Bedömning av muntlig produktion och interaktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Konjunktioner (och subjunktioner) youtube. com/watch
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Underordnade konjunktioner
Satsdelar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Huvudsatser och bisatser
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
How to learn a Second Language?
Mall för alignmentmatris
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
Identitet Vad formar oss till oss?.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Konjunktioner bindeord.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ordföljd.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Satsbegreppet. Begreppen mening och sats På svenska talar man ofta om meningar och satser, men på tyska finns inte begreppet mening. På svenska används.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
Nationella prov i engelska våren När? Var? Tisdagen den 19:e april i klassrummet Vad? Läsförståelse och hörförståelse Hur? 9:00 – 10:15 Läsförståelse.
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Nationella provets delar:
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Nationella proven i svenska
Argumenterande text.
Vecka 39 Onsdag den 27:e september 2017 Dagens namnsdag Dagmar Rigmor.
Planering november – kurs D Tema kultur
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Nationella provets delar:
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Grammatisk terminologi I
Argumenterande text.
Satsschema - Hur använder man det?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Bedömning av muntlig produktion och interaktion D-kursen SFI

Muntlig produktion - tala Berätta utifrån egna erfarenheter Tala självständigt Tala anpassat till situation och mottagare Tala begripligt Tala sammanhängande Tala med flyt

Forts. tala Enkel och fungerande retorisk struktur (man kan följa strukturen – introduktion, händelse, avslutning) Fungerande textbindning – sambandsord, t ex konjunktioner (=huvudsatser och bisatser) och substantiv/pronomen (min lärare/hon/Maja) Variation i ordval – Sverige/landet/här, adjektiv, använda synonymer, bygga ut satser) Precision i ordval – tycker/tror Enkla och mer avancerade grammatiska strukturer – huvudsatser, bisatser, varierande ordföljd Uttal: betoning, intonation, talhastighet, vokaler och konsonanter

Muntlig interaktion - diskutera Delta aktivt i diskussionen Försöka komma överens Tala begripligt, sammanhängande och med flyt Använda fungerande strategier Föra samtalet framåt – framföra och efterfråga information, uttrycka och bemöta åsikter

Forts. diskutera Retorisk struktur (t ex jag tycker, därför att, för det första… dessutom…) Fungerande textbindning (huvudsatser/bisatser etc) Idiomatiskt (t ex ”jag håller inte med” är mer idiomatiskt än ”jag tycker att du har fel”) Variation och precision i ordval (ex dansakurs istället för danskurs, inleda meningar med något annat än subjekt) Uttal Källa: Skolverket