FL 11 Formella krav och språk , 10-12, C1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
Talföljder formler och summor
RINKEBYSKOLAN
En Dag i Ramadan Ramadan
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Idrottslärare om astma
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Att söka till högskolan
Relationsdatabasdesign
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
©storm.
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
En PowerPoint om PowerPoint
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Vad är du för typ av person?
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Kandidatuppsats i Statistik F3
Hur gör man en debattartikel?
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
BREDDAD REKRYTERING.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Logikprogrammering 21/10 Binära träd
Skriva.
Referat Hur och mall.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
© 2013 Deloitte AB 1footer FL 11 Formella krav och språk , 13-15, C2 Sven-Arne Nilsson Examensarbete VT 2014.
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
Att referera och ange källa!
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Att skriva vetenskapligt
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Första utkastet – Enkel rapport Skriv till dig själv - inte till någon annan. Antag att du blir borta än längre tid (3 år). Skriv så utförligt, detaljerat.
Svenska som andraspråk 3
Presentationens avskrift:

FL 11 Formella krav och språk 2013-04-03, 10-12, C1 Examensarbete VT 2013 FL 11 Formella krav och språk 2013-04-03, 10-12, C1 Sven-Arne Nilsson footer

Dagens kapitel och teman Rienecker & Jørgensen 14 Vetenskapligt språk 15 Korrekt språk i uppsatsen Bryman & Bell 4 Getting started: reviewing the literature 5 Ethics in business research 27 Writing up business research footer

Dagens kapitel och teman, forts. Instruktioner och riktlinjer för Magisteruppsatsen (kurshemsidan): Utformning av uppsatsen Uppsatsomslag Forskningsetiska principer -------------------------------------------------------------------------------------- Svenska skrivregler footer

Dagens kapitel och teman, forts. Aktuell debatt etc. ”Språket som röd tråd i affärsjuridiken” (LIU Magasin nr 1 2013) ”Våra studenter kan inte svenska” (UNT 2013-01-02) ”Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt” (Universitets- läraren 5/2013) Ur språkspalter ”Spökskrivare etablerar sig i Sverige” (Universitetsläraren 2/2013) footer

Min bakgrund Från ”början” inte alls intresserad av språk, fortfarande inte språkvetare Däremot blev intresserad av språk, och av skrivregler, utformning av årsredovisningar, språk och form i läroböcker … genom åren (ungefär de senaste 30 åren) Forskarutbildning, doktorsavhandling (1989-1998) Uppsatshandledning i Lund 1989-2010 Uppsatshandledning i Linköping 2011 – footer

Bakgrund till denna föreläsning Vid handledningen i förrfjor och fjor påpekat att det är ineffektivt att varje handledare lägger ner tid och ork på elementa om språk och form Ombedd att hålla denna föreläsning footer

Rienecker & Jørgensen: 14 Vetenskapligt språk Använd metakommunikation – redan från början, för att vägleda er själva och för att kommunicera med er handledare T.o.m. metakommunikation som sedan tas bort, ”byggnadsställningar” Kapitelinledningar och -sammanfattningar Även vid utformning av intervjufrågor och enkäter ”Om det är du eller källorna som talar”: undvik stapling av stycken footer

R & J: 14 Vetenskapligt språk, forts. Använd konkreta och precisa verb Undvik överflöd av modala hjälpverb (”supermodalitet”) Undvik verbet ’välja’ i var och varannan mening, nu även ’kunna’ huruvida … kan skapa överavkastning huruvida … skapar överavkastning Vänta inte med den språkliga (fin)formuleringen Träna ständigt att ”skriva färdigt” från början Praktiskt omöjligt att skilja mellan finformulering och betydelsefullt footer

R & J: 14 Vetenskapligt språk, forts. Variation i språket? Mer tolerant än R & J, givet elementärt riktig svenska Dock: under inga omständigheter variation i terminologin Litterärt språk? Dock: precision/samma ord för samma begrepp väger tyngre Apropå att inte skriva (om) sådant som man inte förstår – se till att förstå! I övrigt kapitlet läsvärt och välskrivet, dock lite överdrivet footer

Rienecker & Jørgensen: 15 Korrekt språk … Följ skrivreglerna! Följ Svenska skrivregler (3:e u., 2008) (http://www.sprakradet.se/2922) Bli klar med uppsatsen två veckor före inlämning (minst en)? Bli klar efterhand, se min kommentar under Kapitel 14! Läs gamla uppsatser? Undvik att vidarebefordra fel! Fel man inte får göra (s 372): Semikolon istället för kolon: semikolon skiljer, kolon förenar (s 377) footer

R & J: 15 Korrekt språk …, forts. Särskrivningar: mitt bestämda intryck att blivit mycket bättre Svenska skrivregler 9 Ett ord eller flera Kommatering: sätta sig in i reglerna Svenska skrivregler 12.5 Bli klar efterhand, se under Kapitel 14! Använd ordböcker Även när man tror att man har rätt -------------------------------------------------------------------------------------------- ”Språket är akademikernas arbetsredskap och såväl under studie- tiden som i arbetslivet ska akademikern ha ett bra skriftspråk.” footer

Korrekt språk, forts. – dock inte i R & J Fasta uttryck: både … och (Inte: både … men även …) dels …, dels … såväl … som … mellan … och … från … till … ju …, desto … Kommatering vid dessa uttryck: Svenska skrivregler 12.5.8-9 Tempus, även modus: se i någon grammatik helst rätt, åtminstone konsekvent frågan om skriva i futurum, när uppsatsen blir en rapport efter avslutas arbete footer

