GENUS I ORGANISATIONER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

JGL – Jämställdhet Göra Lära
Utredningen om män och jämställdhet
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Struktur, kultur och makt i organisationer Anna Wahl
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Staten och det civila samhällets organisationer
Kultur för alla – gäller det mig
Aktör / Struktur.
Beredningen för integration och mångfald
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Policy för miljö och hållbar utveckling
Feminism Grundläggande antaganden:
Ledarskap och arbetsliv
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
KVINNLIGT/MANLIGT LEDARSKAP
Arbete med jämställdhetsplan
Att arbeta praktiskt.
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ledarskap och Förändring
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Fattigdom och ett gott liv
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Den protestantiska etiken
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
LEDARSKAP UR ETT GENUSPERSPEKTIV
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Att lära sig att analysera
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Forum för genusvetenskap
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Feminismen.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Ideologier.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad skiljer partierna åt?
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Vad menas med Normkritik egentligen?
Genus Manligt & kvinnligt.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
Winnet Västernorrland – regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Ulla-Karin Schön 13:00- 14:00Vad är återhämtning? Finns det skillnader mellan kvinnor och män? 14:30-15:00Kaffe 15:00-17:00Så.
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Genus och religion.
Välkomna till styrd helpdesk
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Mål och mått för en jämställd och jämlik vård
Genus/sexualitet.
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
KRUT ATT GE PLATS.
Presentationens avskrift:

GENUS I ORGANISATIONER Johann Packendorff, KTH

Innehåll Vad innebär ett genusperspektiv? Varför anlägger man ett genusperspektiv? Organisation och ledning: Vad ser man utifrån ett genusperspektiv?

Vad?

Perspektiv i organisationsteorien Intresseskillnader och makt måste förstås Fortfarande trögt att förändra Förbättra relationen människa-företag Kvarvarande konflikter Kulturellt perspektiv Människor ineffektiva Politiskt perspektiv Strukturdesign Human Resource-perspektiv Ineffektivitet Strukturellt perspektiv tid Perspektiven återfinns i Bolman & Deal, Nya perspektiv på organisation och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.

Ett genusperspektiv innebär att man analyserar sociala sammanhang utifrån kön som kategoriserande mekanism. Det som sker i organisationer betraktas därmed som processer där kön skapas, förhandlas och normeras.

Biologiskt kontra socialt kön Biologiskt kön (man, kvinna): Kroppens konstitution, könsorgan mm skiljer sig åt. Könsskillnader i vardagslivet som naturliga konsekvenser av kroppsliga olikheter Socialt kön/genus (maskulint, feminint): Män och kvinnor möts av olika förväntningar på vad de skall göra och hur de skall bete sig. Könsskillnader vardagslivet som konsekvenser av successivt inlärda förväntningar - manligt och kvinnligt som kulturellt skapade i relation till varandra.

Kvinnlighet som det avvikande MANLIGT ÄR NORMEN T EX ENTREPRENÖRSKAP - KVINNLIGT ENTREPRENÖRSKAP LEDARSKAP - KVINNLIGT LEDARSKAP FÖRETAGARE - KVINNLIGT FÖRETAGANDE

KVINNLIGT OCH MANLIGT Kategorier som skapas kulturellt Skapas samtidigt Ses ofta som ömsesidigt uteslutande Kopplas ofta essentialistiskt till kvinnors och mäns kroppar Dikotomiseringsfaran Stereotypiseringsfaran

Dikotomisering Dikotomi: Uppdelning i ett fenomen i två från varandra fullständigt åtskiljda underkategorier RATIONALITET - EMOTIONALITET OBJEKTIVITET - SUBJEKTIVITET KÄNSLA - FÖRNUFT REDUKTIONISTISK - HOLISTISK KONKURRENS – SAMARBETE MÄN - KVINNOR

Stereotypisering Stereotypisering: Man antar att alla individer av en kategori är i princip identiska med varandra MANLIGHET OCH KVINNLIGHET SOM MÅNGFACETTERADE KATEGORIER MANLIGT OCH KVINNLIGT VARIERAR ÖVER TID OCH RUM EN INDIVID UR EN MINORITET REPRESENTERAR ALLA INDIVIDER UR SIN KATEGORI

Varför?

