BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Bolognaprocessen. Kommunikéerna •(Sorbonne 1998) •Bologna 1999 •Prag 2001 •Berlin 2003 •Bergen 2005.
Utbildning på universitet och högskolor
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Konkurrera med kvalitet – studieavgifter för utländska studenter Albin Gaunt God morgon Tack för att vi fått komma hit.
38 minuter med tåget från Göteborg!
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Bologna - hur gick det och hur går vi vidare Eva Åkesson Pedagogiskt idéforum 12 december 2008.
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
Bildning / personlig utveckling
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Bolognaprocessen ute i EU. Problem ute i Europa –Antagning och urval –Problem med ”akademisk master vs professionell master –Olika typer av kandidatexamina.
Biomedicinsk analytiker:
Utbildningsgruppen Gruppen 28 oktober 2010: Anna Karin Albin
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Handelshögskolan vid Karlstads universitet
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Språk och interkulturell kommunikation
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Uppdelning av nuvarande grundutbildning i två nivåer grundnivå upp till 3 år med kandidatexamen eller högskolexamen efter 2 år avancerad nivå med magisterexamen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man klok på universitetet?
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Är vi klara med Bolognaprocessen? Eva Åkesson Lunds universitet.
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Förordningstext Speciallärarexamen
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Grundläggande och särskild behörighet
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
Uppsala universitet i siffror
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära? Madeleine Rohlin och Kerstin Petersson Odontologiska fakulteten Malmö högskola

Varför Bologna? Bologna i Emilia-Romagna (norra Italien) Första universitetet i Europa 1088 – latin universitas – helhet, det hela, sammanfattning I Bologna dominerades universitetet av juridik - juristskola

BOLOGNAPROCESSEN ● Initiativ 1998 av Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien ● Bolognaprocessen föds 1999 för att främja rörlighet främja anställningsbarhet främja Europas konkurrenskraft som utbildningskontinent ● Mellanstatligt samarbete – ej juridiskt bindande ● 45 länder deltar i processen (2005)

Main purposes of higher education Preparation for life as active citizens in a democratic society Personal development Preparation for the labour market The development and maintenance of a broad, advanced knowledge base A framework for qualification of the European higher education area 2004

Högre utbildning regleras på 5 nivåer EHEA 45 länder i Bolognasamverkan Nationellt i Sverige Högskolelag och Högskoleförordningen

Purposes and nature of the framework of qualifications of the EHEA International transparency International recognition International mobility of learners and graduates

Ny struktur för utbildning och examina Utgångspunkter: Öka rörligheten nationellt och internationellt Öka tydligheten och jämförbarheten Öka kvaliteten i utbildningarna Värna friheten och flexibiliteten i systemet Värna möjligheterna till livslångt lärande

Högre utbildning regleras på 5 nivåer • EHEA 45 länder i Bolognasamverkan Nationellt i Sverige Högskolelag- och förordning ● Lärosätesnivå Utbildningsstruktur och kursplanesystem, villkor för examina, stöd för pedagogisk utveckling ● Programnivå Utbildningsstruktur och examensmål ● Kursnivå Kursplaner med mål, genomförande och bedömning av studenternas prestationer

Ny struktur för utbildning och examina Tre nivåer Grundnivå Avancerad nivå Forskarnivå Nivåindelning av examina: Generella/konstnärliga/yrkesexamina Utformas enligt samma struktur

Ny struktur för utbildning och examina Nya examensbeskrivningar Förväntade studieresultat Användbara för kvalitetssäkring och bedömning av kompetens Förväntade studieresultat beskrivs i termer av: - Kunskap och förståelse - Färdighet och förmåga - Värderingsförmåga och förhållningssätt

Ny struktur för utbildning och examina -forts. Nya examensbeskrivningar Förväntade studieresultat Användbara för kvalitetssäkring och bedömning av kompetens Förväntade studieresultat beskrivs i termer av: - Kunskap och förståelse - Färdighet och förmåga - Värderingsförmåga och förhållningssätt Nivåbestämning av och mål för kurser Förväntade studieresultat för en kurs beskrivs på motsvarande sätt

Självständigt arbete för samtliga examina Ny struktur för utbildning och examina forts. Exakt poängomfattning på examina Självständigt arbete för samtliga examina Poäng enligt ECTS-systemet - 60 högskolepoäng/läsår

Examensstruktur Generella examina: Högskoleexamen 120 högskolepoäng Grundnivå Högskoleexamen 120 högskolepoäng Kandidatexamen 180 högskolepoäng Avancerad nivå Magisterexamen 60 högskolepoäng Masterexamen 120 högskolepoäng

Masterexamen och magisterexamen Ny masterexamen på avancerad nivå Två års utbildning efter en treårig examen på grundnivå Tillgodoräknande i forskarutbildningen 30 högskolepoäng självständigt arbete Initialt vid universitet och högskolor med vetenskapsområde, övriga högskolor efter prövning Magisterexamen – ett år på avancerad nivå efter en treårig examen på grundnivå

Examensstruktur forts. Yrkesexamina: Grundnivå Avancerad nivå Principer för yrkesexamina: - Utbildning som leder till reglerat yrke - Vissa andra skäl - Vissa yrkesexamina utgår och ersätts av generella alt. konstnärliga examina

Examensstruktur forts. Examina på forskarnivå: Licentiatexamen 120 högskolepoäng Doktorsexamen 240 högskolepoäng

Stöd till samverkan Myndigheten för nätverk och samarbete (NSHU) ska stödja samordning och erfarenhetsutbyte avseende: utvecklingsarbete inför en ny utbildnings- och examensstruktur pedagogisk utveckling

Vad innebär Bolognaprocessen för odontologiska utbildningar?

