Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Om de nationella proven i år 3 av Bettan Källgren
Engelska.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Muntliga nationella prov i svenska
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Begreppsschema – Krönikor
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
ELPiPL European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life ( ) Europeiska språkportföljen på studentens resa.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Eller formativt lärande…
Lokal Pedagogisk Planering
SVENSKA.
Aktivt lyssnade.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
En stund att dela ditt barns vardag
Hur gör du för att förstå en text?
Mening eller fråga TRYCK F5.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Välkomna till klass 3!.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Tankar om kamratstödjare Hälsokällan 30 mars 2009 Eva Svernling.
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Utvecklingssamtal Sandvikens IF P Titta på de olika områdena och prata igenom med barnen vad de själva tycker att de är bra på och vad de tycker.
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
SUA – Skriva.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
STUDIETEKNIK.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
4 processer att behärska:
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
Föräldramöte Tomtebogård
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Hör och härma.
Svenska – skriva berättelser
Argumenterande tal i en np-version
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Argumenterande text.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven Målen kurs B Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven

Hörförståelse Vi arbetar med att förstå: enkla fraser t ex ”Trevlig helg!” och ”Hur mår du?” enkel information t.ex. en vägbeskrivning. vanliga ord som vi behöver i vår vardag t ex i skolan och i affären. enkla instruktioner t.ex. hur man loggar in på en dator. när någon annan berättar om något t.ex. en resa.

Läsförståelse Vi arbetar med att förstå: korta och enkla texter, t ex om hur någon bor eller hur någon mår hur man hittar rätt information. informationen i en enkel annons, t ex pris och öppettider. enkla meddelanden, t ex läkar- och tandläkartid eller information från skolan korta tydliga instruktioner i undervisningen, t ex ”kryssa för” och ”stryk under”.

Tal och berättande Vi tränar på att: berätta om oss själva, någon annan eller någon plats. T.ex. hemlandet eller en känd person berätta om hur man påbörjar, fortsätter och slutar något så att andra förstår. T.ex. om något som hände förut. ge information och instruktioner, t ex hjälpa någon med läxan

Samtal Vi tränar på att: samtala under lektionerna. samtala om bekanta ämnen, t.ex. vädret och vad vi gjorde i helgen. ställa frågor, t.ex. om när vi vaknar och om vad vi äter. svara på frågor, t.ex. frågor som handlar om familjen

Skrivning Vi arbetar med att: skriva enkla meddelanden, t.ex. SMS. fylla i blanketter, t.ex. att ansöka om lånekort. skriva korta texter, t.ex. om något vi själv upplevt.