Svar 1: Feminismen som samhällsrörelse Tidig feminism: Könen är biologiskt olika, men kvinnor och män skall ha samma demokratiska rättigheter i samhället Mitten av 1900-talet: Kön är inte bara biologiskt, det är också en social/kulturell föreställningsvärld som går långt bortom biologin. ”Man föds inte till kvinna, man blir kvinna” (Simone de Beauvoir, 1947) Nutida feminism: Eftersträvar upplösning av genuskategorierna, dvs av de traditionella föreställningarna om manligt och kvinnligt.

Kvinnornas intåg på arbetsmarknaden

Svar 2: Kön som maktsystem i samhället Maktutredningen 1990: Genussystemet som ett av samhällets bärande maktsystem Genussystemet bygger på segregeringsprincipen och hierarkiseringsprincipen Segregeringsprincipen: Manligt och kvinnligt är olika företeelser som existerar åtskiljda från varandra Hierarkiseringsprincipen: Det som betraktas som manligt är överordnat det som betraktas som kvinnligt

Svar 3: En uppgift för dagens och morgondagens ledare Dagens Industri (di.se) hittills under 2010: - 364 artiklar på sökordet ”kön” - 918 artiklar på sökordet ”kvinna” Intensivt debatterad fråga inom politik, samhällsdebatt och även inom företag. En samhällsfråga som ”följer med” in i företagen. Rörande ledarskap i näringslivet: En fråga för nätverkande, frivilliga ansträngningar och även lagstiftning Alltså: En fråga som framtidens ledare måste ha kunskap om och kunna hantera

DN 5/10-2009 Inte en enda kvinna platsar i hans ledningsgäng Verkstadsjätten Sandvik har klarat många utmaningar genom åren. Men att få in en kvinna eller person med utländsk bakgrund i koncernledningen har man inte lyckats med – trots att vd Lars Pettersson letar. Hans förklaring: det finns ingen som är tillräckligt bra. – Det är en enormt viktig fråga för oss att öka mångfalden. Det är en historisk problematik som kvarstår på de allra högsta nivåerna. När vi rekryterar på alla nivåer är det tre saker som styr: kunskaper, erfarenheter och egenskaper. Vi kan aldrig få en jämställd organisation om man inte har en jämställd rekryteringsbas, säger Lars Pettersson. Menar du att det saknas kvinnor och personer med utländsk bakgrund som har den kompetens som ni efterfrågar? – Ja, de är alldeles för få. Vi har engagerat oss i en mängd initiativ för att öka mängden kvinnor som söker tekniska utbildningar. Och inte en enda kvinna kvalificerar sig till Sandviks koncernledning? – Nej, det kommer ju underifrån och upp. Det tar tid innan erfarenheten byggs upp i organisationen så att man kan fylla på i koncernledningen. Hur kommer det sig att andra företag lyckas, och inte Sandvik? – Det här är en problematik som vi delar med väldigt många andra teknikintensiva företag. Det är en oerhörd skillnad om man pratar med ett företag som arbetar inom klädbranschen eller kosmetika eller bankvärlden. När får vi se en diversifierad koncernledning i Sandvik? – Det kommer att ta tid, jag vet inte. Vi har just tillsatt en ny ekonomidirektör och då fanns det en kvinna med i urvalsprocessen ända till mållinjen. DN 5/10-2009

Genus och ledarskap Vad ser man?

LEDARSKAP Ledare och ledarskap som synliga och normbildande företeelser i samhället Män och manligt det normala, kunskapsbildningen om ledarskap könsblind Den samhälleliga könsordningen följer med in i organisationerna: Familj, privat, offentligt, professionellt vävs samman

Kvinnor och karriärer (I) Kvinnors generellt sämre karriärutveckling beror till stor del på föreställningar kring manligt och kvinnligt (socialt kön) Kvinnor som följer traditionella maskulina karriärvägar upplever likväl att de åsidosätts och inte ”spelar på lika villkor” Kvinnor på högre positioner oftast i minoritet, blir undantagen som bekräftar regeln Kvinnor tar hänsyn till befintliga eller kommande barn i karriärplaneringen Förändringarna i karriärsyn i företagen ”hänger ej med” samhällsförändringarna

