Sätt att ge liv, pregnans, intensitet åt en text. Stilfigurer Sätt att ge liv, pregnans, intensitet åt en text.
Fem kategorier: Bildmässiga stilfigurer Repeterande eller upprepande stilfigurer Kontrasterande stilfigurer Dramatiska stilfigurer Hänvisande stilfigurer
Bildmässiga stilfigurer han /människa/ svin /djur/ Sakled (gemensam egenskap) Bildled Han sitter där borta Han sitter där borta, DET SVINET SVINET sitter där borta
Bildmässiga stilfigurer Metafor, Liknelse, Symbol : Vi tittar i häftet. Sinnesanalogi/syntesi: ölen har en ”mörk” smak Besjälning: titta i dikt Snart står herr Sol i frack, lackskor och bröstbriljanter, och svänger pinnen, kastar luggen över pannan rytande: intensivare glödande! - for-tis-si-mo!
Upprepande stilfigurer Rim Ordparet: Han slet sig igenom ormbunkssnår och lövsnärjen, han slogs med ris och törnen och stack sig på taggbuskar i ansikte och händer … Marken hade trampats av jägare och villebråd, av mjuka skinnskor och lätta klövar, av förföljare och flyende …
Upprepande stilfigurer Anafor ex I have a dream, vi tittar i dikten Asyndes/Polysyndes Jag kom, såg, segrade (A) Jag kom och såg och segrade (P)
Upprepande stilfigurer Variation Om en mäktig och för hård hand strök över världen, så skulle de plånas ut, inte finnas där mer. Vi tittar i dikten. Parallellism Ty dödens bränningar omvärvde mig, fördärvets strömmar förskräckte mig dödsrikets band omslöt mig dödens snaror föll över mig. Men jag åkallade Herren i min nöd, Ja, jag gick med min åkallan till Gud.
Upprepande stilfigurer forts. Kiasm hon var den friska våren den kulna höst var han Stegring Tag min hand, tag min vita arm, tag mina smala axlars längtan … Vi tittar i dikten
Kontrasterande stilfigurer Antites: vi tittar i dikten Paradox Per är fattig men Lars rik (antites) Per är fattig men ändå rik (paradox) Hyperbol: dödstrött
Dramatiska stilfigurer Apostrofering Ack, Ida Pripp, att du tagit vägen om blåsipporna istället! För du tvekade ju. Du stod där Retorisk fråga: Vi tittar i häftet.
Hänvisande stilfigurer Allusion Medan orgelns vatten sköljer över sommarens tid, som väntar utanför porten, med lust och fägring stor.
Nu till ett helt annat område…
Stilfigurer i reklamens värld: Metafor: Stockholm har många ansikten. Den nästan 800 år gamla pärlan. (Reklam för Stockholm) Med himlen som tak och havet som granne. (Silja Line) Besjälning: Din mage kommer att tacka dig. (Proviva) Sinnesanalogi: Försvinnande god. (Zingo) Rim: Ta det rätta, ta Cloetta. Lexikalisk upprepning: En högklassig båtresa, kombinerad med en högklassig kulturupplevelse. (Silja Line) Allitration: Volvos värde varar, (Volvo) Ta det lugnt, ta en ett Toy. Stegring: Ung hud håller fuktighet. Ung hud är elastisk. Ung hud förnyar sig snabbt.(Bioderm) Anafor: Bra sällskap, bra stämning, bra mat. (Silja Line)
Forts. Asyndes/Polysyndes: Been there, seen that, done that. (Pepsi Max) Antites/Paradox: Det finns lämpliga utmaningar för alla, för garvade utförsåkare och våghalsiga snowboardåkare, men också för barn och nybörjare. (Skistar) Hyperbol: Oavsett vilka behov ni har, så kan vi möta dem på bästa sätt. (Silja Line) Retorisk fråga: Vad har alla dessa kvinnor i väskan för att skydda sig? (Always Ultra) Vad är det här? För det är fest. Med stillheten som gäst. (Pripps Blå)
Uppgift: Ni kommer att få ett stilmedel tilldelat er. Uppgiften är att göra reklam för Rytmus med detta stilmedel. Till exempel: Du/ni får stilmedlet allitration och skriver då: RYTMUS ROCKAR RÄTT.