E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer Charlotte Tengborg
Utformningen av prisförändringsprövningen ― ett vägskäl 2 Prisförändrings- prövning Fri konkurrens på fjärrvärme- marknaden Idag Upplevt monopol Prisreglering Framtid Konsekvenser vid reglering av den absoluta prisnivån: Fjärrvärmeaktörerna fokuserar på intäktsram istället för kund Regleringens ramar måste kontinuerligt anpassas för att fungera för en komplex fjärrvärmebransch => administrativt tungt för myndigheterna Tillåten lönsamhet för låg för att motivera risker i fjärrvärmebranschen => hämmar utveckling av framtidens hållbara fjärrvärme
Utgångspunkter Vad ska prövas? Prisförändring av normalprislistan för respektive nät Valet av värmelösning görs på en fri och konkurrensutsatt marknad => prisnivån rätt annars väljer kunden ett annat alternativ När kunden valt värmelösning är barriären att byta relativt stor oavsett val. Eftersom kunden endast har en leverantör av fjärrvärme att välja på => kunden måste skyddas mot oskäligt agerande Prisförändring kan tillåtas om tillräckliga skäl föreligger 3
E.ONs syn på prisförändringsprövning Vad kännetecknar en effektiv och ändamålsenlig modell för prisförändringsprövning? Modellen fokuserar på förändringen och inget annat som tillför komplexitet och medför större ingrepp i marknaden => trygghet för kund på både kort och lång sikt => fjärrvärmeaktörer bibehåller incitament att effektivisera => möjligheten att utveckla nya fjärrvärmeerbjudanden och paketlösningar ska inte hindras => möjligt för fjärrvärmeaktörer att kunna kompensera sig även för större oförutsedda händelser som ligger utanför fjärrvärmeaktörens kontroll Rimligt enkel prövning som förhindrar oskäligt agerande Prövningen ska ske på affärsmässiga grunder utifrån marknadsmässiga förutsättningar Vad bör en sådan modell utgå ifrån? Modell bör utgå från dagens prisnivå 4
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hur kommer en prisförändringsprövning påverka marknadens aktörer? Kunder Fjärrvärmebolagens möjlighet till oskäligt agerande försvinner Risk för falsk trygghet – skyddar inte mot prisvariationer till följd av t.ex. skattepålagor Stärker inte en enskild kunds möjlighet att påverka Fjärrvärmebolag Fokus på prisförändringen gör att fjärrvärmen kan fortsätta att konkurrera på affärsmässiga villkor på en konkurrensutsatt värmemarknad Hindrar oskäligt agerande och stärker branschens förtroende Ökad byråkrati Risk att affärsmässig utveckling begränsas Konkurrerande värmealternativ Långa handläggningstider som offentliggör prisförändringen underlättar konkurrenternas prissättning vilket snedvrider konkurrensen Myndigheter Ökad administration 5