Jämställdhetsanalys för barn- och utbildningsverksamhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Gymnasiearbetet p..
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Grannsamverkan i flerbostadshus
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Att arbeta praktiskt.
Jämställdhetsanalys för samhällsplanering Utbildning i analysmetoden Sjuan.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Jämställdhetsanalys för social omsorg Utbildning i analysmetoden Sjuan.
Betyg och förmågor.
Lokal Pedagogisk Planering
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Föräldramöte Ht
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
En guide för arbeten i SO
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA – Delegationen för jämställdhet i skolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Mål och styrning Läroplansmålen
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Regiongemensam elevenkät 2018
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Jämställdhetsanalys för barn- och utbildningsverksamhet Utbildning i analysmetoden Sjuan

Välkommen till analysutbildningen!

Varför analys? 4 § I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen 5 § Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. Skollagen (2010:800)

Sjuan Hur är uppdraget i verksamheten formulerat? Vilken jämställdhetsutmaning finns inom verksamheten? Vad är din fråga? Vilka ledtrådar finns för att kunna besvara frågan? Vad säger ledtrådarna? Analysen är klar – föreslå åtgärder Jämför förslagen till åtgärder

Dokumentera analysen För att andra ska kunna följa dina tankar behöver du dokumentera ditt arbete. Skriv ner vad du har gjort och hur du har tänkt. Dokumentera varje steg av Sjuans process. Beskriv med text vad grafer och tabeller visar. Var noga med källhänvisningar i texten. Skriv texten så att en oinsatt men intresserad läsare kan förstå. Testa ditt utkast på en kollega.

1. Hur är uppdraget i verksamheten formulerat? För vem finns verksamheten? Vad ska verksamheten leverera? Uppdraget kanske redan finns formulerat i dina verksamhetsplaner. Annars kan du hitta det i politiskt styrande dokument eller i lagstiftningen inom gällande område. Uppdraget utgör ramen och grunden för ditt fortsatta arbete.

2. Vilken jämställdhetsutmaning finns inom verksamheten? Du kan hitta uppslag från tidigare forskning eller så har du egna erfarenheter från verksamheten. Om du inte kommer på eller hittar något, kan du försöka med att titta på verksamhetens största utmaning ur ett jämställdhetsperspektiv. Om du istället har många idéer redan nu, så ska du välja en av dem. Det viktiga är att välja en idé och börja arbeta med den.

3. Vad är din fråga? Vilken fråga vill du ha besvarad? Frågan ska utgå från den jämställdhetsutmaning som du har identifierat i verksamheten.

4. Vilka ledtrådar finns för att kunna besvara frågan? Det kan vara statistik, rapporter, foton, intervjuer, enkäter, observationer med mera. Vad säger ditt material och vad säger det inte? Har du rätt material utifrån din frågeställning? Behövs ytterligare material för att besvara din fråga? Ta fram mer material från tidigare undersökningar Gör en egen undersökning

5. Vad säger ledtrådarna? Beskriv de könsmönster du ser i materialet Jämför om möjligt resultaten med tidigare resultat på området Använd dina genuskunskaper för att tolka materialet. Vad ser du för mönster? Är de ett problem? Vad beror de på? Vilka konsekvenser får de? Behöver de åtgärdas?

6. Analysen är klar – föreslå åtgärder Presentera arbetet du gjort. Diskutera de förslag till åtgärder som analysen visar på. Åtgärderna ska leda till bättre måluppfyllelse i verksamheten. vara genomförbara inom verksamheten. vara realistiska på kort och lång sikt.

7. Jämför förslagen till åtgärder Lätt Stor effekt 1 2 3 4 Svårt Liten effekt

Exempel: Analyser av måluppfyllelse i svenska för elever i årskurs 6

1. Hur är uppdraget i verksamheten formulerat? 4 § I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen 5 § Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. Skollagen (2010:800)

1. Hur är uppdraget i verksamheten formulerat? Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt. Läroplanen (Lgr11)

1. Hur är uppdraget i verksamheten formulerat? Kommunen ska bedriva ett systematiskt jämställdhetsarbete i all verksamhet mot brukare och personal, och aktivt arbeta med bemötande ur ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv. Alla elever ska lämna varje årskurs med sådana kunskaper i svenska, matematik och engelska att de kan tillgodogöra sig nästkommande årskurs undervisning. Nivån ska motsvara godkänt, där detta är definierat. Kommunens verksamhetsplan

2. Vilken jämställdhetsutmaning finns inom verksamheten? Statistik från Skolverket visar att fler pojkar än flickor avslutar grundskolan med ofullständiga betyg i kärnämnena, svenska, matematik och engelska.

