E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tankar om mitt uppdrag Anne Vadasz-Nilsson Energimarknadsinspektionen.
Advertisements

Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Nya regler på fjärrvärmemarknaden Ulrika Jardfelt, Svensk Fjärrvärme.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Nordisk slutkundsmarknad
Ekonomiska system.
Hearing fjärrvärme Stockholm
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten - Vilka möjligheter och hot finns med ett reglerat tillträde.
Referensgruppsmöte prisförändringsprövning 30 Oktober 2012.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Vilken miljöpåverkan är betydande?
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Träff Landsbygddepartement SJV 19/ Sid 2 | LRF Kött Mål •Skapa förutsättningar för en lönsam tillväxt •Konkurrenskraftig svensk grisköttsproduktion.
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
Varför växer inte vissa företag?
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Den svenska bostadspolitiken. Statlig fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift? Hyresregleringen Inför valet 2010: vad tycker partierna?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
1 Statsrådets jordbrukspolitiska redogörelse I Redogörelsen behandlar jordbrukets verksamhetsfält och utveckling på allmän nivå Redogörelsen tar upp frågor.
Prisförändringsprövning Anders Sandoff Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
PRISÄNDRINGS- PRÖVNING AV FJÄRRVÄRME REINHOLD LENNEBO STOCKHOLM
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Socialt blandat boende
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Nätverksträff energieffektivisering Per Holm
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Försäkringsjuridik för aktuarier II
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
-Rutten en viktig bisak
Varför krävs reglering av den verksamhet som bedrivs av försäkringsföretag? Introduktion 2016.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Fortum är idag en aggregator som agerar på frekvensmarknaden
Närsjukvårdsmöte
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lokalkraft Sverige En sammanslutning av ett fyrtiotal lokala energileverantörer som verkar för att skapa goda förutsättningar för att medlemsföretagen.
Presentationens avskrift:

E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer Charlotte Tengborg

Utformningen av prisförändringsprövningen ― ett vägskäl 2 Prisförändrings- prövning Fri konkurrens på fjärrvärme- marknaden Idag Upplevt monopol Prisreglering Framtid Konsekvenser vid reglering av den absoluta prisnivån:  Fjärrvärmeaktörerna fokuserar på intäktsram istället för kund  Regleringens ramar måste kontinuerligt anpassas för att fungera för en komplex fjärrvärmebransch => administrativt tungt för myndigheterna  Tillåten lönsamhet för låg för att motivera risker i fjärrvärmebranschen => hämmar utveckling av framtidens hållbara fjärrvärme

Utgångspunkter  Vad ska prövas? Prisförändring av normalprislistan för respektive nät  Valet av värmelösning görs på en fri och konkurrensutsatt marknad => prisnivån rätt annars väljer kunden ett annat alternativ  När kunden valt värmelösning är barriären att byta relativt stor oavsett val. Eftersom kunden endast har en leverantör av fjärrvärme att välja på => kunden måste skyddas mot oskäligt agerande  Prisförändring kan tillåtas om tillräckliga skäl föreligger 3

E.ONs syn på prisförändringsprövning Vad kännetecknar en effektiv och ändamålsenlig modell för prisförändringsprövning?  Modellen fokuserar på förändringen och inget annat som tillför komplexitet och medför större ingrepp i marknaden => trygghet för kund på både kort och lång sikt => fjärrvärmeaktörer bibehåller incitament att effektivisera => möjligheten att utveckla nya fjärrvärmeerbjudanden och paketlösningar ska inte hindras => möjligt för fjärrvärmeaktörer att kunna kompensera sig även för större oförutsedda händelser som ligger utanför fjärrvärmeaktörens kontroll  Rimligt enkel prövning som förhindrar oskäligt agerande  Prövningen ska ske på affärsmässiga grunder utifrån marknadsmässiga förutsättningar Vad bör en sådan modell utgå ifrån?  Modell bör utgå från dagens prisnivå 4

E.ONs syn på prisförändringsprövning Hur kommer en prisförändringsprövning påverka marknadens aktörer? Kunder  Fjärrvärmebolagens möjlighet till oskäligt agerande försvinner  Risk för falsk trygghet – skyddar inte mot prisvariationer till följd av t.ex. skattepålagor  Stärker inte en enskild kunds möjlighet att påverka Fjärrvärmebolag  Fokus på prisförändringen gör att fjärrvärmen kan fortsätta att konkurrera på affärsmässiga villkor på en konkurrensutsatt värmemarknad  Hindrar oskäligt agerande och stärker branschens förtroende  Ökad byråkrati  Risk att affärsmässig utveckling begränsas Konkurrerande värmealternativ  Långa handläggningstider som offentliggör prisförändringen underlättar konkurrenternas prissättning vilket snedvrider konkurrensen Myndigheter  Ökad administration 5