Bilen Före bilen Design Säkerhet Bilen innan 1900-talet Miljön

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den industriella revolutionen
Advertisements

Telefonen.
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Mopeden.
Cykeln.
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
~ Den första mobiltelefonen ~
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Tekniska System - Elvispen
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.
Mellankrigstiden.
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Två av våra stora författare
Traktorer då och nu.
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
Sara Eklund, Lagersbergsskolan, Eskilstuna –
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Människans äldsta historia
Spisens historia.
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Mobiltelefonins utveckling
Språkhistoria.
Bilar 1769 av Nicholas Cugnot 1885 Carl Benz tvåtaktsmotor (gas)
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Det industriella genombrottet
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Rörelse Kapitel 7.
Flygplan Av: Mathilda & Leona
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
De fyra elementen.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Glödlampa Av: Johanna Wermlund och Sanna Stenberg.
FLYGPLAN.
Mobilens utveckling Det började med att den italienska uppfinnaren Guglielmo Marconi lyckades föra över röster via radio. Efter det tog det inte länge.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
Vasatiden
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Sverige Sverige vid 1800-talets början:
Tekniska system Spisplatta.
Industriella revolutionen
Rörelse Kapitel 7.
Mobiltelefon.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Mobiler.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Propaganda.
läran om ljusets utbredning och brytning
Fotoalbum Shanghai, 1-3 januari Då Per var ledig ett par dagar efter nyår, passade vi på att åka det nya snabbtåget till Shanghai. Tåget gick från.
1800-talet.
Kemi finns överallt runtomkring oss.
Den industriella revolutionen
Historia Här kommer en sammanfattning av industrialismen i Sverige på 1700 och 1800-talet. På 1700-talet började industrin växa upp i Europa. På 1860-talet.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Naturlandskap blir kulturlandskap
1700-tal Industriella revolutionen kom med industrier, folk flytta från landsbygd till stad.
Svenska språkets historia
Umeå 2016.
Hållbar utveckling? Hållbar framtid?
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......???
LOKOMOTIVET!!!.
Presentationens avskrift:

Bilen Före bilen Design Säkerhet Bilen innan 1900-talet Miljön Bilen under 1900-talet Olika bilmärken Hur har bilen påverkat människan? Källor Made by… Martin T, Robin R, Linus, Hanna & Petra

Hur har bilen påverkat människan? Fördelar Bilen är nog det transportmedel som påverkat och påverkar våra liv allra mest. De moderna bilarna ger en hög reskvalitet och ett stort mått av flexibilitet genom att man kan bestämma vart och när man vill åka. För en del människor är bilen drömmen som man bär på i vardagen, man köper sig egenskaper genom att köpa en bil. Bilen har mer och mer utvecklats till att bli ett komplement till hemmamiljön. Ungefär som ett rullande vardagsrum med radio, CD och telefon. Nackdelar Tyvärr så finns det en baksida också. Fler och fler bilar förbrukar mer energi, ger mer trängsel, mer buller, sämre luft och mer skador på vår natur. Bilen tar allt större plats och glesar ut vårt samhälle. Bilen kunde klara av flera hästars arbete och miljön i städerna blev bättre när hästtransporter och spillning försvann från gatorna. Vi blir bara mer och mer beroende av våra bilar.

Naturen Biltrafiken står för en stor del av de miljöskadliga utsläppen. Utsläpp från förbränning av fordonsbränslen får konsekvenser för miljön. Koldioxid bidrar till växthus effekten. 1/3 av koldioxidutsläppet i Sverige kommer från bilar. För ett land som Sverige kan det krävas minskningar på ca 80-90%. För bilarna gäller det alltså att minska bränsleförbrukningen genom ändrat körsätt eller genom kortare körsträckor eller att gå över till andra bränslen eller driv system.

Hur transporterade man sig innan bilen? Man använde det man hade, sina fötter. Det kan nästan alla använda och det är ett bra transportmedel, förutom att det kanske tar lång tid. Vissa hade cykel och det var väldigt populärt förr i tiden. Tåget som uppfanns tidigare än bilen var också ett bra alternativ.

