Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Nulägesanalys genom frågor
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
Individuellt lärande tillsammans
Utbildning Avantra AB ä r mer ä n leverant ö r av marknadens ledande upphandlingssystem Vi erbjuder ä ven konsulttj ä nster och utbildningar inom upphandlingsomr.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Sektionen för Ekonomi och Teknik
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
En introduktion till SEB Way
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
VIBF,s Utbildningar. Våra utbildningar är: Ledarutbildningar. (Bul)
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Konsten att leda sig själv
Repetition och tillbakablick
Hamnskydd Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Projektledning.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Process: Lönekriterier
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
- inom Stockholms läns landsting
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Nämndplan 2015.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Samverkan.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Validering inom Lärarlyftet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Alla chefer behöver en coach!
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Förhållningssätten.
Verktyget Utmärkelsen….
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Förbättra klubbkvalitet
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R ”De kallar det för mod, men det är inte mod!” Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R

”Courage is being scared to death and saddling up anyway.” Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R ”Courage is being scared to death and saddling up anyway.” - John Wayne

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Modiga beteenden

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Vad ska vi med mod till?

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Den skrattande polisen

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Vill du vara modig?

Vill du vara modig? Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Hur mycket mod ska behöva krävas av en chef? Hur har jag det med mina beteenden? Och hur känner jag mig inuti? Helst uppbyggliga svar på båda frågor. (Chefen behöver också må bra!) Om modig är att inte vika undan (även om du också är rädd) – vill du vara modig? Om det är att stå för det du tror på – vill du vara modig? Om du vill stå upp och ut – vill du vara modig? Var beredd på konsekvenserna! Och då tänker jag på de goda konsekvenserna: att man blir ännu modigare (eftersom modet är en funktion som precis som andra funktioner stärks om den används funktionellt) och får en bättre självkänsla! (För den stärks av beteenden som stärker självkänslan!)

Vad det än är…Går det att förändra, förstärka, utveckla? Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Vad det än är…Går det att förändra, förstärka, utveckla?

Kartläggning Systematisk träning Mätbar skillnad Fortsättningen Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Kartläggning Systematisk träning Mätbar skillnad Fortsättningen

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R En chefskurs kanske?

Chefen under ständig lupp? Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Chefen under ständig lupp?

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Vill Vet Kan Får Bör

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Ledarens funktion

Personlig handlingsplan, positiv förstärkning och SMARTO Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Personlig handlingsplan, positiv förstärkning och SMARTO

Konstruktiv kommunikation Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Konstruktiv kommunikation

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R

EMPATI TRE L och ETT E Lugnet Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R TRE L och ETT E Lugnet Leendet (avpassas med hjälp av social kompetens) Lyssnandet EMPATI

Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R

Våga vara chef! Kurs i tre steg Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Våga vara chef! Kurs i tre steg

Våga vara chef Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R En utbildning för första linjens chefer - i tre steg Som chef i första linjen är man del av gruppen samtidigt som man är den som ska leda och ansvara för gruppen. Det ställer särskilt stora krav. Det kan vara svårt att hitta sin roll och att utveckla ett lämpligt ledarskap. I kursen Våga vara chef kommer vi att behandla många av de problem som första linjens chefer möter. Steg 1 Kursens första steg handlar om att identifiera sig själv och sin roll. Vi arbetar med konstruktiv kommunikation som redskap i ledarrollen. Här behandlas också skillnaden mellan att vara chef och ledare. Vi arbetar med feedback för ökad prestation och växande, med verktyg till förändring. Vi öppnar för nya dimensioner i ledarskapet och arbetar reflektivt. Steg 2 Kursens andra steg inriktar sig på viktiga frågor för ledarskapet. Bland annat behandlas individ- och situationsanpassat ledarskap och hur man kan hantera konflikter. Mångfald, mod, och praktisk tillämpning av beteendeanalytisk psykologi, är andra moment i detta steg. Deltagarna får tillfälle att göra övningar och rollspel i flera av momenten. Steg 3 I kursens tredje steg fortsätter vi att arbeta med de individuella framstegen. Vi fördjupar oss i förändringsprocesser. Deltagarna lär sig av varandra och stöder varandra i utvecklingen. Andra nyckelord för detta steg är värderingar och det egna ledarskapet. Inför delkurserna Inför och mellan varje kurssteg ställs krav på att deltagarna genomför olika och delkursanpassade uppgifter. Deltagarna kommer att göra ett AGERUS Ledarskapsindex inför steg 1 (Se Agerus nedan). Efter kursens slut Alla deltagare skall återkoppla till sin respektive överordnad chef för att säkerställa kunskapsöverföring samt för evaluering av förhållandet mellan deltagarens uppnådda kompetens och de uppsatta målen. På frivillig basis och mot särskild kostnad får deltagarna åter göra ett ledarskapsindex för effektutvärdering av kursen. Agerus Via samarbete med AGERUS Syd AB, erbjuds deltagarna en unik möjlighet för dig som chef att mäta och förbättra sitt ledarskap via AGERUS System och dess ledarskapsapplikation. AGERUS Ledarskapsindex (ALI) är ett vetenskapligt förankrat instrument som ger en tydlig indikering på chefernas förmåga att skapa rätt förutsättningar för goda arbetsprestationer. ALI:et utgör grunden för deltagarens målsättningar inför steg 1 och kan på frivillig basis utgöra ett effektivt mätverktyg avseende resultat och måluppfyllnad efter hela kursens avslut. Under kursen kommer deltagarna även att få göra ett AGERUS Prestationsindex (API), för att skapa goda förutsättningar för gruppens gemensamma prestation. Målgrupp Arbetsledare och gruppchefer samt andra som i sin funktion har behov av att utveckla sitt ledarskap. Utbildningens längd: Kursen tar i sin helhet tre terminer Totalt sju dagar utdelade på tre utbildningstillfällen. Steg 1: 2 dagar Steg 2: 3 dagar Steg 3: 2 dagar Utbildningen äger rum i Malmö och Stockholm.   Aktörer: Cecilia Sahlström är ledarskapsutvecklare och coach med lång erfarenhet av ledarskap i komplexa organisationer, främst inom Polisen. Cecilia är certifierad Ageruskonsult. (Malmö) Lena Dur Högnelid är organisations-konsult, KBT-psykolog och  föreläsare med mångårig erfarenhet från uppdrag  inom företagshälsan och från  egen konsultverksamhet. Lena är certifierad Ageruskonsult (Stockholm) För kursanmälan, gå till Informator.se: Klicka här för Steg 1 Anmälan är bindande Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Cecilia Sahlström Lena Dur Högnelid

Tack för idag! Hoppas att vi ses igen! Ö P P N A R F Ö R N Y A D I M E N S I O N E R Tack för idag! Hoppas att vi ses igen!