Budgetering inom offentlig sektor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Samhällsekonomi 2.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
PSI Vad är det? Vad är på gång?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Kapitel 11 Prissättning.
Att arbeta praktiskt.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Styrning hälso- och sjukvård 2003 – 2005 Anslags- baserad finansiering  2006 – Prestations- baserad finansiering.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda politiker.
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Folktandvården Norrland
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Budgetarbete - enhetschef
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Att få rätt saker att hända
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Kommundirektörsföreningen
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Sveriges Kommuner och Landsting är kommunernas förbund för gemensamma frågor. När SKL drog ner resurserna gick kommunerna själva in med pengar för insatser.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Idéburet Offentligt Partnerskap
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Ekonomisk information och extern redovisning
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Internprissättning Thomas Westin Kapitel 19.
Kapitel 15 Budgeten.
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Finansiell samordning
Om Ideella föreningar & ekonomiska föreningar
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Företagets namn Affärsplan.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Presentationens avskrift:

Budgetering inom offentlig sektor - inte som alla andra, eller? - Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Budgetering – stor och större Styrning i kommuner och landsting betyder för många budgeten. Få kommunala dokument innebär så mycket arbete och diskussion som budgeten. Ett rimligt antagande är att budgetdokumentet i en medelstor kommun representerar fyra till fem MANÅR i arbetsinsats. Brorström, Haglund, Solli 2005 Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Vad kännetecknar offentliga organisationer? De har en folkvald ledning Den politiska ledningen utgår ifrån folket: off.organisationer handlar på uppdrag av politikerna och styrs genom skriftliga lagar och regelverk De är multifunktionella Skall tillvarata motstridande aspekter såsom politisk styrning, kontroll, medbestämmande, öppenhet och offentlighet, likabehandling, tjänstekvalitet, neutralitet, politiskt oberoende, kostnadseffektivitet Jämför med privata företag som jobbar mot grundläggande mål inriktade mot vinst o.d.

Vad kännetecknar offentliga organisationer? Forts. De bedriver inte sin verksamhet på en marknad med ”fri konkurrens” (men ökar successivt inslag av marknadslösningar genom avknoppningar, BUM, bolagisering och annan konkurrensutsättning) Marknader anses ha begränsad kapacitet att tillhandahålla lösningar på allmänna samhällsproblem (gratispassagerarproblemet, individuell inkompetens, externaliteter) Icke-vinstdrivande organisationer Vem och hur bestämmer priserna?

Vad kännetecknar offentliga organisationer? Forts. Företag siktar på grundläggande gemensam plattform och målsättningar - kommuner ska tillvarata och värdesätta motsättningarna, politiska, professionella och många andra Företag kan välja kunder – kommuner kan inte välja sina invånare Företag kan välja bland alternativa produkter – kommuner måste leverera bestämda produkter Företag kan lägga ner – kommuner måste kämpa på Företag blir valda av kunder – kommuner är ofta det enda valalternativet för dess invånare

Budgeten i ett juridiskt perspektiv Lagstadgad: Kommunallagen behandlar kommunernas och landstingens ekonomiska förvaltning Kommuner och landsting SKALL varje år upprätta ettårsbudget (s.k. budgetår) och en treårsplan Den kommunala budgeten är en offentlig handling Regelstyrning De får EJ gå med vinst! Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Hur fungerar kommuner? Den kommunala verksamheten: den allmänna kompetensen och specialkompetensen omfattar dels Lokala nyttigheter (gatuunderhåll, vatten & avlopp, parker, fritidsverksamhet, kultur) Speciallagstiftade områden (utbildning i grund- och gymnasieskola, barn-, äldre- och familjeomsorg, äldreboende, sjukhem, särskola, komvux) Landsting: sjukvård, tandvård, delar ansvar för kollektivtrafiken med kommuner Kommunalt självstyre Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Budgetkoppling och marknadskoppling Privata organisationer på en marknad: Intäkter kommer från försäljning på en marknad, i omedelbar anslutning till verksamheten Budgeten fastställs ”underifrån”, med utgångspunkt i lönsamheten baserad på dessa intäkter Offentliga organisationer: Intäkter kommer utifrån organisationen, resursfördelning Budgeten fastställs ”ovanifrån”, med utgångspunkt i de tilldelade resurserna (men även underifrån, självstyre) Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Kommunal finansiering 1) kommunalskatten (lagstiftat i RF) - TKS är ca 32% av den beskattningsbara inkomsten för fysiska personer (ca 21% K och ca 11% L) 2) avgifter, t.ex. vattenförsörjning, avloppshantering (helt avgiftsfinansierade), jfr med äldre- och barnomsorg där nästan inga avgifter tas ut 3) generella statsbidrag till kommuner att disponera själva efter behov men inom de lagstadgade ramarna - skatteutjämningssystemet, skattestopp Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

