ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Bernt Andersson ERA Arbetsgrupp Underhåll av hjulaxlar
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance ERA initierad arbetsgrupp ”Godsvagnars underhåll av hjulaxlar” upprättades efter säkerhetskonferensen , ”Railway Safety, the way forward”. Del 1: fyra möten till Del 2: tre möten till Delrapport är tillgänglig på Transportstyrelsens webb Slutrapport distribueras juli
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Del 1: Angelägna åtgärder för uppföljning och information om problem med brustna axlar Arbete tillsammans med Joint Sector Support Group, representanter från CER, UIP, UNIFE, ERFA Del 2: Ytterligare åtgärder genom att granska de befintliga underhållssystemen som finns inom Europa för att utarbeta ett gemensamt program
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Resultat från del ett: European Visual Inspection Catalogue, EVIC Referensmanual avsedd för underhållspersonal Innehåller kriterier om skador på hjulaxlar om tillåtelse för att fortsätta gå trafik eller genomgå ytterligare kontroll (OFP) Påbörja kontroll utifrån EVIC innan våren 2010 Syfte: Att jämföra resultat från axlar som genomgått resp. inte genomgått OFP. Utvärdering efter 6 mån.
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Första utkast av European Minimum Maintenance Catalogue, EMMC (Vilken NDT, var, toleranser om slitage, UH-gränser, mm) ”UIC typ A axlar” JSSG granskning om tillåtet överlastade axlar typ A påvisar hittills inga problem som direkt kan härledas till brustna axlar och olyckor. Säkerheten har ändå bedömts behöva stärkas genom att axellasten minskas till 20t samt att navsätets minsta diameter tillåts vara 182 mm för typ A I och II. Gäller ej typ III
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Vidare arbete under våren 2010 Utskickad ”Survey broken axles and wheels” Uppföljning av enkäten visar att det finns en stor skillnad i svaren mellan länderna beroende på definition av axelbrott. Tyskland har gett förslag på harmonisering av definitioner uppdelat på: Accidients Corrective Preventive HABD kommer analyseras inom separat ERA TF
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Uppföljning av underhåll I Ca 50 % av länderna finns en gemensam databas för uppföljning av underhåll Vad måste finnas för spårbarhet av hjul/hjulaxlar? Förslag har getts av NSA DE som ligger för fortsatt diskussion
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Frågor för diskussion?