Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MARKNADSFÖRING OCH SERVICE

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MARKNADSFÖRING OCH SERVICE"— Presentationens avskrift:

1 MARKNADSFÖRING OCH SERVICE

2 MARKNADSFÖRING Allt som görs för att skapa intresse hos en målgrupp.
Ska leda till att en vara eller en tjänst blir såld. Hitta nya kunder eller behålla de gamla. Många tror att marknadsföring är samma som reklam.

3 Word of mouth = mun till munmetoden.
Att kunder och samarbetspartners pratar gott om företaget är effektiv marknadsföring.

4 Marknadsföringen består för företagen bland annat av:
God service Trevligt bemötande Skapa förtroende för företaget och dess produkter eller tjänster.

5 Marknadsföring inom företag har fyra viktiga mål:
Hitta nya kunder. Behålla och sälja mer till gamla kunder. Ge information och bygga upp en positiv bild av företaget. Öka försäljningen och lönsamheten.

6 ”Nöjda kunder är de bästa marknadsförarna – men missnöjda kunder är konkurrenternas bästa marknadsförare.”

7 Marknadsföring och konkurrens
Företag som säljer liknande varor eller tjänster är konkurrenter. Det handlar många gånger om att hitta sätt att sälja mer och bli dominerande på olika sätt. På konkurrenternas bekostnad. En känd modell inom konkurrensmetoder är 4P-modellen.

8 4P-modellen Produkt Pris Plats Påverkan Personal Kundgrupp

9 MARKNADSFÖRINGSMETODER
Via direktreklam. I tidningar och tidskrifter. Sociala medier Teknisk marknadsföring. Traditionella skyltar.

10 Direktreklam. Många företag köper adresser till personer i sin målgrupp för att marknadsföra sig direkt till en blivande kund. Brev adresseras personligt och den eventuella kunden känner sig utvald och blir positivt inställd till budskapet.

11 Tidningar och tidskrifter
Ett av de äldsta sätten att marknadsföra sig är att annonsera i tidningar och tidskrifter. Företaget kan lätt nå en viss målgrupp genom att annonsera i rätt tidning eller tidskrift. Nackdel är att det är dyrt.

12 Sociala medier I dag sker mycket av marknadsföring via sociala medier.
Många företag har en webbsida som ett skyltfönster där marknadsföring sker. Gäller för företaget att ha bra rubriker och sökord så att blivande kunder hittar informationen.

13 Oftast finns en gästbok eller ett anmälningsformulär så den blivande kunden kan bli medlem och få nyhetsbrev från företaget. Facebook . Twitter.

14 Smartphone. I de fall du köpt något via internet finns ditt namn och din mailadress bevarade och företaget kan fortsätta marknadsföra sig mot dig.

15 Teknisk marknadsföring

16

17

18 Traditionella skyltar
Allmänna transportmedel som bussar, taxi och tåg. Det är företag som köper reklamutrymme. Sporthallar och ishockeyrinkar eller fotbollsplaner.

19

20 Textning Tryckta eller handskrivna.
Matsedel på lunchrestaurang eller bageri. Gäller att det är snyggt.

21


Ladda ner ppt "MARKNADSFÖRING OCH SERVICE"

Liknande presentationer


Google-annonser