En traditionell syn på kommunal budgetering Resurstilldelning – inget incitament att öka intäkterna Svårt/omöjligt att mäta prestationer och måluppfyllelse Kommunal budgetering är en omfattande process och vilar starkt på föregående års budget; marginella tillägg och lite omprövning (inkrementalism) Fokusering på ett begränsat antal frågor är nödvändig Från regelstyrning till målstyrning – vad förändras? Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Hur fungerar budgetarbetet? Dimensioner: Budgetens startpunkt och förlopp över tiden Budgetens specificering (detaljeringsgrad) Budgetens tidshorisont Budgeteringstekniker Särskilda kopplingar till andra planeringsaktiviteter Ett beteendeperspektiv på budgetarbetet Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Behovsbudgetering och rambudgetering Traditionella syften Budget skall göras enligt lag = ett syfte i sig Resursfördelning till verksamheter viktigast: kommunen saknar (till övervägande del) en marknad som kan tillåtas styra resursfördelningen  det blir budgetens roll. Behovsbudgetering och rambudgetering a) Behov  finansiella konsekvenser  skatter och upplåning b) Bestämma skattesats  fastställa total resursram  fördela ramar till förvaltningarna - styrkor och svagheter - Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Nollbasbudgetering - Att börja från noll - Man omprövar förutsättningslöst befintliga verksamheter; därigenom kan utrymme skapas för nya verksamheter Total genomgång av verksamheten; allt ska ifrågasättas Tekniken: 1) verksamheten delas in i två delar, tröskelpaket (kostnader nödvändiga för organisationens överlevnad, utgör 50-70% i K&L) beslutspaket inom s.k. beslutsområden 2) besluten rangordnas och medel tilldelas enligt rang; befintliga verksamheter konkurrerar med nyföreslagna Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Nollbasbudgetering forts. Ett beslutspaket ska innehålla: Den organisatoriska identiteten och arbetsuppgifter som paketet omfattar En prestationsbeskrivning som visar förbrukning av resursslag och kostnader Vilka fördelar och intäkter enheten ifråga skapar Alternativa lösningar Konsekvenser av att beslutspaketet inte genomförs Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Nollbasbudgetering forts. Har ej fått den spridning som man trott på, varför?- Tar mycket tid och resurser i anspråk Kan därför medföra att budgetperioden förlängs Kan involvera utvalda enheter inom organisationer, ej helheten Bra att starta ”på nytt” teoretiskt sett Bortser från värdefulla erfarenheter, kunskap och lärande Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Stor implementering men ingen större succé i svenska kommuner – Programbudgetering Stor implementering men ingen större succé i svenska kommuner – Tydlig ramstyrning Införande av programbudgetering: objektsprincipen vs programprincipen (vilka kostnadsslag som förbrukas mot indelning efter programområden och projekt) Programindelning: Varje verksamhet som producerar vara eller tjänst särskiljs i eget program Gemensam administration utgör eget program Svårmätbar verksamhet utgör eget program Programindelningen bör vara stabil över tiden Antalet program bör anpassas så att man har överblick Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Ändamålsbudgetering En föregångare till Aktivitetsbaserad budgetering Tekniken: 1) att identifiera ändamål med verksamheten (t.ex. i ett skogsföretag: gemensamt, administration, marknadsföring, avverkning, vidaretransport, skogsvård, drift av byggnader, underhåll och reparationer, övrigt) 2) att dela in varje ändamål i aktiviteter (t.ex. inom skogsvård: gemensamt, rensning, markbearbetning, plantering, gallring, övrigt)  koppla budgeterade kostnader till verksamheten utan några kostnadsfördelningar (dvs. frångå självkostnadskalkyleringen), viktigt att lyfta upp gemensamma ändamål Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Prestationsbudgetering Resursfördelningen baseras på volymbeslut som kopplas till pris per prestation; effektivitetstanke Beställar-utförarmodeller: att ”lägga ut” en kommunal verksamhet köpare och säljare det offentliga konkurrerar med det privata närmare marknaden? omfattande regelverk, LOU vilka vinner? stororganisationslogik och fritt val Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Ansvarsmodeller Kostnadsenheter Resultatenheter Balansräkningsenheter Uppdelning i s.k. ansvarsenheter, enligt redovisningsenhetsavgränsning: Kostnadsenheter Resultatenheter Balansräkningsenheter Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

resultatenheter Utbytbarhet mellan intäkter och kostnader (ökning-sänkning) Fokus på resultat Hur ska resultatet hanteras? Påverkbarhetsprincipen vs ansvarighetsprincipen Internprissättning i jakt på intäkter Fiktiva och verkliga resultatenheter (anslag vs volymbaserade intäkter) - Kontraproduktivitet vs kvalitetsosäkerhet -

balansräkningsenheter < Ansvar även för balansräkningsposter, dvs. ansvar för att finansiera sina tillgångar < Kan placera egna likvida medel < Styrningen sker t.ex. genom krav på soliditet < Eget kapital i ingående balans utgörs av kommunallån som enheten betalar ränta på; det gäller att betala av lånet så fort som möjligt; resultatet mäts i förändring av eget kapital < Förknippas med svårigheter med hänsyn till placering av medel och extern finansiering; komplexitet och okunskap < Förknippas med positiva effekter tack vare helhetssyn och friheten att själv fatta beslut

New Public Management Privat, offentligt och mittemellan: var går gränsen? Vad menas med EN organisation? Medborgare blir kunder/köpare Målsättningar i förändring: av vem och till vem? ”det finns idag inga kommuner med bra ekonomi” De offentliga lånar verktyg från det privata: ”företagisering” Avreglering vs omreglering MEN BUDGETKRAVET KVARSTÅR… Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Självkostnaden från olika håll SJK = underlag för prissättning För företag: - självkostnaden utgör en undre gräns för priset - alla kostnader ska tas med i beräkningen och fördelas på varje enskild produkt För kommuner: - självkostnaden utgör en övre gräns för priset (dvs. avgiftens storlek) - endast nödvändiga kostnader med ett direkt samband till verksamheten tas med; men vilka är det? - MEN jämför med situationen där kommunala verksamheter upphandlas genom anbud: företagsprinciper (SJK = undre gräns, full kostnadsfördelning) - beräkningar av självkostnaden blandas ihop med skattepengar  orättvis konkurrens mot privata anbudsgivare Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011

Kommunägda företag/kommunala bolag Lyder under kommunen men omfattas av andra regler (ABL som privatägda bolag) Politiker sitter i styrelsen Krav på vinst Brist på insyn Balans mellan ”privata” intressen och ”offentliga” angelägenheter Olga Yttermyr/Linköpings Universitet VT2011