DEN GRUNDLÄGGANDE FRÅGAN UPPDRAGET FÖR-/NACKDELAR – PROBLEM/MÖJLIGHETER (3) UTVECKLINGEN I EUROPA REFERENSER Nationella kvalifikationsramar (NQF): utformning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Östersjöstrategin i Sverige Björne Hegefeldt Internationella Avdelningen.
Att skapa förutsättningar för ny teknik Anna Johnson Industriell dynamik, Chalmers
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Nordisk slutkundsmarknad
Äldrepolitik Äldreomsorg.
NEA forum - PEPPOL Sören Pedersen.
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
Bologna - hur gick det och hur går vi vidare Eva Åkesson Pedagogiskt idéforum 12 december 2008.
Syftet med en personlig handlingsplan
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Bibliometri och forskningsutvärdering Doktorandkurs, SA
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Svenskt Internet Governance Forum Innehåll 1.Inledening 2.Bakgrund definition 3.Vision och Mission 4.Comittment, ämnen genomförande 5.Frågor och sver 1.
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Bolognaprocessen ute i EU. Problem ute i Europa –Antagning och urval –Problem med ”akademisk master vs professionell master –Olika typer av kandidatexamina.
Aktuella frågor på EU-nivå
Internationell Ekonomi
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Dataföreningen i Sverige
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Det nationella digitala biblioteket
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Visa & Prova Skolfederation Kristina Edman
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Europeisk utbildning för livslångt lärande för sjuksköterskor inom neurovård (nEUroBlend) Bakgrund I Europa finns drygt 13,5 miljoner patienter med neurologiska.
Framtidens utmaningar
Stockholm 11 december 2008 Mobilising Private Sector Action Rolf Nordqvist.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Vårdval i primärvården
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
Transkription: Tobias Billström (m) resstraff-om- arbetskraftsinvandring?tab=klipp&sida= 2.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
Sveriges referensram för kvalifikationer, SeQF Nätverksträff , Ylva Blauberg.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Förslag på ny organisation för EFS Presentation vid årsmöte 2016 inför remissutskick.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Samordnad utveckling för god och nära vård
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Mats Embertsén EQF- SEQF.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Europeiska Åklagarmyndigheten
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Fokus Yrkesutbildning VO
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Samordnad utveckling för god och nära vård
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

DEN GRUNDLÄGGANDE FRÅGAN UPPDRAGET FÖR-/NACKDELAR – PROBLEM/MÖJLIGHETER (3) UTVECKLINGEN I EUROPA REFERENSER Nationella kvalifikationsramar (NQF): utformning och räckvidd

NQF: Den grundläggande frågan Behöver vi en nationell ram för kvalifikationer? Vilken roll skall vår NQF spela i vårt eget (nationella) system? Vilka funktioner skall vår NQF ha i förhållande till andra länders? Hur skall förhållandet mellan NQF och Bologna-ramen för Högre utbildning utformas?

Uppdragets internationella bakgrund Ett nära samarbete mellan de två övergripande ramverken (QF-EHEA och EQF) sker redan. Det är nödvändigt att utarbeta nationella ramverk som är förenliga med de båda övergripande ramverken. De nationella ramverken ska vara förenliga även om ordalydelsen inte behöver vara identisk.

Modellerna För- nackdelar – problem och möjligheter Nivå 6-8 öppen (F/M): Enkelhet och tydlighet, baserad på ”learning outcomes”, förenlig med EQF, mest överskådlig, lätt att inkorporera nya kvalifikationer och former för lärande. (N/P): Modellen i sin helhet inte prövad – stort avsteg från traditionen, fara för att modellen blir för generell (större krav på beskrivningar av nivåer och deskriptorer).

forts. Nivå 6-8 reserverade för akademiska kvalifikationer (F/M): Tydlig, kräver små förändringar, välkänd och prövad, lätt att kommunicera modellens innehåll och distinktioner (N/P): Sluten och konserverande, svår att förena med den europeiska gemenskapstanken, jämförelse av olika typer av kvalifikationer omintetgörs, motverkar överbryggningar

forts. Endast nivå 8 reserverad för akademiska kvalifikationer (F/M): Kompromiss – öppen upp t.o.m. nivå sju, underlättar delvis förändringar. (N/P): Viss ”inlåsningseffekt”, kräver strikt motivering av åtskillnaden mellan 6-7 och 8. Delar i övrigt de båda övriga modellernas egenskaper.

Utvecklingen i Europa - exempel Parallella ramverk - inga explicita kopplingar mellan oberoende sektorramar: Danmark, Rumänien Delvis uppbrutna ramar - överbryggande (del-) ramar: Österrike Integrerande ramverk - försök att reducera traditionella barriärer: Tyskland, Finland

Källmaterial Bologna QF- EHEA web site Europarådet HE site en.asp EQF site en.htm YH: Nationella kvalifikationsramars (NQF) utformning och räckvidd – ett diskussionsunderlag. Arbetsmaterial, februari 2011.