Gemensamma struktur för högre utbildning Nivåindelningar Grundnivå 3 år Avancerad nivå 2 år Forskarnivå > 3 år Examensbenämningar Högskoleexamen 2 år Kandidatexamen 3 år Magisterexamen 3+1år Masterexamen 3+2 år Doktorsexamen 3+(1)2+(4)3 år

Gemensamma struktur för högre utbildning Införandet av ett gemensamt poängsystem European Credit Transfer System (ECTS) Från 1 juli 2007 är 1p = 1,5 hp 1 termins (20 veckors) studier = 30 hp

Gemensamma struktur för högre utbildning Målbeskrivningar av alla utbildningar och kurser uttryckta i lärandemål Kunskap och förståelse Färdighet och förmåga Värderingsförmåga och förhållningssätt I Sverige har Dublin Descriptors omtolkats till dessa målkategorier. Program och kursansvariga inom all högre utbildning i Sverige har under det senaste året jobbat jättemycket med att målbeskriva alla utbildningsprogram och också kurser. Den 15 mars var alla utbildningsplaner och kursplaner klara, för utbildningar och kurserer som påbörjas hösten 2007.

Vad innebär Bolognaprocessen för odontologiska utbildningar? Grundnivå Tandhygienistutbildningen Tandteknikerutbildningen Avancerad nivå Tandläkarutbildningen Forskarnivå

Vad innebär Bolognaprocessen för odontologiska utbildningar? Generella examina Högskoleexamen (2 år) Kandidatexamen (3 år) Magisterexamen (3+1år) Masterexamen (3+2 år) Doktorsexamen (3+2+3 år ?) Yrkesexamina Tandhygienistexamen Tandteknikerexamen Tandläkarexamen

Hur kan en yrkesexamen motsvara en generell examen? För att en generell examen skall kunna kopplas till en yrkesexamen krävs vetenskaplig kompetens Denna uppnås huvudsakligen genom att göra ett självständigt vetenskapligt arbete

Vad innebär Bolognaprocessen för odontologiska utbildningar? Högskoleexamen Tandhygienistexamen Tandhygienistexamen med ett påbyggnadsår Kandidatexamen Tandteknikerexamen Tandläkarutbildningen på grundnivå Magisterexamen Tandteknikerexamen + 1 år Tandhygienist kand examen + 1år Masterexamen Tandläkarexamen Masterkurs: Biofilms in health care and the environment

Nätverket för odontologi - Bolognaprocessen Vi diskuterar hur vi förhåller oss till Bolognaprocessen vid de olika utbildningsenheterna

Nätverket för odontologi - Bolognaprocessen Vad krävs för att få ut en masterexamen i samband med tandläkarexamen? Vilket värde är det för våra utbildningar att integrera generella examina i våra yrkesexamina? Vem vill ge och ta magister- respektive masterexamen efter tandhygienist- respektive tandteknikerexamen? Vill vi ha gemensamma nationella utbildningar? Vill vi ha valbara kurser förlagda på olika orter? Hur kan vi utveckla nationellt lärarutbyte?

Nätverket för odontologi - Bolognaprocessen Vad krävs för att få ut en masterexamen i samband med tandläkarexamen? I Sverige är tolkningen av de Europeiska rekommendationerna mycket strikt. Det krävs en uttagen kandidatexamen (eller motsvrande) med 15hp (10 veckor) självständigt arbete för att påbörja avancerad nivå. För masterexamen krävs sedan ytterligare 30 hp (20 veckor) självständigt arbete.

Citat högskoleförordningen SFS 2006:1053 sid 57-58 Masterexamen Omfattning Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Plasschaert A.J.M et al. Curriculum structure and the European Credit Transfer System for European dental schools: Part I. Eur J Dent Educ 2006; 10: 123-130 Page 124 In dentistry, therefore, such a Bachelor’s degree could be an academic award only and it would not qualify the graduate to engage in the practice of dentistry in any form. Students could, for example, take a Bachelor’s degree at one Dental School and  undertake a Master’s programme of two further years’ education at another. It could also be possible for students who realised they did not wish to become a dentist to leave after 3 years and yet obtain a Bachelor’s degree, which could be followed with study at the Master’s level in another subject area. Based on these legal provisions, the proposed ADEE Dental Programme will be comprised of 5 years of full time education, equivalent to 300 ECTS credits and leading to a Dental Master’s degree.

Bolognaprocessen – Bergenkommunikén Fördjupning av de tre delmålen inkl. fortsatt utveckling av ENQA och arbetet med ”qualifications framework” Kopplingen mellan högre utbildning och forskning prioriteras Den sociala dimensionen dvs. studenternas praktiska möjligheter att studera lyfts fram Bolognaprocessens externa dimension Nästa ministermöte i London 2007

Exempel på www-sites http://www.enqa.eu/ http://www.nshu.se/page/1274/bolognaprocessen.htm http://www.dfes.gov.uk/bologna/ http://www.dfes.gov.uk/bologna/uploads/documents/Framework_qualificationsforEHEA-May2005.pdf http://www.enqa.eu/ (European Association for Quality Assurance for Higher Education )

VERKSAMHETSOMRÅDE Högskoleverksamhet MÅL Kvaliteten och den internationella konkurrenskraften skall öka inom högre utbildning och forskning. Den högre utbildningen skall svara mot studenternas efterfrågan och även mot arbetsmarknadens behov.

Internationalisering av högre utbildning En värld i förändring Ökad internationell rörlighet Ökat internationellt inslag i många yrken Ökad global konkurrens Internationalisering av högre utbildning Bidrar till utbildningens kvalitet Främjar kulturell förståelse Lång tradition av internationellt utbyte