Levererad kontrolltid Livsmedelskontrollen 2011-05-11 SIDAN 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Sagan om Piffy.

Ronja och Bojj på äventyr av Moa Eliasson och Marcus Mäkele.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
En Dag i Ramadan Ramadan
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
Släktskapsregeln för 6a
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Ungas frågor om alkohol och droger
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Jenny Nyström.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Att skriva en artikel.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Hur kan man bestämma kön på fåglar? Fram till nu har detta varit ett svårt problem. I många fall har endoskopi varit den enda säkra metoden.
Huvudsatser och bisatser
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Upplägg Förmiddag: Fokus på teorier –Tillsyn –Följsamhet –Implementering Diskussionsövningar i relation till teorierna Eftermiddag: Tillsyn i praktiken.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
5S grunden för allt förbättringsarbete
Undvik intervjumissarna
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Att Skapa Serier.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elev loggbok.
Kommunikationspass Jag heter
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Föräldraenkät 2017 Förskola
Presentationens avskrift:

Levererad kontrolltid Livsmedelskontrollen SIDAN 1

Distriktsvis planering och uppföjning SIDAN 2

Löpande uppföljning mha ECOS-rapp SIDAN 3

SIDAN 4 Löpande uppföljning mha ECOS-rapp

SIDAN 5 Löpande uppföljning mha ECOS-rapp

Flöde för uttag och uppföljning SIDAN 6 1. Obj. +Bokförd tid per Obj. (manuellt arbete av adm.) 2. Dumpas löpande i databas (excel) på nätverket 3. Distriktslistorna läser av databasen vid öppning och uppdateras automatisk med den senaste tiden. Distriktsansvarig och EC kan lätt följa utvecklingen inom distrikt och prioritera.

Bokförd planerad kontroll (120-tid) Saldo ( inkl 10% omsättning) SIDAN 7  Det årliga saldot som faktureras stämmer aldrig med den utförda tiden.  Ca tkr makuleras årligen pga nedlagda verksamheter. En del av detta bortfall hämtas hem på annat håll, exv. FÅK.  Ca 10-15% av resterande verksamheter byter ägare under året, hälften av dessa hinner inte få sin tid leverad innan detta sker (uppskattningsvis)

Enkätsvar SIDAN 8

Utfall av enkätsvaren  Under 2012 har ca 600 enkäter skickats ut till mailadresser som insamlats under kontrollbesök – Många verksamheter besöks flera gånger och vill svara mer sällan – Vi träffar kockar och kokerskor som inte vill lämna ut privata adresser – En stor enkätmättnad råder ibland företagare  Samtliga kontrollrapporter innehåller också information och länk till enkäten  234 svar har inkommit (av 9430 kontroller ger det ca 2.5%, av 5700 kontrollerade anläggningar ger det drygt 4%) SIDAN 9

 Han ringde o, frågade när det passade att han kom. Närsom helst sa jag. så en timma efter var han hos oss.  Jag har inte fått någon info. om vad besöket ska handla om tidigare. Detta var för andra gången som det är ett oanmält besök. Självklart så ska besöket följas upp från det tidigare besöket och se om det blivit någon förändring.  Vi fick mycket tips för att vi kommer blir bättre.  Har haft restaurang i 10 år, behöver ingen information inför besöket SIDAN 10

 Det är aldrig rätt tid när inspektionen sker men den som inspekterade var väldigt hänsynsfull fast det var mitt i lunchen.  Lite stressigt eftersom jag samtidigt höll på att förbereda lunchen. Hon var trevlig och lätt att ha i köket å andra sidan.  Proffsigt och informativt, snarare än knäppa på fingrarna metoden.  Man blir nervös, fast man sköter allt efter reglerna.  Super trevliga kontrollanter så som de flesta tyvärr inte är!  Jag blev överrumplad eftersom det är ett oanmält besök igen. Det är trevligt att Li kommer ut och berättar nyheter som ständigt dyker upp.  Ja undrar bara varför dom ska alltid se så allvarliga ut? slappna av lite mer och gärna lägga en liten smile ibland då då SIDAN 11

 Lagen känns för luddig, lätt för godtyckliga tolkningar  Inspektören svarade på frågor vi hade samt påpekade hur regler och bestämmelser ser ut för planerade aktiviteter vi har.  sous-vide tekniken är reglerna oklara kring.  Det är bra att bli uppdaterad om nya rön, nu gäller det alla olika plaster som inte vi vet hur vi ska använda dessa till matförvaring.  Fick inte så mycket information direkt, men å andra sidan så var det inte så mycket jag hade att fixa SIDAN 12

 Har inget minne av att någon rapport lämnades  Jag har inte läst den eftersom jag inte har sett den. Jag är inte ordinarie ( bara förälder som lagar mat 1-2 ggr per termin).  Lätt att förstå  kort och saklig  Rapporten överstämde med var vi har gått igenom  Under besöket fick jag höra att det inta fanns några avvikelser, hon skulle bara göra några noteringar som ska följas upp nästa gång. När sedan rapporten damp ned hade vi fått två avvikslser, mycket märkligt!  Finns sakar med som vi inte har pratad om inte på plats och inte senare i telefonen SIDAN 13

 HAr varit rund och har jobbat i olika kök i olika kommun och varje gång man träffar en inspektör är det olika tolkningar av livsmedels lagen. Om min restaurang hadde varit i Södertälje hadde de stängt os nu, i Stockholm blev det utan anmärkningen!  jag blir alltid lite generad när jag missat något eller inte tänkt på allt. därför är all info som jag får bra.  Ibland tycker jag att det saknas sunt förnuft från inspektörerna, speciellt på en liten verksamhet där 2 personer håller allt i sin hand.  Jag brukar faktist åtgärda på direkten dem påpekanden jag får. M.A.O tar jag besöket med full respekt och allvar  det finns ingen perfekt restaurang, utan det är alltid en tolkningsfråga i hur man lever upp till regelverket, jag är verksam i tre olika kommuner och har genom åren haft med relativt många inspektörer att göra SIDAN 14