3. Viken är din fråga? Når kommunens flickor och pojkar i årskurs 6 minst kunskapskrav E i nationella prov i svenska?

4. Vilka ledtrådar finns för att få ett svar på frågan? Tabell 1. Elever i årskurs 6 som nått kravnivån på respektive delprov i svenska 2012 Delprov Flickor Pojkar +/- A. Muntlighet 95,1 91,9 3,2 BC. Läsförståelse 88,7 6,4 D. Skrivuppgift, berättande text 90,7 81,9 8,8 E. Skrivuppgift, argumenterande text 92,7 81,5 11,2 Tabell 2. Elever i årskurs 6 som nått kravnivån på delprov E i svenska efter skola 2012 Skola Flickor Pojkar +/- 1 93,3 91,0 2,3 2 85,0 69,2 15,8 3 96,6 80,0 16,1

5. Vad säger ledtrådarna? Att vara tjej är att vara duktig i skolan och lägga ner mycket tid och engagemang i skolarbetet. Att vara kille är att ha bra självförtroende och tro att man inte behöver plugga och går det inte bra skyller man på yttre omständigheter. Intresset för ämnet svenska skiljer sig åt mellan tjejer och killar. Tjejer fostras generellt redan från förskolan att ta ansvar, vilket pojkar inte gör i samma utsträckning. Kön är inte det enda som påverkar elevers resultat. Skolans resurser och förutsättningar likväl som föräldrars engagemang är lika viktiga faktorer att ta hänsyn till.

6. Analysen är klar – föreslå åtgärder Arbeta systematiskt med elevers läs- och skrivträning från åk 1 Utveckla pedagogiken så att den passar alla inlärningsstilar Öka medvetenheten om hur tjejer och killar gör kön i skolan Diskutera antipluggkultur med hjälp av metodmaterialet Machofabriken Lästräning på elevens val Gör ingenting

7. Jämför förslagen till åtgärder Lätt Stor effekt 1 2 3 Svårt Liten effekt 4 5 6

Övning: Fler flickor till fritidsgården Uppdraget Ungdomsgården ska : Bidra till en meningsfull fritid för flickor och pojkar Vara en trygg och attraktiv mötesplats Bidra till personlig utveckling Ungdomsgården ska vara drogfri

Övning: Fler flickor till fritidsgården Uppdraget Ungdomsgården ska : Bidra till en meningsfull fritid för flickor och pojkar Vara en trygg och attraktiv mötesplats Bidra till personlig utveckling Ungdomsgården ska vara drogfri 2. Jämställdhets-utmaning Tjejer kommer inte till ungdomsgården i samma utsträckning som killar. .

Övning: Fler flickor till fritidsgården Uppdraget Ungdomsgården ska : Bidra till en meningsfull fritid för flickor och pojkar Vara en trygg och attraktiv mötesplats Bidra till personlig utveckling Ungdomsgården ska vara drogfri 2. Jämställdhets-utmaning Tjejer kommer inte till ungdomsgården i samma utsträckning som killar. . 3. Frågeställning Varför väljer tjejer bort ungdomsgården?

Övning: Fler flickor till fritidsgården Uppdraget Ungdomsgården ska : Bidra till en meningsfull fritid för flickor och pojkar Vara en trygg och attraktiv mötesplats Bidra till personlig utveckling Ungdomsgården ska vara drogfri 2. Jämställdhets-utmaning Tjejer kommer inte till ungdomsgården i samma utsträckning som killar. . 3. Frågeställning Varför väljer tjejer bort ungdomsgården? 4. Ledtrådar Aktiviteter, öppettider, besöksstatistik.

