Ledarstilar och gruppdynamik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk verksamhetsidé
Advertisements

Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Ledarskap i skolan.
More intenz Leadership Mastery Ledarskapsutveckling i världsklass!
Ledarskap och arbetsliv
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Konsekvenser.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
SET Social Emotionell Träning
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Socialpsykologi.
Vad är en ide´?.
Valnöten VAD/HUR.
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ledarskap.
Tillsammans.
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Klipp: olika människosyn
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Liselotte Ohlsson: Pedagogiskt ledarskap (1996)
IV1021 Fö 2 – Människor i projekt
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Henrik Drakenberg & Jörgen Sandahl
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Gruppdynamik Susan A. Wheelan (2010): Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Ur lärarhandledningen till Organisation och Ledarskap © Författarna och Liber ABKopiering tillåten Human Relation-skolan Produktionsnivån bestäms delvis.
Management Support Consultants 1 Dilemma eller möjlighet? Ledningsgruppen.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Enig ledning som skickar samma signaler
Grupputveckling – HeLP 2017
Lära för livet!.
Grupputveckling ”En grupps utveckling brukar följa ett rimligen konsekvent mönster som innefattar en orienteringsperiod, konfliktlösning rörande auktoriteter.
Förändring i organisationer
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
Linköpings universitet
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Samarbetsbeteenden i ledningsgrupper är positivt relaterade till produktiv energi hos medarbetarna. Det i sin tur är positivt relaterat till.
Leda och organisera Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Om grupper/team & grupprocesser
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Verktyget Utmärkelsen….
Engagemang i svenska företag enl. Gallup
Förälder och ny som ledare
Framgång genom lagarbete
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 3.
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Ledarstilar och gruppdynamik

Ledarstilar Informellt och formellt ledarskap Uppgifts- eller relationsinriktat ledarskap Ledarstilar: auktoritärt, demokratiskt eller ”låt-gå ledarskap” Situationsanpassat ledarskap

Lewins ledarskapsteori Demokratiskt ledarstil Auktoritär ledarstil Låt- gå ledare

Analysera ledarstilar Ledaren Gruppen och individen Ledarens förhållningssätt Instruktioner Kommunikation Information eller underhållande av information Regler och normer tydlighet 2. Gruppen Samarbete Kommunikation Motivation Produktivitet 3. Individ Självkänsla Självständighet Lärande och utveckling kreativitet

Situationsbaserat ledarskap

Gruppens faser (Firo)

Analysera utifrån FIRO Gruppen S3c – beteende Vilken fas är ni i nu? Beskriv gruppens utveckling under de senaste åren? Vilka informella normer finns? Vilka informella roller ser ni? (positiva och neutrala) Positiv och negativt – trivsel, effektivitet

Systemteoretisk analys Den uniforma gruppen Den splittrade gruppen Den välfungerande gruppen

Roller i grupper

Det optimala grupparbetet Vad krävs för att gruppen ska fungera optimalt? Vilka roller behövs inom gruppen? Hur stor ska gruppen vara? Mål och normer Kommunikation inom gruppen

Teamutveckling (Susan Wheelan) Ledarberoende Konfliktundvikande Söker struktur 1: Beroende och tillit Ifrågasätter ledare och mål Konkurrans Konflikter Lyssnar inte Oppositon och konflikt lyssnade Klarare mål Konflikter hanteras Gruppen enas Tillit och struktur Arbetsfördelning och roller Bra feedback Engagemang Gemenskap och trygghet Arbete och produktiviet Utvärdera Avslutning

Hawthorne effect

När gruppen inte fungerar Groupthink Mobbning ”socialmaskning” (social loafing) Ansvarsdiffussion deindividuation

Social maskning Social maskning: Det faktum att personer i grupp ofta inte jobbar lika hårt som när de jobbar som individer.Rigelmann (1913) – Jämförde hur tunga lass män orkade dra själva respektive när de hjälptes åt. 1 person = 63 kg, 3 personer = 53 kg var, Fler än 8 personer = 31 kg

Social maskning Dålig motivation att arbeta i gruppen. Otydliga och/eller dåligt motiverade gruppmål. Problemet/uppgiften inte upplevs som viktig eller relevant för personen ifråga. De egna bidragen i gruppen upplevs som åsidosättande. Grupptrycket är inte resultatinriktat…