Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Rätt stöd till arbete.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Mål för insatsen ”Utbildningen ska, med utgångspunkt från individens behov, kunna kombineras med förvärvsarbete eller andra aktiviteter, t.ex. arbetslivsorientering,
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
VÅRD & OMSORG.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dagordning föräldraråd 2/6
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Modell för Utveckling av ledningssystem
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Nya föreskrifter och allmänna råd
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Förädlad jobbpeng 2015.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Sfi-bonus försöksverksamhet i Nacka Mål - Nackas ambitioner Parter – arbetsfördelning Kvalitetshöjande insatser Det fortsatta arbetet Kontaktpersoner Staffan.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun C.Westin psykologpartners AB/ City Psykologhus Kontaktinformation: City Psykologhus.
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Kvalitetsarbete.
Validering inom Lärarlyftet
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Handlingsplan Handlingsplan förbättringsbehov uppföljning
Verktyget Utmärkelsen….
Samordningsförbundet
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser Program för systematiskt kvalitetsarbete 2013-04-18

Mål för uppföljningsarbetet – trygga kvalitet och resultat Mål för anordnarens uppdrag ”Inom kundvalet för arbetsmarknadsinsatser erbjuder anordnare kompetenshöjande insatser som ska stärka den enskildes möjligheter till att komma ut på arbetsmarknaden eller, där så är lämpligt på en fortsatt utbildning. Insatserna ska syfta till att utifrån individens kompetens, arbetshinder och motivation rusta och coacha till egen hållbar försörjning.” (auktorisationsreglerna)

Syftet Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är att förstärka och utveckla stödet till kunderna/medborgarna – såväl hos kommunen som hos anordnarna – och vara ett underlag i förbättringsarbetet Inspektion, revision och tillsyn utförs av andra organ.

När sker det systematiska kvalitetsarbetet? Före uppdraget Vid ansökan om auktorisation ställs krav på kvalitet och kompetens. Under uppdraget ”Anordnaren ska till ansvarig arbetsvägledare inkomma med månatlig uppföljning av hur det går utifrån överenskommen genomförandeplan.” (Auktorisationsreglerna) Efter uppdraget Flera verktyg

Vad ska mätas? Före uppdraget – att anordarna uppfyller kraven Krävs för att få auktorisation. Under uppdraget – avvikelser under arbetet Arbetsvägledarna får löpande rapporter från anordnarna om uppdraget mm och återkopplar avvikelser direkt till anordnaren. Följer även upp synpunkter från kunderna. Efter uppdraget – kvalitet och resultat Staffan samordnar

Erfarenheter från vuxenutbildningen En snabb reaktion vid avvikelser i arbetet med uppdraget ger bättre förutsättningar för goda resultat!

Efter uppdragets slut lämnar anordnarna en rapport – mätning av måluppfyllelse Mätbara mål Kompetenshöjande insatser – vad har levererats och vad har detta lett till (”individens kompetens, arbetshinder och motivation, rusta och coacha till egen hållbar försörjning.”) Kunden har lämnat bidragsberoende och kommit till arbete eller studier (”egen hållbar försörjning”)

Efter uppdragets slut En kund som inte har kommit till egenförsörjning efter avslutad insats - Arbetsvägledaren kallar kunden och anordnaren till ett uppföljningsmöte för att fastställa brister och förbättringsområden för det fortsatta arbetet. Dokumentation. Enkät från kund, i samband med avslutad insats, som anordnaren har skyldighet att se till att kunden får vetskap om och fyller i Kunden får eventuellt ny check

Efter uppdragets slut En kund som har kommit till egenförsörjning efter avslutad insats - Enkät från kund, i samband med avslutad insats, som anordnaren har skyldighet att se till att kunden får vetskap om och fyller i

Andra aktiviteter Verksamhetsbesök en gång per år, Staffan tillsammans med en av arbetsvägledarna (start höstterminen 2013) Verksamhetsberättelse från anordnarna, en gång per år, med resultat och analys. Nacka återkommer med rutiner Anordnarmöte 2 ggr/år vid ena tillfället kombineras med en fortbildning/inspiration/föreläsning till anordnare Synpunkts och klagomålshantering från våra kunder via systemet. Full öppenhet, alla resultat publiceras på Nackas webb (Jämföraren)

Praktik

Praktik - rutiner Sfi-elever med försörjningsstöd får check och anordnarens uppdrag är att erbjuda praktik + insats Övriga kunder/medborgare som har check ska, när så är lämpligt, även erbjudas praktik Nacka kräver, vid lämpliga LoU-upphandlingar, att leverantören erbjuder praktikplatser som anvisas till anordnarna av arbetsmarknadsinsatser