Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Regiongemensam elevenkät 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Regiongemensam elevenkät 2018"— Presentationens avskrift:

1 Regiongemensam elevenkät 2018
Lerum Åk 9 Kommunrapport åk9

2 Om undersökningen Bakgrund
En regiongemensam elevenkät har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurs 2. Utöver detta genomför kommuner i olika intervall enkät med elever i årskurserna 5 och 9, samt med elever i gymnasiets årskurs 2. I årets undersökning är det Ale, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Stenungsund, Tjörn och Öckerö som genomför undersökning i årskurs 9. Genomsnittet som anges för GR är alltså ett snitt av dessa kommuners värde. Metod och redovisning Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna har därefter kunnat besvaras på lektionstid. Frågornas svarsalternativ är Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av de som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – ett frågevärde som är beräknat på antal som valt respektive svarsalternativ, där det bästa svarsalternativet ges 100 poäng, det näst bästa 66,66, det näst sämsta ges 33,33 poäng och det sämsta ges 0 poäng. Poängen multipliceras med andelen som valt alternativet och delas sedan på totala antalet svar för att erhålla indexvärdet. Genomsnittligt indexvärde räknas också ut för en kategori genom att räkna ut genomsnittet av dess ingående frågor. Observera att vissa av frågorna ställs så att svarsalternativet Stämmer helt och hållet är det minst positiva värdet. Dessa frågor räknas om för att kunna ingå i index vilket markeras med (OMVÄNT) i rapporten. En konsekvens är att svarsalternativen redovisas som ”Positiv – Negativ”. Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar.

3 Beskrivning av frågeområden
Nedan redovisas de frågeområden som används i redovisningen, och de frågor som ingår i varje område Veta vad som krävs Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår. Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan. Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan. Stimulans Jag får säga vad jag tycker i olika frågor. Skolarbetet är intressant. Skolarbetet är roligt. Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer. Tillit till elevens förmåga Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete. Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa. Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker. Anpassning efter elevens behov Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det. Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det. Skolarbetet är för svårt för mig. Utmaningar I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det. Jag kan få svårare uppgifter om jag vill. Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan. Argumentation och kritiskt tänkande På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor. I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak. Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser. Grundläggande värden i undervisningen/lärandet I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter. I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen. I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden. Grundläggande värden i skolan Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar. I min skola respekterar vi varandras olikheter. I min skola respekterar elever och lärare varandra. Delaktighet och inflytande Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll. På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter. I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö. Ordningsregler I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns. I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha. Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs. Studiero Jag har studiero på lektionerna. På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet. Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna. Trygghet I min skola finns det elever som jag är rädd för. I min skola finns det personal som jag är rädd för. Jag känner mig trygg i skolan. Förhindra kränkningar Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling. De vuxna på skola reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt. Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon varit elak mot en elev. Elevhälsa Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever hur vi upplever vår skol- och livssituation. Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt. På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kuratorn. Nöjdhet Jag är nöjd med min skola som helhet. Jag skulle rekommendera min skola.

4 Jämförelse frågor Nedan visas det sammanräknade värdet per fråga för Lerum Åk 9 de senaste åren som enkäten genomförts. Endast frågor som bedömts jämförbara mellan åren inkluderas i denna tabell År 2015 2016 2017 2018 GR Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer 52 51 49 53 Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan 65 62 64 63 Jag har studiero på lektionerna 46 50 54 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter 56 58 55 Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det 76 74 77 73 Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår 68 66 69 Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa 81 82 79 83 I min skola respekterar vi varandras olikheter 67 Jag känner mig trygg i skolan 88 85 80 Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev 75 78 Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

5 Jämförelse frågeområden
Nedan visas det sammanräknade värdet per frågeområde för Lerum Åk 9 de senaste åren som enkäten genomförts. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

6 Jämförelse frågeområden
Nedan visas det sammanräknade värdet per frågeområde för Lerum Åk 9 de senaste åren som enkäten genomförts. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

7 Jämförelse frågeområden 2018
Sammanräknat värde per frågeområde för Lerum Åk För beskrivning av frågeområdena se rapportens tredje sida. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

8 Jämförelse frågeområden 2018
Sammanräknat värde per frågeområde för Lerum Åk För beskrivning av frågeområdena se rapportens tredje sida. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

9 Frågeområden per kön Index
Indexvärde per frågeområden uppdelat på respondentens kön. Värdet jämförs med genomsnittet för Lerum Åk 9 . Lerum Kön Index Tjej Kille Annat/vill ej ange Veta vad som krävs 65 68 56 Stimulans 52 54 53 41 Tillit till elevens förmåga 76 79 61 Anpassning efter elevens behov 73 72 77 63 Utmaningar 74 Argumentation och kritiskt tänkande 62 67 48 Grundläggande värden i undervisningen/lärandet Grundläggande värden i skolan 44 Delaktighet och inflytande 55 57 43 Ordningsregler 50 51 35 Studiero 42 Trygghet 85 84 89 Förhindra kränkningar 75 Elevhälsa 71 Nöjdhet 36 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

