Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Att välja - Hur gör man?.
KANDIDATUPPSATS.
Att leva med multipel skleros
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Källbystugans kvalitetsarbete
Närvaro!!.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
- Konsten att ge feed-back
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Luncha & lär! BILDSPRÅK.
Ett arbetsområde om poesi
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Genombrottsmetoden.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Begrepp.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
- att läsa & skriva noveller
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Naturvetenskaplig undersökning
SBAR för strukturerad kommunikation
Idrottspsykologi.
Institutioner och aktörer
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Kvalitetsregister - klinisk uppföljning Kvalitetsregister –Se till stora grupper –Utveckla vården –Se samband, systematik –Generaliserbarhet –Bortfall.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Krav på vetenskaplig tolkning
Metod i samhällsvetenskap
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Vetenskapsprojekt, rubrik
Presentationens avskrift:

Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?

Hänger allt ihop? Allt hänger ihop. Helhet eller delar? Delarna gör helheten!

Problematisera Att se något som något. Att något betyder något- det kan förklaras. …ofta på olika sätt

Vem formulerar problemet? ”Kan datoriseringen öka vår effektivitet? ”Kan datoriseringen förbättra arbetsmiljön?” Har den fulla restaurangen för få bord, eller för många gäster?

Problemformulering Problemet formuleras beroende på vår föreställningsram. Hur vi ser på verkligheten. Kallas ibland paradigm. Antaganden som påverkar metoder, uppläggning och resultat. Påverkar ofta språket, avgränsar det vi säger.

Perspektiv Det synsätt och de utgångspunkter jag väljer för min undersökning. Kan låsa mig vid felaktiga eller begränsade lösningar.

Objektivitet: ett val mellan perspektiv Obj är möjlig och eftersträvansvärd. Obj är ej möjlig men det är saklighet om jag redovisar antaganden och perspektiv. Det är bra att vara medvetet subjektiv.

Kvantitativ forskning, ”att mäta” Beskriva: ”Hur högt är skattetrycket?” Förklara: ”Finns det något samband mellan höga skatter, och det Svenska IT-undret?”

Hypotes Ska vara en möjlig lösning på problemet. Ska kunna testas. Vara rimlig

Kvalitativa studier Att tolka. Att förstå hur människor upplever något.