Kvinnor och karriärer (2) Män och kvinnor rekryteras till olika arbeten – branscher är könsstämplade, rekryteringsprocessen är traditionellt maskulin Föreställningarna kring chefsarbete återspeglar traditionella maskuliniteter – krav, arbetsinsats, beteende Män och kvinnor ser olika på karriär, blir sedda olika när det handlar om karriär

Den skeva karriärpyramiden Toppchefer Mellanchefer Instegsjobb Högre utb Födsel Kvinnor Män

Tre chefer av fyra är en man Privat sektor, kvinnliga chefer Offentlig sektor, kvinnliga chefer Offentlig sektor, manliga chefer Privat sektor, manliga chefer Three managers out of four are men. In the public sector there are actually more women managers than men, but concidering that 80 per cent of those who work in the public sector are women, the share of female managers ought to be much bigger. In the private sector, as you can see, the male managers outnumber the female managers by something like four to one. (Statistics Sweden 2006)

Män har högre inkomst än kvinnor Det finns ett direkt samband mellan barnafödande och inkomstskillnader mellan kvinnor och män. Kvinnors genomsnittsinkomst är cirka 70 procent av mäns genomsnittsinkomst. Knappt hälften av skillnaden beror på att kvinnor arbetar deltid i större utsträckning än män. Bland annat för att fler mödrar än fäder går ner i arbetstid när barnen kommer. Resten av inkomstskillnaden beror på att kvinnor ofta får lägre löner och sämre utvecklingsmöjligheter i jobbet än vad män får. Kurvan ovan är intressant: Kvinnors och mäns inkomster följs åt rätt väl fram till 28—30-årsåldern. Det råkar sammanfalla med genomsnittsåldern för när kvinnor och män får sitt första barn. När barnen kommer vidgas inkomstklyftan rejält, och det är en skillnad som består livet ut. (SCB, 2004)

Heltids- och deltidsarbete Föräldrar med barn under 8 år har rätt att gå ner i arbetstid till 75 procent. Det är en möjlighet som framför allt utnyttjas av mammorna. Diagrammet visar andelen sammanboende föräldrar med barn mellan 3 och 6 år som arbetar deltid eller heltid. 48 procent av mammorna arbetar deltid, men bara 6 procent av papporna. Sammanboende med två barn 3-6 år (Källa: SCB 2006)

Löneskillnader

Könssegregerad arbetsmarknad

Genomsnittligt uttag av dagar i föräldraförsäkringen

Föräldraledighet och VAB I %

Diskussioner och åtgärder i praktiken Mentorskap, förebilder och kvinnliga nätverk Hjälp med ”markservicen” (hushållsnära tjänster) Stötta arbetskontakt under föräldraledighet och uppmuntra pappaledighet Jämställdhetsplaner och lönekartläggningar Jämställdhet som ”selling point” i talangjakten ”Det kommer att se helt annorlunda ut i vår generation!” ”Vi går bara efter kompetens” Aktivt sökande efter att jämna ut könsbalansen i arbetsgrupper (minst 30/70) Positiv särbehandling: Vid lika kompetens väljs kandidat av underrepresenterat kön Kvotering: Förutbestämd fördelning män/kvinnor styr tillsättningsbeslut (t ex i bolagsstyrelser) Men: vilken grundläggande syn har man egentligen på jämställdhetsfrågan?

TVÅ GRUNDLÄGGANDE PERSPEKTIV LIKHETSLÄGRET - INGA PÅTAGLIGA SKILLNADER FÖREKOMMER OLIKHETSLÄGRET - DET EXISTERAR SKILLNADER Forskningen visar naturligtvis på bägge delarna t ex visar Bartols, 1978, genomgång av olika undersökningar att det inte skiljde sig åt.

