BARNVÄNLIG FAMILJETERAPI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Men det här är väl ingenting nytt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Familjehem och föräldraskap
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
NEUROPSYKIATRISK COACH
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.
Livskunskap för de allra yngsta
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Göteborg Härryda Mölndal
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Effektivisera med ökad kvalitet
Psykolog utan gränser, september 2013
Resultatenheten för socialt arbete
Kunskapscentrum för barnhälsovård Barn som anhöriga
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Överenskommelse om samordning kring barn
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
PLIKTBARN LUSTBARN.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Nonviolent Communication
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
utredare FoU Välfärd Region Gävleborg
Egen styrka-projektet
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Kliniska Riktlinjer för Ångestsyndrom och Tvångssyndrom
Coaching.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

BARNVÄNLIG FAMILJETERAPI Gun Drott-Englén, socionom/leg. psykoterapeut/ psykoterapihandledare E-post: drott-englen@swipnet.se

FAMILJETERAPI? I sessionen pratar Barn 3,5% av tiden Föräldrar 50% Terapeuten 37%

STRESS I FAMILJEN Yngre barn kan förlora förmåga (toa, språk) Äldre barn visar ofta ine känslor Föräldrar överösta av negativa känslor& beter sig som i en tunnel

Praktiska referenser Marcia Stern Minuchin Arlene Vetere Susan M. Johnson

McGoldrick Werner Sundelin Alexander Eresund Walsh Pinsof

Emmy Werner, 1993 Barns motståndskraft mot svårigheter är större när de har tillgång till åtminstone en förälder eller annan stödjande vuxen. Självförtroende stärks framförallt genom stödjande relationer.

Froma Walsh,1998 Familjers motståndskraft Känna mål och mening Ha en god organisation inom familjen Ha förmåga att kommunicera inom familjen

Monica McGoldrick, 1999 För att förstå familjer och familjemönster samt symtoms betydelse är livscykelperspektivet vägledande. Familjestruktur och familjeroller kan betraktas och tydliggöras i flergenerationsperspektiv. Livscykelperspektivet kan underlätta sökandet efter familjers resurser.

Jim Alexander, 2000 Barns beteende och symtomutveckling är ett tecken på relationsproblem och är ett sätt för både barn och föräldrar att få sina respektive känslomässiga behov tillgodosedda. Ökad positiv kommunikation inom familjen möjliggör beteendeförändring. Samarbete familj-terapeut nödvändig för att nå målet med terapin.

Pia Eresund, 2001 Att samma terapeut håller i terapin med barnet – föräldrarna - skolan har betydelse för terapiutfallet

William M. Pinsof, 1995 Relationer och sammanhang utgör utgångspunkt. Effektivt att starta insats med familjeterapi. Vid behov fortsätta med föräldraterapi och individuella insatser som integreras i den familjeterapeutiska ramen.

Johan Sundelin, 2004 LÄKA BYGGA KOPPLA HÅLLA

Ledstjärnor i det praktiska arbetet: Resursorientering Begripligt för alla i rummet Förståelse av beteenden utifrån familjerelationer Aktiv terapeutisk position Lita på barnet och föräldrarna

Johan Sundelin, 2004

VIKTIGT! Först upplevelsen – sedan beteendeförändring Hänga ihop med livet utanför När kontakten mellan barn och föräldrar krånglar, investerar barnet mer i kontakten Barnet kan inte välja, är beroende Barnet tar ofta på sig mycket ansvar

Rummet

OLIKA INTENSITET INKLUDERA BARNET ELLER INVOLVERA BARNET

BALANSERAD ALLIANS ÖNSKAN OM UPPMÄRKSAMHET KÄNSLOMÄSSIGT BEMÖTANDE ÖMSESIDIGT INTRESSE FEED - BACKFRÅGOR ”JUST MEJ FÖRSTÅR HON” .

INLEDNING Fråga barnet om varför här. T svarar! Till barnet: Välja att svara. Vet inte – gissa! Pekar någon på dej – svara! Inga rätt eller fel, bara vad du tror Till föräldern: Du är bryggan ut!

TERAPEUTEN TAR ANSVARET LÄTTSAMT SÄTT AKTIV & NÄRA ENKELT SPRÅK KORTA MENINGAR PRESENS RÖRELSER & MINER

VAD GÖR TERAPEUTEN? Väcker känslor Handskas med negativ kommunikation Kartlägger Ritar skalfrågor, hem-skolalinje Föreslår rewindknappen på fjärrkontrollen Berättar om annan familj Tar reda på om ursprungsfamiljerna

Vad gör terapeuten mera? Formulerar sig resursinriktat om/till barnet Positiva omformuleringar till föräldrarna Känslomässiga teman Iscensättning Göra först – förstå sedan

ATT ARBETA EFTER EN MODELL Luta sig emot Ökar tryggheten Ökar förtroendet i behandlingen Underlättar i den terapeutiska processen Underlättar för att skapa en struktur tillsammans med familjen Strukturen erbjuder ett hållande som är nödvändigt för familjer med svår problematik