12008-11-13 HGH Bakgrund SMC – Vägverket Handlingsplan MC på väg 2007-2010 FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROJEKTET VÄSBY ENTRÉ Projektet Väsby Entré
Advertisements

Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Talföljder formler och summor
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Inledning och avslutning, texten skall vara lätt att följa
Träbroar spar tid och pengar !
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Bilresan till fjällen. Hos familjen Förberedd: ”- Imorgon ska vi åka till fjällen och då måste vi förbereda oss. Det är bra att titta på väderleksrapporten.”
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
KAPITLET ”VI KONSTRUERAR OCH BYGGER” I TEKNIKBOKEN ”TEKNIK DIREKT”
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Anna & Martin seglar i stilla havet Oktober – December 2009 Bildspel nr.2.
Nytt golv av finaste furu
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
!! Risker med arbetsmaskiner och ställningar
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Stora additionstabellen
Motorcyklisters attityder och beteende
Strandskydd och miljöpolitik
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Workshop inför Projektet
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Beräkna en ekvation (metod 1)
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Bygg ett argumenterande tal
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Val av transport till resmålet.
Anställningsintervjun
Det finns ett spel som heter bonka bäver.
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
Enkätundersökning Västervall 2015 Svarsfrekvens 84%, stort tack! Hemsidan har haft nästan besökare på 1 år! Några inlägg och goda idéer som kommit.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap.
Friktion- viktigaste funktion för trafiksäkerhet Bristande friktion bidragande faktor i 10 % av alla MC-olyckor på torr väg. Källa: STRADA Grus i 12 %
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Samfälligheten Nattsländan, årsmöte Garagen Styrelsen har skrivit ett dokument som heter ”GARAGEN” och lagt det på hemsidan Dokumentet anger.
INTUITION OCH INTENTION. Intentionen arbetar som drömmen. Freud menar att vi bearbetar problemet genom att röra oss i en cirkelrörelse runt problemets.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Miljö- och räddningstjänstförvaltningen Hur ska man agera som inspektör? Ett exempel på när agerandet blir viktigare än bedömningen av föroreningen.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Bilresan till fjällen. Hos familjen Förberedd: ”Imorgon ska vi åka till fjällen och då måste vi förbereda oss. Det är bra att titta på väderleksrapporten.”
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF
Regel 13 Bollen spelas som den ligger.. Regel 13 Bollen spelas som den ligger.
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Avvikelser i samverkan
Presentationens avskrift:

HGH Bakgrund SMC – Vägverket Handlingsplan MC på väg FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations)

HGH Problemet Med stödremsa avses området mellan beläggningskant och vegetation fordon ginar över stödremsan främst i innekurvor på belagd väg stenar och grus hamnar på vägbanan och är en fara för andra trafikanter, främst motorcyklister regionerna har var för sig gjort olika försök att lösa problemet genom att förstärka stödremsan med t ex sten, asfalt eller kalk en del­mängd av projektet är ett önskemål från Region Stockholm att undersöka möjligheten att slopa stödremsa på motorväg.

HGH Frågorna 1. Vilken eller vilka lösningar har Ni prövat och var? 2. Vilken är Er uppfattning om att slopa stöd- remsa på motorväg och låta vegetationen gå fram till beläggningskant?

HGH Svaren (1.) Vilken eller vilka lösningar har Ni prövat och var? Norr: fräsmassor har använts som stödremsa. Problemet kvarstår eftersom beläggnings- kanten bara flyttas utåt och fordonen kör utanför den. Planerat att fräsa bullerräfflor i vägkanten, men detta har sina avigsidor med buller och när- boende.

HGH Vilken eller vilka lösningar har Ni prövat och var? Mälardalen: - Valmade plattor; Används till största delen vid in- som utfart ur cirkulationsplatser och väganslutningar med gott resultat om grundläggningen utförts på rätt sätt. SMNd har tagit fram en extra kraftig platta efter klagomål om att standardplattorna ej vara tåliga nog mot trafikering -"Snabelförsegling" i kurvor; Olika bedömningar om funktion. Vissa åtgärder/platser fungerade det bra och på andra vandrade trafiken "vidare" mot diket kalkkross; Bra resultat. Kalken binder ihop bra och som bieffekt får vi ett tag en tydlig vägmarkering (~1/2 år) framförallt god nytta vid nya beläggningar innan vägmarkering utförts. Kanske också en marginell miljönytta. Begränsas av tillgång av kalk inom rimliga transportavstånd -Fräsmassor; Fungerar bra men som vid "snabelförsegling” har trafiken en klar tendens att vandra ut i kurvorna prinnmokross; Hög fillerhalt (0,074 mm/sikt passerar %) fungerar bra bergkross; Fungerar halvbra helt beroende på delen "översten"vid hög andel finhalt större chans att den binder sig samkross; Materialet håller i de flesta fall för låg findelshalt klarar ej att få den bunden - Kantstolp; Fungerar på vissa platser.

HGH Vilken eller vilka lösningar har Ni prövat och var? Väst: I fem driftområden runt Vänersborg/Trollhättan har vi de senaste åren vid komplettering använt fraktion 0-8 mm med 3% betumenemulsion. Fördelen är att materialet bättre stannar kvar medan nackdelen är att det i vissa innekurvor upplevs som breddning av vägen

HGH Vilken eller vilka lösningar har Ni prövat och var? Skåne: Ej lämpligt att bredda med asfalt, då blir det bara självbreddning av vägen. Ett förslag som bör provas är att lägga grusmaterial som är ”fetare” i sin sammansättning vilket gör att materialet binder fortare och även på lång sikt. Ett annat sätt vid 90-graders anslutningar, cirkulationsplatser etc kan vara att man lägger så kallade kantstödsplattor typ ”Vara” vilket är effektivt, men bör inte finnas nära bebyggelse pga vibrationer när bilar kör på dem.

HGH Svaren (2.) Vilken är Er uppfattning om att slopa stödremsa på motorväg och låta vegetationen gå fram till beläggningskant? Norr: Vi har inga motorvägar (kort undantag en del som är ca 7,3 km), i övrigt 2+2 och 2+1. Hurvida förslaget är bra eller dåligt har vi inte svar på.

HGH Vilken är Er uppfattning om att slopa stödremsa på motorväg och låta vegetationen gå fram till beläggningskant? Mälardalen: Om man ska slopa stödkanter på motorväg är det nog helt beroende på vilken typ av motorvägssektion man har. Mycket tveksamt vid sektioner med smal vägrenar (< 2,75 m). I vår region så har vi några avsnitt på motorvägarna där stödkanten är "bortasfalterad".

HGH Vilken är Er uppfattning om att slopa stödremsa på motorväg och låta vegetationen gå fram till beläggningskant? Väst: Är tveksam till om man ska slopa stödremsan på motorväg eftersom vegetationen med åren blir högre än asfalten och då kan det bli problem med vattensamlingar på sträckor med lite lutning.

HGH Vilken är Er uppfattning om att slopa stödremsa på motorväg och låta vegetationen gå fram till beläggningskant? Skåne: Om stödremsan slopas måste ytan närmast belägg- ningskanten vara körbar även om vegetation tillåtes. Stödremsor vid vägräcken utmed de större vägarna saknar ju också ibland pga att det inte finns plats vilket inte är något problem.

HGH Internationella erfarenheter problemet finns i omvärlden lösningarna liknar våra intresse finns för samarbete

HGH Sammanfattning - Kalk och sand - bitumenemulsion - plattor - massor och fräsmassor - pedagogiskt problem - heldragen (10 cm) kantlinje - Test och försök Vad kan hämtas från omvärlden?