Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt 2006. Detta har lagt grunden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Mål med samverksanssystemet
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Liten begreppsgenomgång
Nulägesanalys genom frågor
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Individuellt lärande tillsammans
Vs..
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Aktör / Struktur.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
Muntligt Jag kan….
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Aktivt lyssnade.
Elizabeth Odalen Bjord
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Lönesamtalet.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Diskussionstillfälle 4
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Etik och ledarskap.
Socialpsykologi.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Svenska som andraspråk 3
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden till hur vi handskas med etiska och moraliska dilemman i vardagen.

Min inställning som arbetsledare Människors värderingar och tyckande är viktigt att lyssna till! Alla har någonting att lära mig!

Café Opera Ett av sätten för att hålla en levande dialog i de vardagliga dilemman som vi möter är att skapa en mötesplats. På operation blev det Café Opera 2007/2008. Vi samlades vid fika 1 g/mån, där någon värdegrundsmedlem öppnade med en ”frågeställning kring dagens tema”. Det har prövats många olika samtalsämnen och engagemanget bland de anställda har varit väldigt varierande.

Forts… En del har både genom kroppsspråk och tal ”fnyst” åt detta. ”Inte vill jag sitta och diskutera värdegrundsfrågor på min kafferast”. Ibland har det varit bra diskussioner, men med klar tendens åt att det är vissa som pratar. Vi var ganska stora grupper ibland och det har varit ett hinder för en öppen dialog. När det var en gång i månaden så kunde det för en del gå två-tre månader mellan deltagandet pga arbetets karaktär på avdelningen. Även vilken arbetstid de anställda hade betydelse för deltagandet.

Forts I slutet av sommaren så tyckte jag att vi skulle förlägga Café Opera till de dagar då vi hade arbetsplatsträffar och ta det i samband med dessa. På operation finns det två medarbetare, Anna- Karin som är undersköterska och Lena som är narkossjuksköterska. Dessa två är medlemmar i klinikens värdegrundsgrupp (träffas 1g/mån).

Forts De ”håller” i trådarna för innehållet i Café Opera, de var villiga att pröva den nya tidpunkten för träffen och även för förslaget att dela in personalen i mindre grupper. I oktober 2009 prövade vi då den nya strukturen. Nu har vi hittat fram till en form av träff, som passar oss just nu!

Hur gör vi nu? Anna-Karin och Lena (det är två VÄLDIGT bra personer, med bra attityd och ett väldigt bra bemötande till sina medmänniskor). De har god självkänsla och gott självförtroende. Har yrkes- och livserfarenhet. De introducerar oss i ett ämne, innan vi går och sätter oss i mindre diskussionsgrupper (7-8 personer). Vi sitter ca 45 min, (det har mest blivit godis som vi har ätit under samtalen, på sista tiden).

Forts I dessa grupper har det varit livliga diskussioner, rätt så aktivt lyssnande av de flesta medarbetare. Helt enkelt ett riktigt engagemang om hur vi har det i vår vardag och hur vi bör göra för att ha en fungerande vardag. När det då handlar om mellanmänskliga relationer. Vi har själva fått diskutera hur vi vill ha dessa träffar och vad vi tycker är viktigt att diskutera. Nu finns det långa listor på förslag på åtgärder till nya arbetsrutiner, vad vi mer ska prata om på Café Opera, träna oss i reflekterande samtal. Hur och när dessa ska genomföras.

Forts Synpunkter som ofta kommer fram; ”Det går ej att göra om människor” ”Ha förståelse för att människor har dåliga dagar” ”ATT VÅGA BE OM HJÄLP” ”Inte jämföra, alla är inte likadana! ”Undvik och nobba skitsnack” ”Försök vara mer positiv, inte bara se hinder..” ”Ej diskutera inför patienten”

Forts Rent generellt har det varit en tuff sista tid på kliniken. Det finns medlemmar i värdegrundsgruppen som har hoppat av, som ej orkar med sarkasmer, kritik från medarbetare. Därför är ju stödet till de som företräder värdegrundsarbetet väldigt viktigt. De behöver också tid för sina tankar och förberedelser inför träffarna. De hämtar också energi, mod och kraft hos varandra, för att orka och våga vara förebilder och hålla på sina värderingar.

Forts En arbetsledare måste skapa tid och rum för samtal och reflektioner. Vi är definitivt inte alltid överens, alla som arbetar på avdelningen och alla människotyper finns representerade, men vi tar ny fart varje dag och försöker inse att det har betydelse vad jag säger och hur jag agerar som medarbetare och arbetskamrat.