10 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 67 70 69 49 53 51 47 48 46 55 57 56 Om skolarbetet Index 2017 Index 2018 Ref GR Skolarbetet är för svårt för mig (OMVÄND) Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer Skolarbetet är roligt Skolarbetet är intressant Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

11 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 67 71 68 46 50 54 56 61 59 64 65 63 72 73 75 81 Om mig Index 2017 Index 2018 Ref GR Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan (OMVÄND) Jag har studiero på lektionerna Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan (OMVÄND) Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det Jag kan få svårare uppgifter om jag vill Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

12 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 49 51 46 38 40 62 60 52 55 50 Om lektionerna Index 2017 Index 2018 Ref GR Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet (OMVÄND) På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

13 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 72 69 67 61 65 60 62 54 57 Om mina lärare Index 2017 Index 2018 Ref GR Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

14 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 60 63 58 79 83 81 68 69 74 77 73 Om mina lärare Index 2017 Index 2018 Ref GR Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

15 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 59 62 58 47 49 46 43 39 36 57 55 61 73 77 Om min skola Index 2017 Index 2018 Ref GR I min skola respekterar elever och lärare varandra I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

16 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 57 62 60 68 69 66 55 53 81 88 82 80 87 83 64 63 Om min skola Index 2017 Index 2018 Ref GR I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen I min skola finns det personal som jag är rädd för (OMVÄND) I min skola finns det elever som jag är rädd för (OMVÄND) I min skola respekterar vi varandras olikheter Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

17 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 67 63 69 71 80 82 79 73 78 74 Om min trygghet Index 2017 Index 2018 Ref GR Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling De vuxna på skolan reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt Jag känner mig trygg i skolan Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

18 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 74 78 69 75 73 55 61 57 Om elevhälsoarbetet Index 2017 Index 2018 Ref GR På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kurator Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever om hur vi upplever vår skol- och livssituation Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

19 Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 58 59 54 64 65 60 Om helheten Index 2017 Index 2018 Ref GR Jag skulle rekommendera min skola Jag är nöjd med min skola som helhet Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

20 Jämförelse frågeområden enheter
Sammanräknat indexvärde per frågeområde per underliggande enhet. För beskrivning av frågeområdena se rapportens sista sida före frekvenstabellerna. Veta vad som krävs Stimulans Tillit till elevens förmåga Anpassning efter elevens behov Utmaningar Argumentation och kritiskt tänkande Grundläggande värden i undervisningen/lärandet GR 63 51 74 70 71 61 59 Lerum 65 52 76 73 62 Alléskolan 67 79 77 78 Lekstorpsskolan 48 27 54 50 44 58 Ljungviksskolan 55 69 Rydsbergsskolan 64 Röselidsskolan 75 57 Stenkulan 72 Torpskolan 68 Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

21 Jämförelse frågeområden enheter
Sammanräknat indexvärde per frågeområde per underliggande enhet. För beskrivning av frågeområdena se rapportens sista sida före frekvenstabellerna. Grundläggande värden i skolan Delaktighet och inflytande Ordningsregler Studiero Trygghet Förhindra kränkningar Elevhälsa Nöjdhet GR 63 50 48 53 81 68 57 Lerum 65 55 85 72 71 62 Alléskolan 69 54 89 74 76 64 Lekstorpsskolan 28 35 56 60 38 Ljungviksskolan 78 59 92 84 79 83 Rydsbergsskolan 42 75 58 Röselidsskolan 43 45 61 49 Stenkulan 52 73 66 Torpskolan Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

22 Prioriteringsmatris VÅRDA PRIORITERA BEVARA BEVAKA
Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta indexvärdena. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

