möjligheter Svagheter Hot Hur kan vi bibehålla våra starka sidor ? Möjligheter Hur kan vi ta tillvara våra möjligheter ? Svagheter Hur kan vi komma tillrätta med våra svaga sidor ? Hot Hur kan vi undvika hoten ? Västra Götalandsregionen, 2005 22

Vision Hur vill vi se vår framtid? Vad ska vi sträva efter? 5 Västra Götalandsregionen, 2005 23

Strategiska mål 6 Från verksamhetens vision - vilka är de viktigaste målen? Långsiktiga mål Konkreta mål Balans mellan olika perspektiv Prioritera bland målen Västra Götalandsregionen, 2005 24

Framgångsfaktorer Vad krävs för att vi ska nå våra mål? 7 Västra Götalandsregionen, 2005 25

Styrtal Styrtalen (nyckeltalen, indikatorerna) anger det som ska mätas 8 Styrtalen (nyckeltalen, indikatorerna) anger det som ska mätas Mäter styrtalen rätt sak? Är mätningen möjlig att utföra? Vilka är de viktigaste styrtalen? Västra Götalandsregionen, 2005 26

Måltal Måltal anger vår ambitionsnivå 9 Måltal anger vår ambitionsnivå Måltal kan vara delmål på vägen till måluppfyllelse Måltal anges i t.ex %, antal m.m Måltal kan anges per månad, kvartal, år osv. Västra Götalandsregionen, 2005 27

Aktiviteter Vad behöver vi göra för att nå våra strategiska mål? 10 Vad behöver vi göra för att nå våra strategiska mål? Ett antal aktiviteter kan bilda en handlingsplan (eller verksamhetsplan) för verksamheten Västra Götalandsregionen, 2005 28

Resultatredovisning 11 Uppföljning, analys och diskussion om vår måluppfyllelse och utvecklingen (trenden) avseende våra mål. T.ex spindeldiagram och andra grafer Västra Götalandsregionen, 2005 29

Åtgärder Vilka slutsatser drar vi av våra resultat? 12 Vilka slutsatser drar vi av våra resultat? Inom vilka områden har vi problem med att nå våra mål? Vilka åtgärder behövs? Prioriterade åtgärder Västra Götalandsregionen, 2005 30

Återkoppling, lärande Vad har vi lärt oss? Deming-hjulet (PDSA) 13 Vad har vi lärt oss? Deming-hjulet (PDSA) Planera Genomföra Förbättra Utvärdera Västra Götalandsregionen, 2005 31

”Ta itu med det svåra medan det fortfarande är lätt ”Ta itu med det svåra medan det fortfarande är lätt. Påbörja stora arbetsuppgifter medan de fortfarande är små.” Kinesiskt ordspråk Västra Götalandsregionen, 2005 32