Planering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
BETYG GYMNASIESKOLAN.
Dolda kunskaper avslutande möte
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Klagshamns rektorsområde
Närvaro!!.
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till föräldramöte
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Nytt betygssystem.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
BETYG ÅRSKURS 6 ( - 9).
Välkomna till föräldramöte
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Klagshamns rektorsområde
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Grundskoleförordningen
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Betyg årskurs 6.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Klagshamns rektorsområde
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Begreppet undervisning
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Planering

Att diskutera Vad har fungerat bra och mindre bra gällande arbetet med planeringen? Hur har ni beaktat det formativa lärande utifrån er planering och utifrån praktisk erfarenhet om ni hunnit prova det? Hur har ni/ska ni kommunicera er planering med elever och föräldrar? Planer/tankar kring dokumentation, summativ bedömning och utvärdering av lärandeprocessen.

Frågeställningar vid planeringsarbete Hur ska förmågorna kommuniceras med elever/föräldrar? Vilka kan vara aktuella för er? Hur ska det centrala innehållet didaktisk behandlas? Hur påverkar detta bedömningen? Hur kan den formativa bedömningen genomföras praktiskt och kommuniceras? Vilka krav är aktuella? Hur kan dokumentationen genomföras? På vilket sätt ska bedömningen ske? Hur ofta?

Sista tillfället Tvärgruppsdiskussioner där ni redogör för upplägget av er planering och tankar kring den.

Betygssättning 16 § Betyg ska sättas 1. i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen i årskurs 9 i alla ämnen, utom språkval, som inte har avslutats, 2. i slutet av varje termin från och med årskurs 7 till och med höstterminen i årskurs 9 i språkval, om ämnet inte har avslutats, och 3. när ett ämne har avslutats. Lag (2010:2022).

Betyg innan ett ämne har avslutats 19 § När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Vid bedömningen ska elevens kunskaper 1. i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och 2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9. Lag (2010:2022).

Betyg när ett ämne har avslutats 20 § När betyg sätts efter det att ett ämne har avslutats ska betyget bestämmas med hjälp av bestämda kunskapskrav. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om kunskapskrav.

Om betygssättning - ett kompletterande stöd för lärare och rektorer i tillämpningen av de nya bestämmelserna. http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.162424!Me nu/article/attachment/Om_betygssattning_grundskol an_mfl_2011-11-30.pdf

Hur ska man göra med terminsbetygen, är det meningen att vi på skolan ska göra egna kunskapskrav för årskurs 7 och 8? I och med att det i skollagen så tydligt anges att bedömningarna som ligger till grund för terminsbetygen ska göras i förhållande till kunskapskraven för årskurs 6 och 9 förväntas man inte göra några lokala kunskapskrav. Det krav på lokalt bestämda mål som tidigare fanns i grundskoleförordningen finns inte heller längre kvar. Gemensamma kunskapskrav på skolnivå styr undervisningen mycket kraftigt och begränsar den valfrihet som kursplanen och de nationella kunskapskraven ger lärarna. Det finns dock inget förbud mot att man på skolnivå utformar gemensamma krav förutsatt att de är i linje med de nationella kraven och vare sig går utöver eller förminskar dem.

Ska man alltid bedöma mot hela kunskapskravet? Bedömning av elevernas kunskaper, till exempel i årskurs 7, ska inriktas mot de delar av kunskapskraven som rör det som undervisningen har behandlat. Det betyder att vissa delar av kunskapskraven inte tas med i bedömningen. Inför slutbetyget bedöms elevernas kunskaper mot hela kunskapskravet.

Hur ska man tänka kring kunskapsnivån i årskurs 7 och 8? Eftersom kunskapskraven anger vilka kunskaper som krävs för olika betyg i slutet av årskurs 9 behöver man som lärare göra en bedömning av vilken kunskapsnivå som är rimligt att begära av eleven i de tidigare årskurserna för ett visst betyg i förhållande till kraven för årskurs 9. Hela betygsskalan ska användas vid varje betygstillfälle och högsta betyg ska vara möjligt att få redan vid det första terminsbetyget. Jämförelser mellan kunskapskraven i årskurs 6 och årskurs 9 kan vara ett stöd i bedömning i årskurs 7 och 8. Motsvarande gäller för årskurs 7 och 10 i specialskolan.

Kan en elev nå ett betyg A redan i årskurs 7 i grundskolan? Ja. Vid betygssättning ska hela den sexgradiga betygsskalan användas. Detta gäller när betyg sätts såväl innan ett ämne har avslutats, terminsbetyget, som när ett ämne har avslutats, slutbetyget. När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygs- sättningen bygga på de kunskaper som eleven har inhämtat i ämnet till och med den aktuella terminen. Betyg ska ges i årskurs 7 från och med läsåret 2012/2013.

Hur ska man tolka begreppen i kunskapskraven? I kunskapskraven används ett begränsat antal värdeord som används i flera ämnen. Ord får till stor del sin betydelse i de sammanhang de används och det är därför inte möjligt att göra generella definitioner. I kommentarmaterialen till kursplanerna finns en översiktlig redogörelse för hur värdeorden används. I ett kommande stödmaterial kommer det att ges exempel på hur olika värdeord används på olika betygsnivåer som stöd för tolkningen av kunskapskraven. Materialet kommer att innehålla kommenterade elevexempel.

Ska ogiltig frånvaro föras in i betygen? I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska terminsbetyget från och med 1 juli 2012 i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.