Utbildningssystemet i Finland Fristående examina examensmästare Universitet 4-6 år Yrkeshögskola 4 år Specialyrkesexamen Yrkesexamen 2:a Gymnasier3 år LP-baserad arbetslivsmästare Grundläggandeyrkesutbildning 3 år Fristående examen Grundläggande utbildning, 9 årig ( 10 ) från 7 till 16 år (Läropliktig utbildning) Förskoleundervisning, ålder 6 år
Det väsentliga är att den kunskap som inhämtats i utbildningen möjligast väl överförs i praktiken. Övningar och utvecklingsprojekt bör därför kopplas till det egna arbetet.
Programmets målsättningar utveckla organisationens/arbetsgemenskapens verksamhet förbättrar organisationens resultat fjäder i egen hatt tillfredsställelse, motivation fjädrar i medarbetarnas hattar roligare att gå till jobbet utveckla det egna ledandet mindre stress nöjda och entusiastiska medarbetare specialyrkesexamen i ledarskap möjligheter till avancemang/bättre jobb
Planering av verksamheten och ledandet Ledande av verksamheten Program SYEL K5 2009-2011 Kick off 8.12.2009 Planering av verksamheten och ledandet Strategiprocessen I 9.12.2009 Distansarbete Strategiprocessen II och information från provmottagaren 26-27.1.2010 Att utvecklas som ledare I 23.3.2010 Ledandet av projektarbete 20.4.2010 Ekonomi 18.5.2010 Utvärderingssamtal för första delen av examen oktober-november 2010 (ca 1,5 timme per deltagare) Ledande av verksamheten Att utvecklas som ledare II 21.9.2010 Distansarbete Att utvecklas som ledare III 9.11.2010 Att utvecklas som ledare IV 8.2.2011 Arbetsgivarjuridik 26.4.2001 Utvärderingssamtal för andra delen av examen oktober-november 2011 (ca 1,5 timme per deltagare) BETYGSUTDELNING DECEMBER 2011
Mentorn Sakkunnig Utbildare Vägledare ”Coach” Arbetshandledare Forskare, frågeställare
Mentorns uppgifter fungerar vid behov som deltagarens tutor och bollplank (t.ex. som diskussionsstöd vid distansuppgifterna och vid bearbetandet av strategin och genomförandet av utvecklingsprojektet). vägleder och handleder, ser till att studierna och inlärningen i arbetet går enligt planerna. säkerställer och skapar vid behov förutsättningar för arbetsenhetens aktiva deltagande. bekantar sig med utbildningen och materialet.