Marknadsplan för HälsoFreak
HälsoFreak Restaurang med hälsoinriktning Fokus på nyttig och näringsrik mat Startades 2009 av Linda Bergqvist, silvermedaljös vid SM Fitness 2007 Ägs idag 50/50 av Linda och Johanna Lundberg, kock och lic. personlig tränare Sju övrig personal
HälsoFreak Målgrupp: Alla, men främst människor som gör ett aktivt val att, av olika skäl, äta nyttigt Marknadsföring riktas främst mot fysiskt aktiva människor. Flygblad, menyer och affischer på gym och liknande ställen HälsoFreaks profilering är starkt riktad mot ”nyttighet” och ”sundhet” Personalen kan rådfrågas om matens näringsinnehåll, olika dieter osv Linda och Johanna jobbar fortfarande som PT och kan anlitas genom HälsoFreak Linda håller även kurser ute på företag om fysiskt aktivitet och näringslära
Marketing mix Produkt Väl sammansatta maträtter Nyttiga och näringsrika råvaror Näringsförteckningar "Dagens HälsoFreak" Salladsbar "Raw-food”-fika Miljö - ekologiskt odlade och närproducerade råvaror
Pris Fast pris för både färdig lunch och för salladsbaren "Bli ett HälsoFreak”, 2000kr Plats Klostergatan i centrala Linköping Fysiska bevis gröna och moderna inslag - symboliserar nyttighet och hälsa
Personal och process Personalen ska ha grundläggande kunskaper i träningslära Arbetssökande kan erbjudas utbildning på HälsoFreak Påverkan Radioreklam Corren Linköpingsposten Nolltretton Gym Sociala nätverk (Facebook)
SWOT-analys Styrkor Svagheter Möjligheter Hot -Stor kompetens/expertis. -Helthetstäckande koncept. -Trogna kunder. -Bra läge. -Ökande tillväxt och omsättning. Svagheter -Finns bara i en stad. -Brist på erfarenhet. -Liten lokal. Möjligheter -Potentiella marknader(Stockholm, Norrköping etc). -Företag är intresserade av föreläsningar, kurser och seminarier inom hälsa och kost. -Franschise-koncept, finns intressenter för att starta upp nya HälsoFreak restauranger som franchisetagare. -Söndagar och kvällar. Hot -Nya konkurrenter med liknande koncept. -Leverantörsproblem (bara en leverantör). -Att de trogna kunderna flyttar eller byter restaurang.
Mål och målpåverkande faktorer Ansoff-matris
Marknadsstrategi Söker i dagsläget inte kostnadsledarskap Är väl differentierade gentemot andra alternativ Marknadspenetration Många potentiella nya kunder pga dålig marknadsföring/synlighet Outnyttjade resurser vid kvällar och på söndagar. Stor potential för ökad försäljning av hämtluncher
Åtgärdsförslag Produkt – Serveringstillstånd, temapresentkort, temamenyveckor Pris – ingen åtgärd Plats – liten gästyta, satsa på hämtluncher och på tider med dålig beläggning Påverkan – Sociala medier, annonsering, jippon, mailinglistor, gym, ”slagfärdiga slogans” Fysiska bevis - gatupratare Personal – ingen åtgärd Process – ingen åtgärd Tidsplan – billigaste åtgärderna först, utvärdera efter hand
Budget
Budget
Budget
Frågor?