Korrekt språk, forts. – dock inte i R & J, forts. “Conciseness describes direct, to-the-point writing. In contrast, wordy writing forces readers to clear away excess words before sentences can deliver their messages. Padded writing contains deadwood, the empty words and phrases that increase word count but lack meaning. Prune sentences of deadwood.” (Quick Access Reference for Writers. L Quitman Troyka) footer

Bryman & Bell: 4 Getting started: reviewing the literature Well, past mid-term now … So, hopefully all of you are started now—and have reviewed the literature. Further in: FL 4 Frame of reference However: continue search and reading almost throughout … (p. 94) -------------------------------------------------------------------------------------------- Absolut sett: angeläget med fylligare litteraturöversikter Relativt sett: konkurrerar med mycket annat i uppsatsarbetet Inte bara frågan om att finna och läsa utan ta till sig, i uppsatsen footer

B & B: 4 Getting started: referencing your work (pp. 111-116) Guidelines for designing the manuscript (pp. 6-7) Svenska skrivregler 5 Källor och hänvisningar Rienecker & Jørgensen Kapitel 10 Litteratur och källor -------------------------------------------------------------------------------------------- (Näst)första dokumentet: källförteckning keep it up to date; do not leave until the very end Källförteckning ≠ referenslista eller -litteratur Elektroniska källor: inte för sig i källförteckningen information som är specifik för det aktuella mediet (Svenska s.) footer

B & B: … referencing your work, cont’d R & J ”Vilka källor ska ha hänvisningar?” (s 266f): hänvisningar behöver inte finnas (ska inte finnas?) Allmän kunskap, kunskap som kan inhämtas överallt, egna iakttagelser hänvisningar ska finnas Citat, referat, statistik, bilder … samt parafraser och referat Påståenden, meningar, åsikter från diskutabla källor Iakttagelser av ett litet antal observatörer -------------------------------------------------------------------------------------- allt där emellan: en avvägning men snarare göra än inte göra Dock så att inte hänvisning till en och samma källa om och om igen footer

B & B: 4 Getting started: avoiding plagiarism (pp. 116-118) FL. 2 Forskningsetik (24/1 Åsa-Karin Engstrand) footer

Bryman & Bell: 5 Ethics in business research FL. 2 Forskningsetik (24/1 Åsa-Karin Engstrand) Forskningsetiska principer (kurshemsidan) footer

Bryman & Bell: 27 Writing up business research Kapitlet även i FL. 10, Malin Tillmar Kapitlet även i FL. 12, Torbjörn Tagesson footer

Utformning av uppsatsen ”Vilket typsnitt ska man använda, hur ska rubrikerna se ut, hur citerar man på ett korrekt sätt? Informationen här hjälper dig medan du skriver, innan uppsatsen ska lämnas in och även vad som händer efter att uppsatsen har blivit godkänd.” Guidelines for designing the manuscript ------------------------------------------------------------------------------------------ Även här: gör rätt från början Utforska finesser i Word footer

Aktuell debatt etc. ”Språket som röd tråd i affärsjuridiken” (LIU Magasin nr 1 2013, s 8) ”Våra studenter kan inte svenska” (UNT 2013-01-02) ”Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt” (Universitets- läraren 5/2013, s 4-6) Ur språkspalter ”Spökskrivare etablerar sig i Sverige” (Universitetsläraren 2/2013, s 6) footer

”Språket som röd tråd i affärsjuridiken” ”JURIDIK KRÄVER PRECISION och tydlighet. Ordning på grammatiken, huvudsatser och bisatser i rätt följd, solklara syftningar och en kommatering som underlättar läsningen och poängterar innehållet. Därtill genomtänkta ordval. […]” footer

”Våra studenter kan inte svenska” (nio historiker i Linköping och Uppsala) ”[…] Orsaken till att vi nu väljer att gå ut i offentligheten med ett veritabelt nödrop är att studenterna inte längre har det redskap som är nödvändigt för att över huvud taget kunna ta till sig humanistisk vetenskap: språket. Bland de studenter som nu kommer till oss direkt från gymnasiet har en majoritet problem med språket. […]” footer

”Studenter på 13-åringsnivå kräver nya arbetssätt” (Ebba Lisberg Jensen) ”[…] Likt historikerna understryker hon att det definitivt inte handlar om lärares krav på avancerat akademiskt språk eller "äldres" traditionella missnöje med ungas språkbruk. Det rör inte heller studenter med dyslexi eller de som inte har svenska som modersmål. Nej, hon beskriver något helt annat; studenter med obefintlig känsla för hur skriftspråk ska se ut. Det finns de som, för att ta två av många exempel, inte vet att en mening börjar med versal och avslutas med punkt. […]” footer

”Subjektsregeln är totalt subjektiv” (Anna-Malin Karlsson, SvD Kultur 2013-01-23) ”[…] Grammatik handlar nämligen inte om logik, och modern språkforskning visar att vår känsla för subjektsregeln är mycket varierande. […] Subjektsregeln är alltså ingen riktig grammatisk regel, utan en konstruerad och föråldrad språkriktighetsnorm. Men har man en gång lärt sig en formell regel är det svårt att skilja sin inlärda irritation från det som brukar kallas ’språkkänsla’.” footer

”Spökskrivare etablerar sig i Sverige” ”EN SAJT SKRIVER att ’Akademiska uppsatser är tidskrävande och utmanande, och därför kan det löna sig att låta någon annan göra jobbet. /Vi/ författar akademiska uppsatser med resultatgaranti.’ […]” --------------------------------------------------------------------------------- http://www.pennfaktarna.se/akademi.html Forts: ”Våra texter är unika och kan fungera som vägledning eller som slutgiltig kopia för inlämning.” footer