1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Talföljder formler och summor
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Atomer och kemiska reaktioner
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Årsbokslut för svensk turism 2013
KARTKUNSKAP 1.
Fakta om undersökningen
INFÖR NATIONELLA PROVET
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Fakta om undersökningen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Fakta om undersökningen
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
1 Anneli Juhlin FP
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Presentationens avskrift:

1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009

2 Väglänkars betydelse för omledning

3 Motivering Mått på väglänkars betydelsefullhet speglar typiskt deras roll under normala förhållanden - ”primär” betydelsefullhet Vi vill mäta länkars betydelsefullhet som omledningsalternativ till andra länkar under avbrott - ”sekundär” betydelsefullhet Även betydelsefullhet i denna mening kan motivera högre prioritering vid investeringar

4 Primär betydelsefullhet: Betydelsefullhet under normala förhållanden Utgår från två tidigare studerade mått: 1.Länkflöde (fordon per timme) Fångar hur många som utnyttjar länken och påverkas av störning 2.Total försening vid avbrott på länk (fordonstimmar) - vårt typiska sårbarhetsmått Fångar också kvalitén på bästa alternativ

5 Sekundär betydelsefullhet: Betydelsefullhet som omledningsalternativ Flödesbaserad sekundär betydelsefullhet: Flöde som leds över till länken vid avbrott på annan länk Fångar hur många som kan komma att utnyttja länken Förseningsbaserad sekundär betydelsefullhet: Extra försening som skulle drabba omlett flöde om det skulle bli avbrott även på denna länk Fångar också kvalitén på näst bästa alternativ

6 Tre start/målpunkter: A, B, C Sex länkar: a, b, c, d, e, f Betrakta länk f … Ett exempel

7 f används normalt (bara) för resor mellan B och C Normalt länkflöde: F f = F BC Ett exempel Primär betydelsefullhet

8 Avbrott på länk f: flödet leds om över länk b och d Total försening vid avbrott på f ≈ F BC ·(T b + T d - T f - T e )

9 Fortfarande intresserade av länk f … Resor mellan A och B använder normalt länk a och d Ett exempel Sekundär betydelsefullhet

10 Om det blir avbrott på länk a så ligger länk f på bästa alternativa rutt Omlett flöde till f vid avbrott på a: F a = F AB Ett exempel Flödesbaserad sekundär betydelsefullhet

11 Total försening för omledd trafik ≈ F AB ·(T c + T f + T e - T a - T d ) … Ett exempel Förseningsbaserad sekundär betydelsefullhet

12 Ett exempel Förseningsbaserad sekundär betydelsefullhet Total försening för omledd trafik ≈ F AB ·(T c + T f + T e - T a - T d ) Vid avbrott på både a och f: Länk c, b och d är näst bästa alternativ. Total försening ≈ F AB ·(T c + T b + T d - T a - T d ) Skillnad i försening med och utan f ≈ F AB ·(T b + T d - T e - T f )

13 Summering över alla länkar För att hitta den totala betydelsefullheten av f upprepar vi beräkningarna och summerar över alla start/målpunkter A, B och C och alla andra länkar a, b, c, d och e Vi viktar ihop länkar t.ex. proportionellt mot deras längd - enkel modell för hur sannolika avbrott är på varje länk Alltså mer värdefullt att utgöra alternativ till länk med hög sannolikhet till avbrott

14 Exempel forts. Inga alternativa rutter Vid avbrott på både d och f finns inga rutter mellan A och B eller mellan B och C Vi beräknar försening som tid till avbrottet upphör - genomsnittlig försening halva avbrottets längd

15 Tillämpning Norra Sverige Studieområde: 18 kommuner 12 timmars avbrott Nätverk, reseefterfrågan och restider som vanligt från modellsystemet SAMPERS

16 Resultat Primär betydelsefullhet - normalt länkflöde Det normala länkflödet avslöjar ”ryggraden” i det regionala vägnätet

17 Resultat Primär betydelsefullhet - total försening vid avbrott Länk betydelsefull om flödet och/eller genomsnittlig resenärs försening är stora Många stora vägar betydelsefulla p.g.a. höga flöden, många små p.g.a. dåliga/inga alternativ

18 Resultat Flödesbaserad sekundär betydelsefullhet Länkar parallellt med E4:an och runt städer är betydelsefulla p.g.a. stora omledda flöden Länkar som är alternativ till långa länkar är betydelsefulla p.g.a. hög sannolikhet för avbrott

19 Resultat Förseningsbaserad sekundär betydelsefullhet Länk betydelsefull om genomsnittligt omlett flöde och/eller genomsnittligt skillnad i försening med/utan länken är stora Betydelsefullhet förskjuts än mer till glesa områden p.g.a. dåliga/inga näst bästa alternativ

20 Slutsatser Vi identifierar länkar som är betydelsefulla som omledningsalternativ Analysen kan också användas under aktiv omledning Två mått - vilket ska vi använda? Om avbrott på enskild länk är isolerad händelse: Använd flödesbaserad sekundär betydelsefullhet Vid risk för fler avbrott (samma källa eller kedjereaktion): Använd förseningsbaserad sekundär betydelsefullhet Kan utvidgas till mer än två samtidiga avbrott - ökar dock beräkningsbördan kraftigt

21 Resenärskostnader p.g.a. långa, oväntade avbrott

22 Motivering Vilket ekonomiskt värde ska sättas på de förseningar som uppstår vid oväntade avbrott i vägnätet? Flera effekter kan motivera annat (högre) värde än normalt restidsvärde: Stora restidsökningar - kostnader kan öka mer än proportionellt mot restiden p.g.a. minskad tid till dagens aktiviteter Oväntade händelser - större kostnader p.g.a. att resenärer kortsiktigt inte kan anpassa sitt resande fullständigt

23 Effekten av restidsökningar En resa sker mellan två aktiviteter - t.ex. från hemmet till arbetet på morgonen Kostnad uppstår eftersom vi hellre vill tillbringa tid hemma eller på jobbet än i bilen En ökad restid innebär att vi måste lämna hemmet tidigare eller komma senare till jobbet, vilket innebär högre kostnader Hur vi anpassar avresetidpunkten beror på hur vi värderar tid hemma jämfört med på jobbet Stora restidsökningar kan innebära att det är bättre att ställa in resan helt

24 Effekten av information Första dagen/dagarna efter avbrott råder bristfällig information om förhållandena Helt oinformerade resenärer lämnar hemmet vid samma tid som normalt - ökad restid gör att de kommer sent till jobbet Resenärer kan också ha osäker/felaktig information - överkompenserar och reser onödigt tidigt - kommer tidigare än normalt till jobbet Efter en tid lär sig resenärer om förhållandena och kan anpassa avresetidpunkter optimalt

25 Effekten av flexibla arbetstider Flexibla arbetstider gör att tid förlorad på morgonen kan tas igen på kvällen Denna fördel kan dock motverkas om restidsökning drabbar både morgon- och kvällsresan

26 Numeriska värden I internationell litteratur finns skattningar av värdet av tid hemma, på jobbet och i bilen för olika tider på dygnet Dessa värden kan användas för att få ett hum om kostnaderna av restidsökningar under olika antaganden om resenärers information och restidsökningens storlek Mer exakta värden skulle kräva mer ändamålsanpassad skattning med svenska data - något för framtiden?

27 Exempel - inte slutliga värden

28 Tillämpning i sårbarhetsanalys Arbetet är tänkt att leda till en förenklad modell som kan användas i sårbarhetsanalyser Kan ge en bättre modell för kostnaderna av inställda resor - länkar utan omvägar