Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek www.rummetochrymden.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
februari 2002, M. Karhu & M. Ylitalo
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Här kommer lite bilder på vad vi har gjort i klassen.
Barnanpassad utredning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
Hemuppgift – del 1 Rummet – det fysiska biblioteket Sammanfattning över arbetet med den första hemuppgiften som inkommit från kommunbiblioteken i Blekinge,
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Hur du skriver en bra historia
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
vad innebär det för folkbiblioteken?
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Kapitel 8 November 2008/Leif Carlsson Något om Din fritid Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och 2008.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
FISKSÄTRADIALOGEN INTERVJUER I samband med Fisksätradialogen pågår olika aktiviteter, en av dem är att ungefär intervjuer har genomförts under januari/februari.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
i kommuner, landsting/regioner
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Mariestads Stadsbibliotek – stöd för vuxnas lärande Helena Jannert Östersund mars 2006.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Studiebesök på Århus bibliotek Inom projektet Det interaktiva barnbiblioteketDet interaktiva barnbiblioteket har man utvecklat en sk. Storysurfer.
Humlans förskola öppnades någon gång på 70 talet. Fyra avdelningar som hette: Granen, Enen, Tallen och Kotten. Det har varit fritids, späd och syskon avdelningar.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Vad då Uaa? Hur står böckerna egentligen?. Böcker och andra medier i biblioteket är sorterade och står tillsammans på hyllorna efter ett system som kallas.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Strategiska perspektiv på verksamheten
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
En arena för lek och kompisskap
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Från idé till verklighet!
BokID Jonas, Johanna och Linda IDmb 05. Framtidens bibliotek Bibliotekskänsla Tidlöshet Tidlöshet Unikt ställe Tekniken finns dolt Kunskap och böcker.
Utveckla skrivandet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
DIREKTIVET Arbetsgrupp: Polarbibblo.se Polarbibblo.se är en viktig del av Biblioteken i Norrbottens e-resurser.
Läsluststrategi Bibliotek = lässtimulerande mötesplatser. Läsfrämjande - läsfrämjandeplaner - aktiviteter.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Dewey på Malmö stadsbibliotek Hedija Kodzaga-Jasarevic Malmö stadsbibliotek
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Varför bör man byta klassifikationssystem
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Presentationens avskrift:

Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek www.rummetochrymden.se

Barnbiblioteket i rummet och i rymden Samarbete Barnbiblioteket, Luleå Stadsbibliotek Barnens Polarbibliotek, Norrbottens länsbibliotek Bidrag Statens Kulturråd Framtidens Kultur

Barnbiblioteket i rummet och i rymden Rummet och rymden, gemensamma utgångspunkter: Regionen: uppmärksamma medier om Norrbotten och medier av personer från Norrbotten Barnperspektiv: rummet, rymden, verksamheten ska ha sin utgångspunkt i barnperspektivet Rörlighet: både på webben och i det fysiska rummet Rymden lyfter fram det som inte finns i rummet Genom rymden kommer biblioteket hem till barnen Det virtuella biblioteket behöver det fysiska biblioteket

Barnbiblioteket i rummet och i rymden Gemensam symbol: Regine Vägledning, guide Kommunikation Information Illustratör: Anna Almqvist www.rummetochrymden.se Samarbete med Teknikens Hus

Barnbiblioteket Barnbiblioteket vänder sig till barn 0-12 år + föräldrar Utgångspunkten har varit barns tankar, idéer och frågor

Barnbiblioteket Barnbiblioteket ska vara till för barnen, inte ett vuxenbibliotek i miniatyr Planering av rummet Hyllor: höga eller låga? Traditionella? Lite ovanliga? Roliga? Yta att röra sig på i barnbiblioteket Möjlighet till skyltning

Barnbiblioteket Informationen – ett möte med barn Verksamheten Personalen – en viktig del av barnbiblioteket

Barnbiblioteket Vi har arbetat med referensgrupper Studiebesök Barngrupper Vuxna som arbetar med barn, men som inte arbetar på bibliotek Arkitekter, inredare, journalist, illustratör, skapare av utställningar Studiebesök Bibliotek, leksaksaffär Våra egna erfarenheter

Barnens drömbibliotek 2004 utlyste fem kommuner i Norrbotten en tävling för barn: Rita ditt drömbibliotek! Dessa teckningar speglar inte bara barns syn på bibliotek utan även deras fritid, intressen, verklighet Teckningarna visar att barnen ser rummet, helheten, medan vuxna ser hyllorna, medierna, hyllmetrarna

Barnens drömbibliotek Rymdbibliotek Hundbibliotek Riddarbibliotek Hjärtbibliotek Fantasybibliotek utlåning i gapet på Frankenstein Spökgrotta, djungelrum, träd, lianer

