Fjärde järnvägspaketet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europeiska kommissionens förslag till:
Advertisements

RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Europaparlamentariker
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nordisk slutkundsmarknad
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Fjärde Järnvägspaketet
Byggproduktförordningen CPR
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Driftskompatibilitetsdirektivet
Transportstyrelsens marknadsövervakning
GNS järnväg Håkan Sjöström
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Aktuella frågor på EU-nivå
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Västsvenska paketet.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Energieffektiviserings direktivet
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Sveriges ständiga representation i EU Hur ser Sverige på EU:s energipolitik? Martina Högberg, energiråd Europadagarna 2012, Bryssel.
Chalmers University of Technology CDM och dess kritik Matilda Palm, Fysisk Resurs Teori, Chalmers Klimatkompensation med CDM – inblick i kritiken och de.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Lantmäteriets informationsförsäljning
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Finansiell Stabilitet November Det svenska finansiella systemet har påtagligt påverkats av den globala finansiella krisen Myndigheters åtgärder.
Infrastrukturplanering
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Bättre företagsklimat
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Planerade översyner av föreskrifter
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Vägen till självkörande fordon - introduktion
. Cross – Audit Information för Branschrådet, Arlanda , Folke Bark.
Presentationens avskrift:

Fjärde järnvägspaketet Bakgrund Susanne Karlsson

Tidigare lagstiftningsåtgärder Tre järnvägspaket och tre driftskompatibilitetsdirektiv har syftat till att Inom ramen för bibehållen säkerhet öppna de nationella järnvägsmarknaderna Godstransporter 2007 Internationella persontransporter 2010 Göra de europeiska järnvägarna mer konkurrenskraftiga och inbördes kompatibla Marknadsandelen för järnvägen har trots åtgärderna inte ökat Persontrafik oförändrat sedan 2000 (~6 %) Godstrafik minskning sedan 2000 (från 11,5 % till 10,2 %)

2011 års Vitbok Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt transportsystem Visionen är att skapa ett gemensamt europeiskt järnvägsområde De tekniska, administrativa och rättsliga hinder som begränsar tillträdet till de nationella järnvägsmarknaderna bör avlägsnas 2050 bör större delen av medellånga persontransporter ske på järnväg, vilket kommer att bidra till att uppfylla målet om 20% minskade utsläpp av växthusgaser

Fjärde järnvägspaketet Omfattning 6 olika rättsakter Ändring av säkerhetsdirektivet 2004/49/EG och driftskompatibilitetsdirektivet 2008/57/EG samt en ny ERA-förordning som ersätter förordning (EG) nr. 881/2004. Ändring av SERAC-direktivet 2012/34/EU och EU:s kollektivtrafikförordning (EG) 1370/2007. Förordning som upphäver förordning (EEG) nr. 1192/69 om införande av enhetliga regler för järnvägsföretagens redovisning.

Fjärde järnvägspaketet Syfte Använda offentliga medel för allmän trafik bättre Främja inträde på marknaden genom att minska administrativa och tekniska barriärer Öppna nationell persontrafik för konkurrens Främja inträde på marknaden och garantera icke- diskriminering genom bättre styrning över infrastruktur

Teknik och säkerhet Problem Långa och dyra processer och tillträdesbarriärer p.g.a. Ineffektiva nationella säkerhetsmyndigheter (NSA). Diskriminering av nya aktörer. Personal hos NSA varierar mellan 1 och 162. Hos vissa nationella myndigheter lånas personal in från den dominerande aktören – riskerar oberoende och icke-diskriminering. Lappverk av många olika nationella system och regler och direktiv och TSD:er tolkas olika av olika MS och NSA.

Teknik och säkerhet Fordonsgodkännande kan ta upp till 2 år och krav på nya tester och verifieringar av fordon godkända i annat land. Totala kostnader för ett andra fordonsgodkännande 900 000 – 2 M€ Kostnad för säkerhetsintyg 0 - 70 000 € Ett gemensamt säkerhetsintyg förutses redan i det nu gällande säkerhetsdirektivet (2004/49/EG).

Teknik och säkerhet Kommissionens mål till år 2025: alla onödiga nationella regler ska vara borta tiden för att starta nya järnvägsföretag ska vara reducerad med 20 % kostnaden för att få ett järnvägsfordon godkänt ska vara reducerad med 20% tiden för att få ett järnvägsfordon godkänt ska vara reducerad med 20%

Marknad Problem Dålig konkurrens och olika tillträdesregler - låg kvalitet och ineffektivitet för järnvägsmarknaden. De flesta medlemsstater har inte öppnat sina nationella persontrafikmarknader. Dessa representerar 94 % av passagerartågkilometer inom EU. Etablerade aktörer har en marknadsandel > 90 % i 16 av 25 medlemsstater. 2/3 av passagerartrafiken med tåg omfattas av avtal om allmänna tjänster, varav många är direkttilldelade.

Marknad Flygtrafiken ökat 25 % sedan 1990-talet. Ökad skillnad sedan 90-talet; de bästa presterar ännu bättre, de steget efter presterar ännu sämre. Liberaliserade marknader visar tillväxt enligt nästan alla indikatorer. Infrastrukturförvaltarna behöver bli bättre på att svara upp mot marknadens krav och önskemål.

Marknad Förväntat resultat av förslagen Ekonomisk vinst 40 miljarder €/år Transportarbetet ökar med 16 miljarder personkilometer/år