Stefan Waldeck Tio saker jag lärt mig från Yahoo!
1. Straffspark!
Internetannonsering Totalt ca 4 miljarder SEK Internetannonsering Totalt ca 5 miljarder SEK - 38 % Display annonsering - 28 % Online Kataloger - 34% Sökmarknadsföring Källa: IRM förväntas: Display annonsering växa med 23% Sökmarknadsföring växa med 44,7% Internetannonsering i Sverige Sök ökar 44,7%! Stefan WaldeckSida 1
2. Sökmarknadsföring = evighetsprojekt!
Sökmarknadsföring är ett gnetande! Stefan WaldeckSida 2 Fokus Sökords Research Driver Antal Leads Fokus Titel & Beskrivning Driver Kvalitet På Leads Fokus Optimering webbsida Driver Konvertering
2. Vad annonsörerna vill veta!
Var skall jag annonsera? Är den fråga som jag fått mest och mitt svar: Stefan WaldeckSida 3 SEO/SEM
4. Stora nationella skillnader!
Marknadsandelar varierar… Google har 62 procents global marknadsandel I Europa och Latin Amerika dominerar företaget stort. I Asien är företaget inte riktigt lika framgångsrikt. Stefan WaldeckSida 4
5. Media + Annonsering = sök!
All annonsering driver sökvolym Stefan WaldeckSida 5 Frågan är ställd till dem som någon gång blivit mer intresserade när det sett, läst eller hört reklam: Tänk igen på de senaste 12 månaderna, när du sett eller hört någon intressant reklam och velat veta mer; Var har du sökt efter mer information när du sett/hört inslag på TV, radio respektive i tidningen? Källa: Quickwise– Bruttourval 500 – Män/Kvinnor: 15-60år – 67% svarsfrekvens
6. Sök bygger varumärke!
Sökannonsering bygger varumärke -. Stefan WaldeckSida 6 Redan 2004/2005 visade flera av varandra oberoende undersökningar att sök bygger varumärke. Något som sedan dess debaterats. Min fråga: Tror du att Internetanvändare som besökt ditt företags webbplats via en sökannons, får ökad kännedom och en mer positiv attityd till företaget, dess produkter och varumärken? Om inte - Då kanske det är dags att uppdatera webbsajten?
7. Sök är entrén till butiken!
46% lift in site engagement 40% lift in overall revenue 17 1 Off line On line $ e-commerce revenue 10% of search advertising revenue spent online 90% of search advertising revenue spent offline to breakdown the $in-store revenue *: Lift vs. Control Group EXPOSED to search advertising UNEXPOSED to online advertising Sökannonsering driver försäljning i butik! Stefan WaldeckSida 7
8. Allt snabbare utveckling av annonshanteringsystemen!
Enkel och effektiv optimering… Stefan WaldeckSida 8 Förenklad kampanjhantering där marknadsförare kan ange mål som: Cost per Thousand Impressions (CPM) Cost per Click (CPC) Cost per Acquisition (CPA) Return on Advertising Spend (ROAS) Lägsta Position Max Bud Andra möjligheter är: Annonstestning Regional annonsering Kontrollera Share of Voice Ladda upp kampanjer mellan olika söknätverk Gratis analysprogram Kampanjens mål
AMP – Yahoos nya annonsplattform Stefan WaldeckSida 9 AMP - ett användargränsnitt för att köpa: Sökannonsering Displayannonser Lokalannonsering Mobil reklam Video reklam AMP - möjligör targeting mot: Geografisk målgrupper Demografiska målgrupper Intresse målgrupper Tidigare beteenden Demographics (Registration) Interests (Tracked) Behaviour (Clickstream) Interests (Registration) Shopping (Research/Transactions) Searches (Keywords) Campaign response (Impressions/Clicks) Geo-Targeting (IP address, registration)
9. Sökalgoritmen kanske har begränsningar!?
Idag filtrerar människor sökresultaten! Stefan WaldeckSida 10 Relevans Tid Crawlers Directories Link Analysis Social Search
Search Assist – Algoritm och människa Stefan WaldeckSida 11
Y! Answers – Människa svarar människa Stefan WaldeckSida 12 Finns i 20 länder, 9 Språk, 90 miljoner användare, 235 miljoner svar
10. Antalet sök kanaler ökar!
Nya sök kanaler – Mobilen ökar i betydelse Stefan WaldeckSida 13 * Source eTForecasts
Nya sök kanaler – Nya beteenden Stefan WaldeckSida 14
Lokal sökannonsering ökar i betydelse Stefan WaldeckSida 15 The right message to the right person in the right place at the right time.
11. Svårt att leva som man lär!