Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
Att förstå anonymiteten (översättning från
Skola och arbetsliv i samverkan
Men det här är väl ingenting nytt?
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Aktör / Struktur.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Ta ställning och handla!
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Måste vi lära oss genom hela livet ?
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vardagsliv och boendestöd
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Forum för genusvetenskap
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Elevdemokrati i praktiken
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
Socialpedagogiska innebörder
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Hur kan vi förstå begreppet?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Språkanalys och språkfilosofi
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Presentationens avskrift:

Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ? INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?     INNEHÅLL ~ De centrala begreppen vuxenpedagogik, andragogik, vuxenfostran, vuxenutbildning vuxenhet ~ Att undervisa vuxna ~ Delområden inom vuxenpedagogik ~ Inlärning i olika sammanhang ~ Mötet mellan vuxenlärare och -studerande pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Källförteckning ~ Alanen, A. 1985. Johdatus aikuiskasvatukseen. YLE/Opetusohjelmat ~ Grönstrand, R. (red.) 1999. Kasvava aikuinen. YLE/Opetusohjelmat ~ Knowles, M. 1980. The modern practice of adult education. From pedagogy to andragogy ~ Koski, L. & Moore, E. 2001. Näkökulmia aikuisuuteen ja aikuiskasvatukseen. Aikuiskasvatus 1/2001 ~ Savicevic, D. 1991. Modern conceptions of andragogy. The European frame- work. I tidskriften Studies in the education of Adults 2/1991. ~ Sjöberg, J. 1989. Vad är fostran? Reflexioner kring vuxenpedagogikens teori och praktik. I arbetet Sjöberg, J. Pedagogik och värdering. ~ Vuxenutbildningskommittén 1975. Vuxenutbildningskommitténs II delbetän- kande. Kommittébetänkande 28/1975 .    Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenpedagogik Andragogik pedagogik för vuxna ? livslångt lärande INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenpedagogik   eng. adult education (omfattar både vuxenpedagogik, vuxenutbildning och den fostrande verksamheten som har de vuxna som sitt objekt) fi. aikuiskasvatus ”Studiet av avsiktliga arrangemang för att befrämja de vuxnas lärande” (Staffan Larsson 1994) Andragogik eng. andragogy fi. andragogiikka ”Syftar till en vetenskaplig disciplin inom vilken man stu-derar frågor som berör vuxenutbildning och de vuxnas inlärning i alla de former som dessa kommer till uttryck i, det må vara fråga om formella eller informella samman-hang, studier som är organiserade eller självstyrda” (Dusan Savisevic 1991) pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Vilken är skillnaden mellan dessa två definitioner ? Vilkendera av definitionerna ger ett vidare perspektiv ? Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxen-peda-gogik Andra-gogik INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxen-peda-gogik Andra-gogik man/människo - pojke/barn-ledare/fostrare man/människo-ledare/fostrare Många av de kända filosoferna (Platon, Comenius) diskuterade också fostran av vuxna människor. Redan Herbart lär ha använt begreppet andragogik för att be-teckna den verksamhet vars syfte är att skapa skapa utgångspunkter för fostran av vuxna. Själva begreppet är analogt med begreppet pedagogik. I grekiskan syf-tar andros antingen till en man eller mera vid bemärkelse till vuxen människa, medan ordets andra del har, i likhet med begreppet pedagogik sin ursprung i ve- bet agein som syftar till handlednig eller fostran. Således står begreppet andra-gogik för handledning eller fostran av vuxna människor. Begreppet har främst använts och används i länder på den Europeiska kontinen-ten (Jugoslavien, Tyskland, Holland). I den angloamerikanska världen lanserades den av Malcolm Knowles under 1960-talet. I dagens kontext, då begreppet livslångt lärande slagit sig igenom på olika livs-områden kan det kännas som onödigt att skilja åt de olika livsskeden, och föra fram karakteristika för inlärnings- och utvecklingsprocesser under dessa livsske-den. Men trots det holistiska synsättet som begreppet livslångt lärande står för är livsförloppet fortfarande indelad i skeden som skiljer sig från varandra biolo-giskt, psykologiskt och sociologiskt. Kan då vuxna handledas eller fostras ? Om svaret är ja, innebär detta då att den vuxna människan underställs en annan (vuxen) människa, och berövas rätten att självständigt och utgående från sina egna premisser och syften bestämma innehållet i inlärnings- och utvecklingsprocesserna samt sättet att framskrida? pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenfostran (fostran av vuxna) INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenfostran (fostran av vuxna)   eng. adult education fi. aikuiskasvatus (aikuisten kasvattaminen)    ”Vuxenfostran är ett medvetet tillförande av tillväxtstimuli vilkas syfte är att befrämja den mänskliga personlighets- utvecklingen” (Jan Sjöberg 1989)  ”Vuxenfostran är organiserad fostrande verksamhet som möjliggör att de vuxna kan utanför den egentliga skolundervisningen målmedvetet lära sig mera. Syftet med denna inlärning är att bättre klara av de samhäl- leliga och sociala uppgifterna samt att utveckla person- sonligheten (Aulis Alanen 1985)   pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Kan man och bör man FOSTRA vuxna människor ? Hur kunde man utgående från definitionerna ovan definiera och beskriva begreppet självfostran ? Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenutbildning pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenutbildning eng. adult education (även adult training) fi. aikuiskoulutus   ” Vuxenutbildning innebär anordnande av handledda inlärningstillfällen för vuxna som efter en tidigare av- slutad eller avbruten grundutbildning inom skolsyste- met i allmänhet är eller har varit verksamma i arbets- livet (Vuxenutbildningskommittén 1975)   Vuxenutbildningen utgör beteckningen på en samhälle- ligt konstruerad och institutionaliserad verksamhetshel- het för att på ett systematiskt tillvägagångssätt bibrin- ga individen kunskaper och färdigheter (Jan Sjöberg 1989) pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området En sak man kan undra över: Varför heter det utbildning fast man sitter inne ? Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenundervisning pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenundervisning   eng. adult teaching fi. aikuisopetus   ” Vuxenundervisningen, som grundar sig på ett normativt flerstegsurval av kunskap, sker inom vuxenutbildningen, och dess syfte är att avsiktligt påverka vuxna.” (Jan Sjöberg 1989) pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Var går gränsen mellan accepterbar avsiktlig påverkan och manipulation ? I vilka sammanhang kan manipulation accepteras ? Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Förhållandet mellan de centrala begreppen INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Förhållandet mellan de centrala begreppen   pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Vuxenpedagogik Vuxenfostran Vuxenutbildning Vuxenundervisning Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vem är vuxen ? Hon som är ansvarig för sina handlingar INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vem är vuxen ? Hon som är ansvarig för sina handlingar i juridisk mening Han som har körkort Hon som får handla starkare alkoholdrycker Han som har flyttat hemifrån (men går direkt till kylskåpet hos sina föräldrar) Hon som har en utbildning - Han som är avdelningschef på jobbet Hon som har köpt egen bostad Han som har två barn Hon som är med i kommunfullmäktige Han som överlevt både 30- och 40-årskrisen - Hon som har tre barnbarn och är frånskild pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenhet i relation till ålder ? INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenhet i relation till ålder ? Finländska samhället Åldrande arbetskraft pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området vuxenstudiestöd arbetsmarknadsstöd 18 år 25år 30år 45år 54år myndighet FN:s rekommendation från 1982 barn ungdomar vuxna medelålders åldringar 14 24 44 65 Livscykelpsykologer Erikson 20 35 50 Tidig vuxenålder Vuxenåldern Ålderdom 17 Tidig vuxenålder 40 Vuxenålder 55 Levinson Källa: Koski & Moore 2001 Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenhet pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenhet   Vem är vuxen ? Vad kännetecknar vuxenhet ? I relation till vad borde vuxenheten definieras eller avgränsas ? Möjliga kriterier • ålder (vilken - myndighetsåldern?) • genomgången förstagångsutbildning (dagens universitetsstuderande !?) • anknytning till utbildningssystemet (återkommer till den) • sociala och samhälleliga roller (frigörelse från föräldrarna, egen familj, arbetstagare/skattebetalare, fullvärdig medborgare ->självständig i någon mening) Fyra traditionella kännetecken för vuxenutbildning 1) vuxna människor 2) deras målinriktade studier 3) som någon organisation anordnar 4) utanför det egentliga skolsystemet Men samhället, utbildningssystemet, ”utbildningsstigarna”, utbildningsnivån m.m. har ju förändrats avsevärt sedan 1970-talet !!! pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenhet Den alltmer komplexa och porösa INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Den alltmer komplexa och porösa vuxenheten i ett efterindustriellt samhälle pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Familj mognad erfarenhet stabilisering ansvar kontroll över livet identitet jagbild olika sociala roller Vuxenhet Arbetsliv yrke(sidentitet) Media Kulturell Juridisk Moralisk Utvecklingspsykologisk ...... vuxenhet Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Du skall lära en annan människa ….. INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Du skall lära en annan människa ….. att rita karikatyrer att köra bil att spela fotboll att använda dator att städa efter sig bordsskick främmande språk att arbeta i en grupp att förstå skillnaden mellan två olika kulturer att hitta fram i en främmande stad pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Är det någon skillnad om den andra människan är ett barn eller en vuxen t.ex. i 40 års ålder ? Påverkar den andra människans ålder Din under- visningsstrategi eller tillvägagångssätt ? Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