Medan t ex Lipman-Blumen, 1992 hävdar motsatsen t ex att kvinnor arbetade hårdare, tog sitt arbete mer seriöst och var mindre intresserad av monetära belöningar. BIOLOGI kontra SOCIALISATION DIKOTOMISERING kontra ÖVERLAPPANDE INDIVIDER KÖNSSOCIALISATION KONTRA ORGANISATIONSSOCIALISATION

Fyra sätt att se på kvinnor och ledarskap (Billing & Alvesson) Värderingsgrund Demokrati Effektivitet Lika möjligheter Kompetens- tänkande Kvinnor och män är lika Andra värderingar Kompletterande bidrag Kvinnor och män är olika

Andra värderingar Värderingsgrund Andra värderingar Demokrati Effektivitet Män och kvinnor har olika syn på vad som är viktigt i livet och hur man skall prioritera Kvinnor och män väljer därför olika yrkesbanor. Detta måste organisationerna anpassa sig till. Kvinnor och män är lika Andra värderingar Kvinnor och män är olika

Kompletterande bidrag Värderingsgrund Demokrati Effektivitet Män och kvinnor är olika och fungerar på olika sätt i ledarroller. T ex är män mer rationella och analytiska medan kvinnor är mer empatiska och relationsbyggande Företag som låter manliga och kvinnliga ledare komplettera varandra blir mer effektiva Kvinnor och män är lika Kompletterande bidrag Kvinnor och män är olika

Lika möjligheter Värderingsgrund Lika möjligheter Demokrati Effektivitet Lika möjligheter Kvinnor och män är lika Män och kvinnor skall ha samma möjligheter att förverkliga sina livsdrömmar Företag har en samhällelig plikt att stödja denna typ av demokratisk utveckling i det omgivande samhället Kvinnor och män är olika

Kompetenstänkande Värderingsgrund Kompetens- tänkande Demokrati Effektivitet Kompetens- tänkande Kvinnor och män är lika Män och kvinnor har samma begåvning och möjligheter att utveckla ledarkompetens Företag som enbart söker sina ledare bland män begränsar i onödan sin talangpool Synliga och osynliga strukturer som diskriminerar kvinnor är ineffektiva Kvinnor och män är olika

Lindgren & Packendorff (2006) Femininiseringsretorik kring post-byråkratiska organisationer Analys av projektarbete och huruvida det bidrar till att maskulinisera eller femininisera arbetslivet Projektarbetet som återinförande av traditionella maskulina normer kring arbete

Könsminoriteter som ”tokens” Stereotypisering: Alla medlemmar av en kategori förväntas vara likadana. Andra kategorier är alltid mer homogena än den egna. ”Tokens”: Avvikande individer som genom att de inkluderas på minoritetsbasis bekräftar både majoritetens normalitet och vidsynthet. Tokens förväntas dock inte bete sig stereotypt, utan anpassa sig till majoritetsnormen. (Rosabeth Moss Kanter)

Konsekvenser av särartstänkande KVINNORS ERFARENHETER LEDER TILL TVETYDIGA RESULTAT IFRÅGA OM JÄMSTÄLLDHET STEREOTYPA FÖRVÄNTNINGAR KVINNORS SPECIALEGENSKAPER KAN EXPLOATERAS

Konsekvenser av likhetstänkande KOMPLETTERANDE ”KVINNLIGA” OCH ”MANLIGA” KARAKTÄRISTIKA KAN UPPBÄRAS AV KVINNOR SÅVÄL SOM MÄN KONKURRENS OCH SAMARBETE PÅ EN GÅNG KONTROLL OCH DECENTRALISERING KÄNSLA OCH FÖRNUFT

SPRÅK I ORGANISATIONEN ”Vi måste lära oss att inse att det går att arbeta 60 tim/vecka och samtidigt vara en god mor. Det är bara en fråga om att organisera sitt liv t ex genom en au-pair i huset” ”Om vi hade både kvinnor och män med skärper man sig” ”Ibland blir det ett jävla kärringsnack” ”Vi kommer in på personliga saker och sen blir det allt typ av emotionellt tjafs”

Sammanfattningsvis Ett genusperspektiv gör att vi kan uppmärksamma hur kulturellt skapade normer påverkar livet för män och kvinnor Dikotomisering och stereotypisering Segregering och hierarkisering Privat, offentligt och professionellt vävs samman: Familje- och samhällsstrukturer följer med in i företagen Hantering av genusproblematiken en uppgift för dagens och morgondagens ledare