Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Hur kan jag vara viss om min tro?
Att förstå anonymiteten (översättning från
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Geografi Henrik Carlsson.
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Levnadsvillkor och resursfördelning
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Site Talk Vacation Club produktpresentation •© Unaico All Rights Reserved.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Projektföljeforskning
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Ett tema om befolkningen i världen
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Av: Simon och Jonatan.
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Kollektivtrafikbarometern 2013
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
© Synovate Ungas attityder till rökning
marknadsförarens verktygslåda
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkommen till Microsoft Partner Tour 2008 Ann-Charlotte Båth, Microsoft Partner Program.
Vissa är smarta, andra inte men oavsett så är de bra att ha
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Nordens största privatekonomiska sajt sidvisningar unika besökare i veckan.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Marknadskommunikation och mediaval
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Karlstads universitet MKV IKT projekt Paola sartoretto
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
effektmätning för CASINO COSMOPOL –
Presentationens avskrift:

Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!

1. Straffspark!

Internetannonsering Totalt ca 4 miljarder SEK Internetannonsering Totalt ca 5 miljarder SEK - 38 % Display annonsering - 28 % Online Kataloger - 34% Sökmarknadsföring Källa: IRM förväntas: Display annonsering växa med 23% Sökmarknadsföring växa med 44,7% Internetannonsering i Sverige Sök ökar 44,7%! Stefan WaldeckSida 1

2. Sökmarknadsföring = evighetsprojekt!

Sökmarknadsföring är ett gnetande! Stefan WaldeckSida 2 Fokus Sökords Research Driver Antal Leads Fokus Titel & Beskrivning Driver Kvalitet På Leads Fokus Optimering webbsida Driver Konvertering

2. Vad annonsörerna vill veta!

Var skall jag annonsera? Är den fråga som jag fått mest och mitt svar: Stefan WaldeckSida 3 SEO/SEM

4. Stora nationella skillnader!

Marknadsandelar varierar… Google har 62 procents global marknadsandel I Europa och Latin Amerika dominerar företaget stort. I Asien är företaget inte riktigt lika framgångsrikt. Stefan WaldeckSida 4

5. Media + Annonsering = sök!

All annonsering driver sökvolym Stefan WaldeckSida 5 Frågan är ställd till dem som någon gång blivit mer intresserade när det sett, läst eller hört reklam: Tänk igen på de senaste 12 månaderna, när du sett eller hört någon intressant reklam och velat veta mer; Var har du sökt efter mer information när du sett/hört inslag på TV, radio respektive i tidningen? Källa: Quickwise– Bruttourval 500 – Män/Kvinnor: 15-60år – 67% svarsfrekvens

6. Sök bygger varumärke!

Sökannonsering bygger varumärke -. Stefan WaldeckSida 6 Redan 2004/2005 visade flera av varandra oberoende undersökningar att sök bygger varumärke. Något som sedan dess debaterats. Min fråga: Tror du att Internetanvändare som besökt ditt företags webbplats via en sökannons, får ökad kännedom och en mer positiv attityd till företaget, dess produkter och varumärken? Om inte - Då kanske det är dags att uppdatera webbsajten?

7. Sök är entrén till butiken!

46% lift in site engagement 40% lift in overall revenue 17 1 Off line On line $ e-commerce revenue 10% of search advertising revenue spent online 90% of search advertising revenue spent offline to breakdown the $in-store revenue *: Lift vs. Control Group EXPOSED to search advertising UNEXPOSED to online advertising Sökannonsering driver försäljning i butik! Stefan WaldeckSida 7

8. Allt snabbare utveckling av annonshanteringsystemen!

Enkel och effektiv optimering… Stefan WaldeckSida 8 Förenklad kampanjhantering där marknadsförare kan ange mål som: Cost per Thousand Impressions (CPM) Cost per Click (CPC) Cost per Acquisition (CPA) Return on Advertising Spend (ROAS) Lägsta Position Max Bud Andra möjligheter är: Annonstestning Regional annonsering Kontrollera Share of Voice Ladda upp kampanjer mellan olika söknätverk Gratis analysprogram Kampanjens mål

AMP – Yahoos nya annonsplattform Stefan WaldeckSida 9 AMP - ett användargränsnitt för att köpa: Sökannonsering Displayannonser Lokalannonsering Mobil reklam Video reklam AMP - möjligör targeting mot: Geografisk målgrupper Demografiska målgrupper Intresse målgrupper Tidigare beteenden Demographics (Registration) Interests (Tracked) Behaviour (Clickstream) Interests (Registration) Shopping (Research/Transactions) Searches (Keywords) Campaign response (Impressions/Clicks) Geo-Targeting (IP address, registration)

9. Sökalgoritmen kanske har begränsningar!?

Idag filtrerar människor sökresultaten! Stefan WaldeckSida 10 Relevans Tid Crawlers Directories Link Analysis Social Search

Search Assist – Algoritm och människa Stefan WaldeckSida 11

Y! Answers – Människa svarar människa Stefan WaldeckSida 12 Finns i 20 länder, 9 Språk, 90 miljoner användare, 235 miljoner svar

10. Antalet sök kanaler ökar!

Nya sök kanaler – Mobilen ökar i betydelse Stefan WaldeckSida 13 * Source eTForecasts

Nya sök kanaler – Nya beteenden Stefan WaldeckSida 14

Lokal sökannonsering ökar i betydelse Stefan WaldeckSida 15 The right message to the right person in the right place at the right time.

11. Svårt att leva som man lär!