Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Advertisements

Nödvändiga perspektivskiften
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Kultur för alla – gäller det mig
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Beredningen för integration och mångfald
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Stöd för analys och förbättring
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Nykvarns kommun Bidragsmöjligheter Januari Strukturfondspartnerskapen •Förbättra tillgängligheten och öka förutsättningarna för regionförstoring.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
Att arbeta praktiskt.
AU Digital samverkan LO Process
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Länsstyrelsens arbete med mångfald:
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Att styra med kompetens
Supported Employment för invandrare? Varför inte! Bengt Eklund Annika Bengtsson Arbetsmarknadsstyrelsen.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Processkarta över en övergripande rekryteringsprocess
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Lagar och överenskommelser
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lokal Arbetsförmedling
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Nya föreskrifter och allmänna råd
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
1 IMPLEMENTERING AV HANDLINGSPLAN Bakgrund Regeringen har beslutat att statliga myndigheter ska hantera beställningar elektroniskt senast.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 SamPlan För de som saknar sjukpenninggrundande inkomst Syftet med projektet är att utveckla och pröva en modell för.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Den kommunala energi- och klimatrådgivningens (EKR) utvecklingsresa.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Validering inom Lärarlyftet
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
ArtDatabanken Till styrmodell .
Digitalt först med användaren i fokus
Enhetlig myndighetsutövning
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Presentationens avskrift:

Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar

Bakgrund  Utredning 2005:115 – Avidentifiera jobbansökningar – en metod för mångfald  Remissvar LiU  LiU är en av 7 myndigheter i Sverige som har fått i uppdrag av regeringen att pröva metoden avidentifierade ansökningshandlingar (Dnr LiU )  Ytterligare en grupp myndigheter arbetar med mångfaldsorienterad rekrytering (utan avidentifiering)

Uppdragets syfte  ”..att pröva om och i så fall på vilket sätt en metod med avidentifierade ansökningshandlingar bidrar till en rekrytering fri från diskriminering, med kompetensen i fokus, och till att öka (den etniska och kulturella) mångfalden”

Mer om syftet ”En statsförvaltning som speglar samhällets befolkning kan ha betydelse för att skapa förtroende och legitimitet, kunskaper i bl.a. språk och kulturella förhållanden bidrar till en kvalitets- och kompetenshöjning i förvaltningen och är nödvändig för att offentlig sektor skall fullgöra sitt uppdrag att tillhandahålla service till samhällets alla medborgare...flera undersökningar visar att ett utländskt klingande namn påverkar individens möjligheter att kallas till anställningsintervju...det är viktigt att staten har tillgång till metoder som motverkar att osakliga grunder – avsiktligt eller oavsiktligt – får betydelse och som följaktligen bidrar till en ökad mångfald i många olika hänseenden."

LiU:s strategier & mål  Försöksverksamheten är i linje med universitetets strategi och handlingsplan för lika villkor LiU ser försöksverksamheten som en del i ett större arbete med att förbättra och kvalitetssäkra rekryteringsprocessen  Projektets effektmål & bidrag till LiU:s strategi: LiU är en attraktiv och god arbetsplats LiU är ett relevant, innovativt och gränsöverskridande universitet

Krav och anvisningar  Metoden måste resultera i: att de mest kvalificerade utifrån ställda krav kallas till intervju en minskad risk för särbehandling genom att information som avslöjar identiteten eller etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning undanhålls  Kravprofil måste fastställas med önskade kvalifikationer av vilken ska framgå hur de olika kvalifikationerna ska värderas genom att det anges om de är nödvändiga, önskvärda eller förstegsgivande  Namn, hemadress och födelseland ska avidentifieras. Andra aspekter kan också avidentifieras (ålder & kön)  Ansökningar ska inte inledningsvis registreras

Krav och anvisningar forts.  Myndigheten måste informera samtliga sökanden om att försöksverksamheten berör anställningen i fråga, samt att deras personnummer kommer att lämnas till SCB och varför (identiteter kommer inte att röjas i processen)  Plan och riktlinjer ska upprättas för hur avidentifieringen skall genomföras och hanteras, där följande måste beaktas:  Vilka anställningar försöksverksamheten innefattar  Huruvida ett formulär ska tas fram för ansökan eller inte, och om möjlighet finns till att lämna in ett personligt brev med ansökan  Hur den praktiska hanteringen ska gå till – vem & vad  Uppskattat antal rekryteringar som kommer att ingå  Kontaktperson

Rapportering & utvärdering  Senast Plan & riktlinjer  Senast Statistiskt underlag till SCB Personnummer på samtliga sökande Personnummer på samtliga som kallats till intervju Personnummer på samtliga som fått anställning  Senast Slutrapport Antal avslutade rekryteringar där avidentifiering skett Erfarenheter med utgångspunkt från myndighetens plan för försöksverksamheten Erfarenheter och konsekvenser av att avidentifiera – såväl administrativa som för rekryteringsprocessen En bedömning av eventuella resultat och effekter, tex om avid. har påverkat vilka som kallas till intervju och vilka som får anställning  Utvärdering och jämförelse av samtliga myndigheters erfarenheter och resultat (Statskontoret) - färdig augusti 2008