Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU2 2009-04-28 GÖTEBORGS UNIVERSITET.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 Nätverket HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling - startades den 16 juni 2006 och vänder sig till.
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
Ulf P Andersson GMV
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Policy för miljö och hållbar utveckling
•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Linköpings universitet
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Forum För Redovisning Konstituerande möte
Hållbar utveckling.
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
KASAM-13, medelvärden, årskurs 9, 1999
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det nationella digitala biblioteket
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Konstnärliga fakulteten
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Att vara professionell
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
SOM-INSTITUTET Samhälle Opinion Massmedia Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
GÖTEBORGS UNIVERSITET
Presentationens avskrift:

Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET

MILJÖMÅL Universitetet skall integrera hållbar utveckling i utbildningen NYCKELTAL Antalet program och kurser som behandlar hållbar utveckling RESULTAT Antalet program och kurser som behandlar hållbar utveckling har ökat med åtta respektive tre procent 2008 jämfört med föregående år.

§ 5a i kap 1 har från 1 februari 2006 följande lydelse: ”Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” Vad betyder det? Högskolelagen GÖTEBORGS UNIVERSITET

Göteborgs universitet skall vara ett av de ledande universiteten i Europa för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och miljö. 1. Universitetet strävar efter att göra studenter och personal medvetna om miljö- och utvecklingsfrågor och genom forskning, utbildning och samverkan med omgivande samhälle stimulera till konkreta handlingar som främjar en hållbar utveckling. 3. Miljöhänsyn vägs in i alla beslut. Såväl forskning och undervisning, som administration, förvaltning och tekniska funktioner präglas av miljömedvetenhet. GÖTEBORGS UNIVERSITET

Mätning av utbildning inom hållbar utveckling 1.Kurser 2.Program GÖTEBORGS UNIVERSITET Fråga vid inläggning i GUBAS Syns i katalogen och på nätet Kriterier: I Program/Kurs som huvudsakligen behandlar miljö och hållbar utveckling. II. Program/Kurs som delvis behandlar miljö och hållbar utveckling

GÖTEBORGS UNIVERSITET Tabell: Program och kurser med frågeställningar inom miljö och hållbar utveckling År\KriterierIIITotalt Program lå 08/09 (%)18 (8,5)45 (21,1)213 Program lå 07/08 (%)16 (7,5)32 (15,0)214 Program lå 06/07 (%)12 (9,7)26 (21,0)124 Kurser lå 08/09 (%)151 (6,9)490 (22,4)2189 Kurser lå 07/08 (%)105 (8,2)224 (17,4)1287 Kurser lå 06/07 (%)103 (7,6)215 (16,0)1346 Kriterier: I Program/Kurs som huvudsakligen behandlar miljö och hållbar utveckling. II. Program/Kurs som delvis behandlar miljö och hållbar utveckling

GÖTEBORGS UNIVERSITET Årliga uppföljningar av nyckeltal Ett årligt gemensamt seminarium kring ”Hållbar utveckling i grundutbildningen” som vänder sig till samtliga lärare. Senaste möte, , Nästa möte, Möten inom fakultet och institutioner Integrering av hållbar utveckling i kursplaner och programplaner Integrering av hållbar utveckling i kurser och program sker av kursledare och programledare vid institutioner

GÖTEBORGS UNIVERSITET Läs resultaten i universitetets hållbarhetsredovisning för

GÖTEBORGS UNIVERSITET Learning for Sustainable Development, Chalmers/GU 2001 EU summit 2002 Johannesburg, Agenda 21, 10 år 2004 Learning to change our world 2005 Higher Education 2006 School 2007 Early Childhood 2007 Public Learning 2008 Education for Sustainable development 2009 Early Childhood, EPSD, European Panel for Sustainable Development. 2 UNESCO professors in Learning for Sustainable development

GÖTEBORGS UNIVERSITET 2009 Nytt projekt på GU Kompetensutveckling i hållbar utveckling för kursledare Vi planerar att kursen skall bestå av två heldagar (lunch till lunch, utanför de normala lokalerna) med ca 2-3 veckors mellanrum, där kursdeltagarna förväntas göra en del eget arbete på institutionen. Vi räknar med att kunna ta ca 20 personer per gång. Detta innebär att kompetensutvecklingen under 2008 kommer att omfatta ca 40 personer Initiala förberedelser och planering, inklusive kontakter med t ex Chalmers och Mälardalens högskola. 80 arbetstimmar, beräknat till 100 kkr Genomförande per gång 2 x 8 lektorstimmar, beräknat till 35 kkr Material och lokalkostnader totalt 40 kkr per gång Totalt för förberedelser och två genomförande under 2008: 250 kkr Beviljat 250 kkr av universitetet.