Reklamationer ur leverantörs perspektiv Britt-Inger Bergkvist Coloplast AB Ordförande inkontinens sektorsgruppen
Några lagar att känna till SFS 1993:584 Lag om medicintekniska produkter. Produktsäkerhetslag som ska säkerställa att endast säkra och ändamålsenliga produkter marknadsförs och tas i bruk. SFS 1992:18 Produktansvarslag (gäller från 1993-01-01) Lagen behandlar situationen då en olycka har orsakats av en produkt med säkerhetsbrister och reglerar i första hand det ekonomiska ansvaret vid ersättning för person- och egen-domsskador. .
Några lagar att känna till SFS 1988:1604 Produktsäkerhetslagen Patientskadelagen – Patientförsäkringen Skada som beror på fel på eller felaktig användning av medicinteknisk produkt eller annan sjukvårdsutrustning. .
Vi skall till Läkemedelsverket rapportera Varje felfunktion eller försämring av en produkts egenskaper och/eller prestanda och om alla felaktigheter i märkningen eller bruksanvisningen som kan leda till, eller har lett till, en patients eller användares död eller till en allvarlig försämring av patientens hälsotillstånd.
Vilket ansvar har leverantören? Förutom att följa lagar och förordningar Har vi ett ansvar enligt upphandlingsavtal att leverera fullvärdiga och fungerande produkter.
Vi leverantörer behöver er hjälp! Hör av er till leverantören när ni upplever att något är fel med en produkt.
Vad gör vi? Hanterar varje reklamation enligt avtal med respektive landsting samt rapporterar till Läkemedelsverket när så krävs. Den som rekalmerat skall alltid få ett svar.
Vad behöver vi från er? Beskrivning av problemet/felet med produkten Eventuell personskada Produktens namn Artikelnummer Lot nummer Ett par oanvända produkter från samma lot nummer (Vid speciella tillfällen händer det att vi vill ha en använd produkt.) 9
?
Reklamera mera! Tack för uppmärksamheten!