Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Patientsäkerhetslagen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Årsuppföljning LSO.
Socialstyrelsens tillsyn
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Missbruksutredningens förslag
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Om regional demensöverenskommelse
Medicinskt ansvarig sjuksköterska MAS
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Patientmaktsutredningen
Sedan den 1 juni 2013 har den då nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
Nytt från Socialstyrelsen Kommundirektörsföreningens vårkonferens 5 mars 2009 Lars-Erik Holm.
Dagar om lagar 4 november 2014 Kristina Bramstång.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Normering, tillsyn, kunskap
Nytt från Socialstyrelsen
Disposition och utgångspunkter
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Patientsäkerhetskultur
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Presentation februari 2015
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
En tydlig, rättssäker och effektiv tillsyn Skr 2009/10:79 22 dec 2009
Nu idag 7 maj Kan ni?? Vad? Vem?
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Socialstyrelsens arbete på äldreområdet Lars-Erik Holm SPF-konferens, Stockholm, 25 april 2012.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhet och god tandvård - var är riskerna störst att misslyckas? Iakttagelser och betraktelser från IVO. Svensk förening för vårdhygien 20 april.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Kvalitet i särskilt boende
Kvalitetsarbete.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Övergripande uppföljningar 2017
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Omställningen av hälso- och sjukvården
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och verksamhet enligt LSS samt viss tillståndsprövning. Samma lagstiftning som tidigare gäller. Generaldirektör Gunilla Hult Backlund

Varför IVO? Regeringen vill att tillsynen ska bli starkare, tydligare och effektivare. Större mångfald och hög förändringstakt i vård och omsorg ställer ökade krav Tillsynen behöver vara skild från normering och kunskapsutveckling Statskontorets kritik mot bland annat bristande system för styrning och uppföljning kräver åtgärder Regeringen har gett Statskontoret i uppdrag att till i mars 2015 utvärdera att syftet med att bilda IVO har nåtts.

Socialstyrelsen fortsätter att: styra med regler, kunskap och statsbidrag, t.ex. utarbeta föreskrifter, allmänna råd, nationella riktlinjer och vägledningar genomföra uppföljningar, utvärderingar och öppna jämförelser hantera ett stort antal regeringsuppdrag varje år utfärda legitimationer, specialistbevis och tillstånd att bedriva rikssjukvård. Tillstånd som Socialstyrelsen och länsstyrelserna har beviljat fortsätter att gälla, även om IVO övertagit tillståndsprövningen. Socialstyrelsens fortsatta uppdrag

Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har omkring 650 medarbetare Verksamheten bedrivs vid sex regionala kontor runt om i landet och tre myndighetsövergripande avdelningar i Stockholm

Generaldirektören Avdelning nordAvdelning mittAvdelning östAvdelning sydöstAvdelning sydvästAvdelning syd Avdelningen för verksamhetsstöd och –styrning Generaldirektörens stab Avdelningen för analys och utveckling InternrevisionInsynsråd En regionaliserad verksamhet

IVO:s uppdrag Tillsyn av hälso- och sjukvård och hälso- och sjukvårdspersonal samt socialtjänst och LSS-verksamhet. Tillsynsuppdraget omfattar även fortsättningsvis handläggningen av anmälningar, till exempel lex Sarah, lex Maria och kommunernas skyldighet att rapportera ej verkställda beslut. IVO prövar också ansökningar om tillstånd för enskilda verksamheter enligt socialtjänstlagen och LSS, samt för viss hälso- och sjukvård. IVO ansvarar även för de register som behövs för att utöva verksamheten.

Verksamhetsidé Vi finns till för vård- och omsorgstagarna och vårt uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Vart är vi på väg? valmöjligheter marknad kunskapsutveckling specialisering fragmentisering fler aktörer

Ansvar och roller? kommunen tillsynen staten utförare av vård- och omsorgstjänster landstinget/regionen

Kvalitet och säkerhet för den enskilde patienten/omsorgstagaren? Effektiva system för egenkontroll MAS/MAR-funktionen har en nyckelroll

Tack!