Vilka ledtrådar finns för att få svar på frågan? Aktiviteter Pingis, nintendo wii, biljard, airhockey, sällskapsspel. Disco, dans, pingisturneringar, filmkvällar, armbrytningskväll, LAN. Tjejkväll med manikyr, smink och fotografering. Det absolut vanligaste är att sitta o prata och hänga i sofforna. Fik finns med enklare fika och tilltugg. Låga priser så alla kan köpa fika Öppettider Jämna Veckor Månd, tisd, lörd 17-21, fre 15-17 för åk 4-6 och kl 17-21 för åk 7 och uppåt. Udda Veckor Månd, tisd 17-21, tors 15-17 för åk 4-6 samt kl 17-21 för åk 7 och uppåt. Ändringar kan ske vid t.ex. temadagar, lov. Besökare 80-100 besökare per vecka. Ca 85 % är från åk 7 och uppåt. Fördelningen pojkar och flickor från åk 7 och uppåt är ca 65-35 % (här kan man se ökning bland flickorna den senaste tiden) Fördelningen pojkar och flickor bland dom yngre är ca 90-10 %.

Övning: Fler flickor till fritidsgården Uppdraget Ungdomsgården ska : Bidra till en meningsfull fritid för flickor och pojkar Vara en trygg och attraktiv mötesplats Bidra till personlig utveckling Ungdomsgården ska vara drogfri 2. Jämställdhets-utmaning Tjejer kommer inte till ungdomsgården i samma utsträckning som killar. . 3. Frågeställning Varför väljer tjejer bort ungdomsgården? 4. Ledtrådar Aktiviteter, öppettider, besöksstatistik. 5. Vad säger ledtrådarna?

Övning: Fler flickor till fritidsgården Uppdraget Ungdomsgården ska : Bidra till en meningsfull fritid för flickor och pojkar Vara en trygg och attraktiv mötesplats Bidra till personlig utveckling Ungdomsgården ska vara drogfri 2. Jämställdhets-utmaning Tjejer kommer inte till ungdomsgården i samma utsträckning som killar. . 3. Frågeställning Varför väljer tjejer bort ungdomsgården? 4. Ledtrådar Aktiviteter, öppettider, besöksstatistik. 5. Vad säger ledtrådarna? 6. Åtgärder? 1. 2. 3. 4. etc.

Exempel på åtgärder Entré och lokaler kan göras mer inbjudande och ombonade. Entrén kan upplevas som otrygg. Vi räknar hur många tjejer och killar som kommer på olika aktiviteter och följer deltagandet över tid. Idag har vi anpassat vår verksamhet efter de ungdomar (i första hand pojkar) som redan kommer till ungdomsgården. Vi behöver bredda och utveckla vår verksamhet för att nå fler. Vi behöver ställa frågor i en enkät på skolan, för att höra vad alla potentiella besökare vill ha. Vi måste fråga både de som kommer och de som inte kommer om önskemål (aktiviteter, öppettider, trygghet, utformning av inre miljö, vad de som inte kommer istället gör på sin fritid. Presentera resultatet och ha dialog med ungdomar om det i olika fora. Exempelvis vid ungdomskonvent. Göra studiebesök och lära av andra ungdomsgårdars jämställdhetsarbete.

Övning: Fler flickor till fritidsgården Uppdraget Ungdomsgården ska : Bidra till en meningsfull fritid för flickor och pojkar Vara en trygg och attraktiv mötesplats Bidra till personlig utveckling Ungdomsgården ska vara drogfri 2. Jämställdhets-utmaning Tjejer kommer inte till ungdomsgården i samma utsträckning som killar. . 3. Frågeställning Varför väljer tjejer bort ungdomsgården? 4. Ledtrådar Aktiviteter, öppettider, besöksstatistik. 5. Vad säger ledtrådarna? 6. Åtgärder? 7. Jämför åtgärderna Lätt Svårt Liten Stor effekt effekt ?

Arbeta vidare Jämställdhetsutmaningar för socialt arbete (pdf) Sjuan (pdf) Metoder för kartläggning och analys på jämställ.nu (webb) Leda och styra för hållbar jämställdhet (webb)

Arbeta vidare Jämställdhetsutmaningar för barn- och utbildningsområdet (pdf) 7:an – metod för jämställdhetsanalys (pdf) Metoder för kartläggning och analys på jämställ.nu (webb) Leda och styra för hållbar jämställdhet (webb) www.jamstalldhetilarande.fi (webb)

Tack för idag! För mer information och kontakt: www.skl.se/jamstalldhet