Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek www.rummetochrymden.se
Barnbiblioteket i rummet och i rymden Samarbete Barnbiblioteket, Luleå Stadsbibliotek Barnens Polarbibliotek, Norrbottens länsbibliotek Bidrag Statens Kulturråd Framtidens Kultur
Barnbiblioteket i rummet och i rymden Rummet och rymden, gemensamma utgångspunkter: Regionen: uppmärksamma medier om Norrbotten och medier av personer från Norrbotten Barnperspektiv: rummet, rymden, verksamheten ska ha sin utgångspunkt i barnperspektivet Rörlighet: både på webben och i det fysiska rummet Rymden lyfter fram det som inte finns i rummet Genom rymden kommer biblioteket hem till barnen Det virtuella biblioteket behöver det fysiska biblioteket
Barnbiblioteket i rummet och i rymden Gemensam symbol: Regine Vägledning, guide Kommunikation Information Illustratör: Anna Almqvist www.rummetochrymden.se Samarbete med Teknikens Hus
Barnbiblioteket Barnbiblioteket vänder sig till barn 0-12 år + föräldrar Utgångspunkten har varit barns tankar, idéer och frågor
Barnbiblioteket Barnbiblioteket ska vara till för barnen, inte ett vuxenbibliotek i miniatyr Planering av rummet Hyllor: höga eller låga? Traditionella? Lite ovanliga? Roliga? Yta att röra sig på i barnbiblioteket Möjlighet till skyltning
Barnbiblioteket Informationen – ett möte med barn Verksamheten Personalen – en viktig del av barnbiblioteket
Barnbiblioteket Vi har arbetat med referensgrupper Studiebesök Barngrupper Vuxna som arbetar med barn, men som inte arbetar på bibliotek Arkitekter, inredare, journalist, illustratör, skapare av utställningar Studiebesök Bibliotek, leksaksaffär Våra egna erfarenheter
Barnens drömbibliotek 2004 utlyste fem kommuner i Norrbotten en tävling för barn: Rita ditt drömbibliotek! Dessa teckningar speglar inte bara barns syn på bibliotek utan även deras fritid, intressen, verklighet Teckningarna visar att barnen ser rummet, helheten, medan vuxna ser hyllorna, medierna, hyllmetrarna
Barnens drömbibliotek Rymdbibliotek Hundbibliotek Riddarbibliotek Hjärtbibliotek Fantasybibliotek utlåning i gapet på Frankenstein Spökgrotta, djungelrum, träd, lianer
Barnens drömbibliotek Fotbollsplaner, bassänger, bowling, plats att rita Höga hyllor – stegar Soffor, fåtöljer, kuddar, bollhav, stereo, TV, video Belysning Starka färger
Barnens drömbibliotek Toaletter Barnavdelningen dominerar om det över huvud taget finns en vuxenavdelning Fantasifullt, förutsättningslöst
Barnbiblioteket I planeringen av barnbiblioteket har det varit viktigt att se helheten: Rummet Inredning Språk Rymden Verksamhet Personal Detta har varit grunden för utformningen av rummet och verksamheten
Rörlighet Viktigt att vara rörlig, flexibel både på webben och i rummet Att inte låsa/bygga fast sig Inredning Verksamhet, arbetsmetoder Tankar, idéer Personal Temaavdelningar
Rörlighet Att känna igen sig, men ändå möta det oväntade Vi kan inte… …bestämma hur gästerna ska uppföra sig, säga att det är fel på dem Det kommer hela tiden nya barn, nya behov, nya trender
Barnbiblioteket Under hela processen har följande ord/frågor följt med: Vad är ett barnbibliotek? ”Vad kan man göra här”? Vad kan jag som vuxen tillföra? ”Rörligt, men inte rörigt”
symboler temaavdelningar SAB-systemet ej anpassat för barn Dinosaurier placerade på Ud Geologi Hästar placerade på tre olika avdelningar: Q, R, U Barn frågar sällan efter författare eller titel Frågar efter en spännande bok, en rolig bok, en hästbok…
symboler temaavdelningar Vi ville förändra bokuppställningen i barnbiblioteket Utgångspunkten i gamla biblioteket: Faktaböcker: Ca 90 signum Berättelseböcker: Hcf, Hcg, 02, 03, (s)
symboler temaavdelningar Istället för detta skapade vi egna temaavdelningar där vi utgick från: Barns frågor Vår omgivning, vår kommun Vårt bestånd Våra erfarenheter Kalix, Arvidsjaur, bl.a., arbetar sedan tidigare med temaavdelningar
symboler temaavdelningar Viktiga saker att tänka på när man skapar ett eget system: Det ska finnas en koppling mellan: Katalog – hylla – bok Alla ska kunna hitta – oavsett vilken ingång man har Det ska vara enkelt att byta namn på temaavdelning Det ska vara enkelt att byta temaavdelning på en bok Några temaavdelningar: blandat faktaböcker och berättelseböcker
symboler temaavdelningar Arbetet med att skapa egna temaavdelningar startade november 2005. En arbetsgrupp med 5 personer skapades (1 sammankallande samt 1 från varje ämnesgrupp) Arbetsgruppen gick igenom barnbibliotekets bestånd Arbetsgruppen tog fram ett förslag på temaavdelningar, som skickades på remiss till ämnesgrupperna.
symboler temaavdelningar Genom att alla förslag gått på remiss till ämnesgrupperna har all personal på Stadsbiblioteket arbetat med temaindelningen Diskussioner kring olika temaavdelningar, särskilt faktaböckerna På bondgården – Djur på landet Djurens liv – Hur gör djur Kristendom – Religion Roliga avdelningar, men få böcker (mode, jakt etc.)
symboler temaavdelningar Faktaböcker, berättelseböcker, bilderböcker Varje temaavdelning har en egen symbol Placering i katalogen, affisch, knubb i hyllan, symbol på bokryggen
symboler temaavdelningar Samarbete med illustratör: Anna Almqvist Symbolerna ägs av Luleå stadsbibliotek, barnbiblioteket. Även områdesbiblioteken i Luleå kommun har rätt att använda dem. Barnens polarbibliotek har köpt rättigheterna att använda 10 symboler. Regine ägs av Luleå stadsbibliotek, barnbiblioteket och Norrbottens länsbibliotek
symboler temaavdelningar
symboler temaavdelningar Februari – april 2006: omlokalisering och gallring av faktaböcker Januari – september 2006: omlokalisering och gallring av bilderböcker och berättelseböcker Oktober-november 2006: symboler på bokryggarna
symboler temaavdelningar November 2006: inför flytten, hur många hyllmeter, markering i hyllor December 2006: Barnbiblioteket flyttar! 20 januari 2007: Invigning av barnbiblioteket
Barnperspektiv Barnperspektiv Temaavdelningar – symboler: barn ska kunna hitta själva i biblioteket Språket: använda ett språk för barn Skyltning Möblering av rummet Yta att röra sig på Informationsdisken: möte med barn Hur ser barn på ett rum? Se helheten
Regine