Barnens drömbibliotek Fotbollsplaner, bassänger, bowling, plats att rita Höga hyllor – stegar Soffor, fåtöljer, kuddar, bollhav, stereo, TV, video Belysning Starka färger

Barnens drömbibliotek Toaletter Barnavdelningen dominerar om det över huvud taget finns en vuxenavdelning Fantasifullt, förutsättningslöst

Barnbiblioteket I planeringen av barnbiblioteket har det varit viktigt att se helheten: Rummet Inredning Språk Rymden Verksamhet Personal Detta har varit grunden för utformningen av rummet och verksamheten

Rörlighet Viktigt att vara rörlig, flexibel både på webben och i rummet Att inte låsa/bygga fast sig Inredning Verksamhet, arbetsmetoder Tankar, idéer Personal Temaavdelningar

Rörlighet Att känna igen sig, men ändå möta det oväntade Vi kan inte… …bestämma hur gästerna ska uppföra sig, säga att det är fel på dem Det kommer hela tiden nya barn, nya behov, nya trender

Barnbiblioteket Under hela processen har följande ord/frågor följt med: Vad är ett barnbibliotek? ”Vad kan man göra här”? Vad kan jag som vuxen tillföra? ”Rörligt, men inte rörigt”

symboler temaavdelningar SAB-systemet ej anpassat för barn Dinosaurier placerade på Ud Geologi Hästar placerade på tre olika avdelningar: Q, R, U Barn frågar sällan efter författare eller titel Frågar efter en spännande bok, en rolig bok, en hästbok…

symboler temaavdelningar Vi ville förändra bokuppställningen i barnbiblioteket Utgångspunkten i gamla biblioteket: Faktaböcker: Ca 90 signum Berättelseböcker: Hcf, Hcg, 02, 03, (s)

symboler temaavdelningar Istället för detta skapade vi egna temaavdelningar där vi utgick från: Barns frågor Vår omgivning, vår kommun Vårt bestånd Våra erfarenheter Kalix, Arvidsjaur, bl.a., arbetar sedan tidigare med temaavdelningar

symboler temaavdelningar Viktiga saker att tänka på när man skapar ett eget system: Det ska finnas en koppling mellan: Katalog – hylla – bok Alla ska kunna hitta – oavsett vilken ingång man har Det ska vara enkelt att byta namn på temaavdelning Det ska vara enkelt att byta temaavdelning på en bok Några temaavdelningar: blandat faktaböcker och berättelseböcker

symboler temaavdelningar Arbetet med att skapa egna temaavdelningar startade november 2005. En arbetsgrupp med 5 personer skapades (1 sammankallande samt 1 från varje ämnesgrupp) Arbetsgruppen gick igenom barnbibliotekets bestånd Arbetsgruppen tog fram ett förslag på temaavdelningar, som skickades på remiss till ämnesgrupperna.

symboler temaavdelningar Genom att alla förslag gått på remiss till ämnesgrupperna har all personal på Stadsbiblioteket arbetat med temaindelningen Diskussioner kring olika temaavdelningar, särskilt faktaböckerna På bondgården – Djur på landet Djurens liv – Hur gör djur Kristendom – Religion Roliga avdelningar, men få böcker (mode, jakt etc.)

symboler temaavdelningar Faktaböcker, berättelseböcker, bilderböcker Varje temaavdelning har en egen symbol Placering i katalogen, affisch, knubb i hyllan, symbol på bokryggen

symboler temaavdelningar Samarbete med illustratör: Anna Almqvist Symbolerna ägs av Luleå stadsbibliotek, barnbiblioteket. Även områdesbiblioteken i Luleå kommun har rätt att använda dem. Barnens polarbibliotek har köpt rättigheterna att använda 10 symboler. Regine ägs av Luleå stadsbibliotek, barnbiblioteket och Norrbottens länsbibliotek

symboler temaavdelningar

symboler temaavdelningar Februari – april 2006: omlokalisering och gallring av faktaböcker Januari – september 2006: omlokalisering och gallring av bilderböcker och berättelseböcker Oktober-november 2006: symboler på bokryggarna

symboler temaavdelningar November 2006: inför flytten, hur många hyllmeter, markering i hyllor December 2006: Barnbiblioteket flyttar! 20 januari 2007: Invigning av barnbiblioteket

Barnperspektiv Barnperspektiv Temaavdelningar – symboler: barn ska kunna hitta själva i biblioteket Språket: använda ett språk för barn Skyltning Möblering av rummet Yta att röra sig på Informationsdisken: möte med barn Hur ser barn på ett rum? Se helheten

Regine