Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Vägen mot bildande av nya Region Halland
Ansvarskommittén och regionfrågorna - en presentation av arbetsläget Martin Olauzon, huvudsekreterare.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Regional samverkan och statlig länsförvaltning Regeringens proposition 2001/2002:7.
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Det regionala och lokala självstyret
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Bilder för lokal utbildning
Västra Götaland.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Inriktningsplanering för
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
OECD Territorial Review of Sweden
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
1 Politisk plattform Region Skåne Sjukvården ska bidra till jämlik och jämställd hälsa och ska därför byggas ut med mer personal och vårdplatser.
Regionalt utvecklingsprogram
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Dagens organisationsmodell kännetecknas av utmaningar
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Alternativ C:en region med understrukturer för delegerat beslutsfattande :Regional utvecklingspolitik Regionfullmäktige Regionstyrelse Regionalpolitisk.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Självstyrelsen, lokalt och regionalt, behöver stärkas och ges realistiska förutsättningar.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Välkomna till träff med Samrådsgruppen för näringslivsfrågor
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Verksamhetsplan Styrdokument * Kongressbeslut - Mål och riktlinjer - FAFO-utredningen - Rambudget * Verksamhetsplan * Övriga beslut.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ansvarskommittén och Regionfrågan Medlemsdialogerna 2005 Åsa Ehinger Berling.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ansvarskommittén och Regionfrågan Medlemsdialogerna 2005 Björn Sundström.
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Integration Gävleborg 2.0
Landstingsplanen Målområde 1 – en god och jämlik vård och hälsa Jämlik vård och hälsa För att motverka av ökade hälsoskillnader.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
11 Folktandvården bolagisering Avdelningen för produktionsstyrning, februari 2013.
Välkomna! Till Västra Götalandsregionen. Arbetet mot en regionreform.
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Regionkommun i Dalarna 2019
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Regionkommun i Västerbotten
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Norrbotten -har ur flera aspekter ett sämre hälsoläge än Sverige i genomsnitt kommer att få ett kraftigt ökat omsorgsbehov i takt med att en större andel.
Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
Miljömålen består av tre slags mål
Europeiska regionkommittén
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Region Västerbotten.
Presentationens avskrift:

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Huvudbudskap Självstyrelsen, lokalt och regionalt, behöver stärkas och ges realistiska förutsättningar En regional politisk nivå behövs med beslutskraft och finansieringsförmåga Sverige kan ha olika modeller I Skåne är den nuvarande styrelsemodellen mest lämplig och bör permanentas i sina huvuddrag

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Det finns en koppling mellan regionala utvecklingen folkhälsoarbetet hälso- och sjukvården  samma organisation

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Regional logik Infrastruktur och kommunikationer Näringslivsutveckling inklusive turism Utbildning och forskning Arbetsmarknadspolitik Kultur Miljö Folkhälsa Hälso- och sjukvård Gränsregionalt samarbete

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Infrastrukturplanering Planering och beslut avseende investeringar i trafiksystemet Samordning och regional dialog kring utvecklingen av transportsystemet

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Sydsvenskt förslag till transportpolitisk planeringsprocess Regionerna redovisar väl underbyggda behov och anspråk på medel för transportinfrastruktur för regeringen Regeringen bereder förslag om medelsfördelning till riksdagen Riksdagen fattar beslut om fördelning av medel för exempelvis fem år, med varje år specificerad Slutlig fördelning av medel på olika verksamhetsdelar genom politiska beslut på regional nivå. Även ansvaret för genomförandeplaneringen åvilar den regionala nivån.