att undervisa vuxna och barn INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Svenska komvuxlärare (N=124) om skillnaden mellan att undervisa vuxna och barn pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Vuxna är mera motiverade, tar större ansvar (49 %) Vuxenläraren slipper disciplinproblem (33 %) Vuxnas erfarenheter påverkar innehållet (31 %) Vuxna kräver effektiv undervisning (24 %) Vuxna är mindre spontana, vill ha trygg rutin (16 %) Är allt detta enbart positivt ur vuxenlärares perspektiv ? Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Den vuxna människan som lärande individ några grundläggande utgångspunkter enligt den amerikanske vuxenpedagogen Malcolm Knowles INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK På grund av livserfarenhet och mognad är den vuxne mindre beroende av andra och har behov av att ta ansvar och vara självstyrd i inlärningssammanhang 1. pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Den vuxne lär sig genom att dra nytta av sina egna och andras erfarenheter 2. Behovet att lära sig mera är anknutet till problem- och konfliktlösning i vardagen 3. Att lära sig mera uppfattas som en pro- cess med vars hjälp den vuxne kan ut- veckla sin kompetens samt höja sin självkänsla 4. Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Källa: Knowles 1980

Delområden inom vuxenpedagogik eller perspektiv på vuxenpedagogisk verksamhet INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Filosofiskt perspektiv Historiskt perspektiv Psykologiskt perspektiv Didaktiskt perspektiv Sociologiskt perspektiv Komparativt perspektiv Begreppslig och teoretisk analys, människosyn, kunskapssyn värdegrund pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området historisk utveckling av teorier, idéer, institutioner, organisationer biografier av vuxenpedagoger livsförloppet, personlighet inlärning(sförmåga), motivation socialpsykologi teorier och modeller om under- visning - syften, mål, metoder, utvärdering, effekter påverkan av de samhälleliga fakto- rerna – institutioner, organisationer deltagande – motiv och hinder jämförelse av vuxenutbildnings- system, organisationer m.m. mellan länder och kulturer Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Inlärning och utveckling som aktiviteter i olika sammanhang INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Inlärning och utveckling som aktiviteter i olika sammanhang Individ självstyrt lärande, erfarenhetsbaserad inlärning Par eller grupp dialog, växelverkan, erfarenhetsutbyte Organisation lärande organisation, organisatorisk lärande Samfund community adult education Institutioner sociala rörelser, folkbildning, folkhögskolor Utbildningssystem vuxenutbildning, personalutbildning pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000 Källa: Grönberg. R. 1999

I figuren på nästa sida illustreras de olika kontexterna INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK I figuren på nästa sida illustreras de olika kontexterna för mötet mellan vuxenlärare och vuxenstuderande Man kan skilja åt åtminstone fyra kontexter a) det konkreta, fysiska mötet i ett klassrum, auditorium eller motsvarande aktiviteterna beskrivs traditionellt med hjälp av begreppen undervisning och inlärning b) det organisatoriska sammanhanget för mötet (t.ex. ett företag, läroanstalt, medborgarinstitut) c) organisationen i sitt sammanhang inom (vuxen)utbilodningssystemet d) (vuxen)utbildningssystemet i samhället har beroende på tidsperiod olika uppgifter, funktioner och roller pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

historia - nutid - framtid Kontexterna för mötet mellan vuxenlärare och -studerande historia - nutid - framtid S a m h ä l l e t Vuxenhet Vuxenhet (Vuxen)utbildningssystem Vuxenutbildningsorganisation inlärning inlärning L S m ö t e t erfarenheter erfarenheter Undervisning Inlärning Företag X samhällsstrukturerna vardagssfären vardagssfären