Under 1900-talet Under 1900-talet började framtidens bilar med svepande former att födas. Många säger att bilens historia inleddes med Henry Ford och hans bilar. Man tillverkade bilar i hans regi sedan 1903 och i oktober 1908 började den kända T-forden att säljas, som tog hela industrin med storm. Under 1900-talets gång förbättrades förgasaren och tändsystemet. Man tillverkade förgasare som gjorde att motorn gick bättre. Wilhelm Maybach konstruerade en flottörfärgasare med munstycke och spridare, som gjorde att blandningsförhållandet mellan luft och bränsle gjorde så att motorn gick snabbare. En T-ford från 1910

Säkerhet ABS bromsar Säkerhet förr i tiden Bilbälte Bilstolar

Innan 1900-talet Bilen är egentligen en vidareutveckling av häst och vagn. De första bilarna såg mer eller mindre ut som en hästvagn utan häst. De första hästlösa bilen var en artilleri i traktor och byggdes 1769 av Joseph Cugnot med en tvåcylindrig ångmaskin som motor. Max farten låg på 5 km/h och man kunde bara köra en kvart i taget. År 1865 byggdes den första bilen med förbränningsmotor. Skillnaden mellan en förbränningsmotor och en ångmaskin är att förbränningsmotorn går på bensin och ångmaskinen på kol. 1886 var året som tysken Carl Benz fick patent på den första bilen som allmänheten fick köpa. På grund av den höga kostnaden var det förstås inte så vanligt att ha bil. 1894 hölls den första riktiga biltävlingen och den arrangerades av en tidning i Paris. Peugeot tog hem segern efter en färd på 126 km på 5h och 40 minuter.

Design Alla hjul hade i början genomgjutna gummidäck tills John Dunlop år 1888 tog patent på det luftfyllda däcket. Starka stål-ekrar hjul blev standard på 1930-talet, men de var dyra. På 1940-talet kom stålfäljshjul, som var lätta och billiga. Dagens sport- och lyxbilar har lätta, starka hjul av gjutna metallegeringar.

1986 infördes lagen om bil bälte! Bilbältet 1986 infördes lagen om bil bälte! Bilbälte är bilens viktigaste säkerhetsanordning. Av alla dödsolyckor använder bara 40% bilbälte. Den vanligaste typen av bilbältet, tre pungtsbältet, har en del som går diagonalt över bröstkorgen och en del som går över höftbenskammaren. Bilbältet minskar 50-70% av risken att dö i en olycka.

ABS-bromsar Man kan säga att ABS-bromsar är bromsar som inte låser sig. Med det menas det att det är möjligt att styra bilen också vid panikbromsning. Det är en liten dator i bilen som ser till att hjulen inte låser sig.

Airbag Airbag är en luftkudde som blixtsnabbt utvidgas vid frontalkollisioner. Den sitter dold i ratt navet och framför framsätespassageraren. Airbags är designade för att skydda ansikte, nacke, huvud och bröst. Så här ser det ut när en airbag utlöses.

Bilstol En bebis i en bilstol i framsätet. Ett nyfött barn kan fram till det att det är nio månader gammalt sitta i babyskydd. Babyskyddet är en babystol som placeras bakåtvänd antingen i fram eller i baksätet, med hjälp av säkerhetsbältet. När barnet sedan har blivit ca nio månader så byter man till bilbarnstol. Bilbarnstolen monteras bakåtvänd i framsätet och lutar mot instrumentbrädan. När barnets huvud sedan når över ryggstödets övre kant är det dags att byta till bilkudde. Barnet sitter på bilkudden och kommer då i den höjd som bilbältet kräver. En bebis i en bilstol i framsätet.

Bilmärken Första sidan Martin T, Robin R, Linus, Hanna & Petra

Här ser vi en bild från 1954 där en bil har råkat illa ut. Säkerhet förr i tiden Säkerheten i bilar nu är väldigt annorlunda, Från förr i tiden. Innan fanns det knappt någon säker het i bilar, men och andra sidan var det inte så många som hade bil. Dess utom hade bilarna ingen hög hastighet, så krockrisken var inte särskilt stor. Här ser vi en bild från 1954 där en bil har råkat illa ut.

Fakta källor

Volvo Amazon Tillbaka