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Regionalt utvecklingskapital Medel för näringspolitik Vissa delar av arbetsmarknadspolitiken Vissa delar av utbildningspolitiken Landsbygdsutveckling Strukturfondsmedel Dessa medel bör hanteras samlat för att ge bäst effekt

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Näringslivsutveckling Investeringsfrämjande Turism Evenemang är att betrakta som näringslivsfrågor

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Utbildning och forskning Överväga ökat regionalt inflytande för universitet och högskolor Ökat ansvar i utvecklingsdialogen kring eftergymnasial utbildning, vuxenutbildning och arbetsmarknadsutbildning Bra som kommunerna i Skåne samordnat gymnasieutbildningar

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Arbetsmarknadspolitik Insatser och resurser av mer näringspolitisk karaktär i form av bland annat utbildning och kompetensutveckling Det regionala kompetensrådet bör föras över till självstyrelseorganet för att bättre kopplas samman med det regionala utvecklingsarbetet och tillväxtprogrammet

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Kultur ”Kulturpåsen” bör finnas kvar i Skåne men statens detaljreglering bör upphöra

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Miljö Strategiskt miljöarbete bör hanteras av det regionala självstyrelseorganet

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Folkhälsa Den regionala politiska nivån är väl lämpad att driva, samordna och följa upp det regionala folkhälsoarbetet ur ett helhetsperspektiv.

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Hälso- och sjukvård Håll samman vårdkedjan: närsjukvården akutsjukvården den specialiserade och den högspecialiserade vården

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Gränsregionalt samarbete Öresunds- och Östersjösamarbetet kräver en aktör med beslutskraft finansieringsförmåga legitimitet - som en direktvalt politisk organisation med beskattningsrätt ger.

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Regionalt ansvar: Uppgifter där man avväger intressen, sätter mål, prioriterar, fördelar resurser och är drivande för utvecklingen hanteras bäst av en direktvald regional politisk organisation med beskattningsrätt som har närhet till medborgarna och till uppgift att se till en regional helhet.

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Statens ansvar: Fastställa nationella mål Göra avvägningar mellan regioner Göra avvägningar mellan sakområden på nationell nivå Länsstyrelsens verksamhet bör renodlas i riktning mot förvaltnings- och tillsynsärenden.

Den regionala självstyrelsen sett ur Region Skånes perspektiv Varför regional självstyrelse? Demokrati Effektivitet  ÖKAD VÄLFÄRD

Självstyrelsearbete i Region Skåne och Kommunförbundet Skåne Regionfullmäktige Självstyrelseberedningen 2006-12-31 Christine Axelsson (s), ordförande Vilmer Andersen (v) Anders Lindeberg (mp) Jerker Swanstein (m), vice ordförande Caj-Åke Andersson (fp) Rolf Tufvesson (kd) Ingemar Jeppsson (c) Britt-Marie Lundqvist (s) Saima Jönsson Fahoum (v) Kerstin Löfgren (mp) Pia Kinhult (m) Ewa Bertz (fp) Lars Lundberg (kd) Katarina Erlingson (c) Stefan Lundgren (m), adj KfS Torbjörn Lövendahl (s), adj KfS Regionstyrelsen Regionstyrelsens presidium Uno Aldegren(s) Ingrid Lennerwald(s) Jerker Swanstein(m) + Christine Axelsson(s) Mats Welff, regiondirektör Monika Yngvesson, utvecklingsdirektör Karin Christensson, HS-direktör Lars Palander, sekreterare Kommunförbundet Skånes presidium Stefan Lundgren (m) Bo Kristiansson (s) Karin Olsson-Lindström (fp) + Torbjörn Lövendahl (s) Stig Ålund, förbundsdirektör Intressebevakningsgrupp, tjm Monika Yngvesson, utvecklingsdirektör Gunne Arnesson Lövgren Pontus Tallberg, utvecklare Britt-Inger Bårman, informatör Ronnie Halvardsson, omvärldsanalytiker Ulf Swanstein, HS-sakkunnig Lars Palander, sekreterare Intressebevakningsgrupp,tjm, Kf Skåne Stig Ålund, förbundsdirektör Dag Juhlin, förbundssekreterare, adj Sb Åsa Ratcovich, kommundirektör Jan-Inge Ahlfridh, kommundirektör Carl-Johan Korsås, kommundirektör

”Att våga är att mista fotfästet en stund, att inte våga är att mista sig själv.” Sören Kierkegaard