23 Förteckning över frågor och ID
Veta vad som krävs 1.1 Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår. 1.2 Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan. (OMVÄND) 1.3 Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan. Stimulans 2.1 Skolarbetet är intressant. 2.2 Skolarbetet är roligt. 2.3 Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer. Tillit till elevens förmåga 3.1 Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete. 3.2 Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa. 3.3 Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker. Anpassning efter elevens behov 4.1 Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det. 4.2 Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det. 4.3 Skolarbetet är för svårt för mig. (OMVÄND) Utmaningar 5.1 I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det. 5.2 Jag kan få svårare uppgifter om jag vill. 5.3 Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan. (OMVÄND) Argumentation och kritiskt tänkande 6.1 På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor. 6.2 I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak. 6.3 Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser. Grundläggande värden i undervisningen/lärandet 7.1 I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter. 7.2 I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen. 7.3 I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden. Grundläggande värden i skolan 8.1 Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar. 8.2 I min skola respekterar vi varandras olikheter. 8.3 I min skola respekterar elever och lärare varandra. Delaktighet och inflytande 9.1 Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll. 9.2 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter. 9.3 I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö. Ordningsregler 10.1 I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns. 10.2 I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha. 10.3 Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs. Studiero 11.1 Jag har studiero på lektionerna. 11.2 På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet. (OMVÄND) 11.3 Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna. Trygghet 12.1 I min skola finns det elever som jag är rädd för. (OMVÄND) 12.2 I min skola finns det personal som jag är rädd för. (OMVÄND) 12.3 Jag känner mig trygg i skolan. Förhindra kränkningar 13.1 Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling. 13.2 De vuxna på skola reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt. 13.3 Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon varit elak mot en elev. Elevhälsa 14.1 Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever hur vi upplever vår skol- och livssituation. 14.2 Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt. 14.3 På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kuratorn. Nöjdhet 15.1 Jag är nöjd med min skola som helhet. 15.2 Jag skulle rekommendera min skola.

24 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Skolarbetet är intressant Helt positiv 11% 44 10% 12% 8% Ganska positiv 56% 231 64% 54% 31% Ganska negativ 20% 83 16% 23% 27% Helt negativ 41 9% Vet inte 3% 14 2% 14% Skolarbetet är roligt 6% 25 5% 7% 44% 180 48% 46% 18% 34% 139 35% 43% 13% 54 4% 15 Skolarbetet stimulerar mig att lära mig mer 43 47% 194 53% 24% 101 22% 26% 53 22 1% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

25 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Skolarbetet är för svårt för mig Helt positiv 3% 11 1% 8% Ganska positiv 17% 71 18% 16% Ganska negativ 41% 170 44% 40% 35% Helt negativ 32% 132 27% 38% 29% Vet inte 7% 29 9% 4% 10% Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker 51% 210 53% 52% 37% 153 34% 42% 27 4 0% 5% 19 14% Jag kan få svårare uppgifter om jag vill 36% 148 39% 160 33% 21 6% 18 66 12% 24% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

26 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag kan få extraundervisning om jag skulle behöva det Helt positiv 36% 149 33% 43% 24% Ganska positiv 31% 126 30% 22% Ganska negativ 9% 36 10% 6% 12% Helt negativ 7% 27 Vet inte 18% 75 15% 29% Jag vet vad jag behöver kunna för att nå kunskapskraven i skolan 25% 103 14% 45% 187 47% 44% 76 16% 24 4% 5% 23 Jag tycker det är svårt att veta vad jag ska klara av i skolan 8% 32 104 28% 137 32% 34% 35% 100 20% 40 11% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

27 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag har studiero på lektionerna Helt positiv 10% 43 11% 8% Ganska positiv 39% 163 40% 41% 31% Ganska negativ 130 36% 20% Helt negativ 13% 53 9% 24% Vet inte 6% 24 5% 4% 16% Jag får för lite utmanande arbetsuppgifter i skolan 16 3% 14% 59 12% 35% 146 32% 42% 132 27% 18% 15% 60 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter 42 49% 202 51% 33% 23% 97 25% 21% 39 33 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

28 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor Helt positiv 16% 66 15% 20% 8% Ganska positiv 49% 203 52% 39% Ganska negativ 19% 78 18% Helt negativ 7% 29 4% Vet inte 9% 37 På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet 25% 103 26% 21% 33% 137 35% 107 23% 32% 39 12% 27 6% Vi elever har inflytande över undervisningens innehåll 32 5% 11% 41% 170 44% 45% 27% 113 31% 10% 42 14% 56 13% 24% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

29 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det Helt positiv 42% 174 47% 22% Ganska positiv 43% 177 41% 35% Ganska negativ 8% 34 6% 18% Helt negativ 3% 11 1% Vet inte 4% 17 2% 16% Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår 30% 123 31% 32% 196 50% 29% 15% 61 13% 15 12% 18 Mina lärare förväntar sig att jag ska göra mitt bästa 48% 199 51% 27% 128 33% 12 8 66 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

30 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Mina lärare får mig att tro på mig själv i mitt skolarbete Helt positiv 23% 95 26% 12% Ganska positiv 40% 166 42% 44% 20% Ganska negativ 16% 66 14% 17% Helt negativ 9% 37 10% 4% 24% Vet inte 49 11% 22% Mina lärare ser till att det är studiero på lektionerna 47 180 39% 52% 31% 29% 119 35% 8% 35 7% 6% 32 5% Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs 21% 88 25% 37% 153 41% 100 27% 27 45 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

31 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Mina lärare uppmuntrar oss elever att reflektera över vad vi hör och läser Helt positiv 22% 90 20% 25% 16% Ganska positiv 45% 185 49% 33% Ganska negativ 67 17% 14% Helt negativ 5% 21 4% 10% Vet inte 12% 50 13% 9% Mina lärare ger killar och tjejer samma förutsättningar 39% 162 41% 43% 18% 27% 110 34% 24% 8% 42 11% 49 6% I min skola finns det extrauppgifter för de som hinner och vill ha det 37% 154 36% 44% 147 7% 29 2% 10 1% 73 15% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

32 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola får jag öva på att göra etiska ställningstaganden Helt positiv 14% 59 15% 16% 6% Ganska positiv 36% 148 35% 42% Ganska negativ 62 18% Helt negativ 5% 21 4% 3% Vet inte 30% 123 31% 25% 43% I min skola är vi elever med och påverkar vår skolmiljö 17% 72 22% 39% 162 27% 21% 87 20% 10% 42 9% 12% 50 I min skola är vi elever med och bestämmer vilka ordningsregler vi ska ha 41 85 24% 8% 28% 114 33% 105 37% 68 29% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

33 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola följer eleverna de ordningsregler som finns Helt positiv 8% 35 9% 6% Ganska positiv 35% 145 34% 41% 20% Ganska negativ 38% 24% Helt negativ 11% 46 10% 29% Vet inte 42 I min skola respekterar elever och lärare varandra 17% 71 15% 23% 47% 196 52% 19% 77 18% 25 4% 22% 44 7% I min skola respekterar vi varandras olikheter 26% 108 32% 44% 181 48% 46% 63 12% 28 5% 33 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

34 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola finns det elever som jag är rädd för Helt positiv 4% 18 5% 2% Ganska positiv 7% 27 9% 3% 8% Ganska negativ 11% 46 13% 6% Helt negativ 71% 293 67% 78% 59% Vet inte 29 24% I min skola finns det personal som jag är rädd för 13 25 12% 50 15% 10% 73% 300 80% 55% 22% I min skola pratar vi om jämställdhet mellan könen 90 18% 32% 134 35% 33% 20% 19% 77 21% 61 29% 51 27% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

35 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange I min skola pratar vi om mänskliga rättigheter Helt positiv 34% 140 36% 24% Ganska positiv 37% 151 38% 39% 22% Ganska negativ 13% 53 14% 12% Helt negativ 8% 33 6% 20% Vet inte 9% 36 I min skola får jag lära mig att argumentera för min sak 29% 118 28% 33% 32% 133 16% 59 17% 10% 54 49 Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev 48% 197 52% 31% 139 5% 21 4% 22 2% 34 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

36 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag känner mig trygg i skolan Helt positiv 60% 247 55% 72% 35% Ganska positiv 23% 94 28% 18% Ganska negativ 7% 27 6% Helt negativ 23 5% 2% 20% Vet inte 22 De vuxna på skolan reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt 145 32% 42% 22% 30% 123 37% 24% 11% 45 12% 10% 30 4% 17% 70 15% Min skola arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling 29% 120 27% 36% 14% 144 47 9% 8% 35 16% 67 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

37 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever om hur vi upplever vår skol- och livssituation. Helt positiv 24% 99 29% 20% 18% Ganska positiv 120 31% 30% Ganska negativ 16% 68 13% 19% Helt negativ 11% 44 9% 10% Vet inte 82 21% 22% Jag kan gå och prata med skolsköterskan eller kuratorn/skolpsykolog om vad jag vill, det måste inte ha hänt något allvarligt. 39% 161 44% 37% 27% 33% 138 34% 7% 27 6% 8% 5% 22 4% 65 På min skola är det OK att lämna lektionen om man känner ett behov av att träffa skolsköterskan eller kurator 42% 175 48% 43% 25% 104 26 19 3% 89 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

38 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Jag är nöjd med min skola som helhet Helt positiv 29% 119 32% 14% Ganska positiv 40% 167 42% 44% 22% Ganska negativ 15% 60 16% 11% Helt negativ 10% 40 7% 8% 27% Vet inte 27 4% Jag skulle rekommendera min skola 26% 108 28% 6% 33% 135 36% 61 17% 12% 67 13% 41% 42 20% 47% 193 100% 0% 171 49 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

39 Frekvenstabeller Total Kön Procent Antal Tjej Kille Annat/vill ej ange Vilken kommun bor du i? Ale 0% 2 4% Alingsås Göteborg 3% 13 2% Härryda 1 1% Kungsbacka Kungälv Lerum 94% 387 96% 80% Lilla Edet Mölndal Partille Stenungsund Tjörn Öckerö Annan Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport åk9 • Lerum Åk 9 Rapporten bygger på svar från 413 elever av 541 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 76.3%

40


Ladda ner ppt "Regiongemensam elevenkät 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser