Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skola och arbetsliv i samverkan
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Den svenska förskolan.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Läsplatta i undervisningen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vi är digitala immigranter – nu kommer infödda digitalister
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
EU:s åtta nyckelkompetenser
Pedagogisk dokumentation
VART SKA VI…?.
Pedagogiskt ledarskap
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Hej och välkomna!.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nya förutsättningar för lärande
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Välkomna till Edboskolan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
© Steve Wretman & Helena Moreau
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops Digital kompetens Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops Kul dag. Jag har verkligen sett fram mot idag. Dagen kommer handla om digital kompetens, vad det är och vad vi kan göra för att höja vår digitala kompetens för att även kunna höja barnens kompetens som är vårt uppdrag. Vi kommer börja med en introduktion som ska fungera som inspiration och ??? Därefter kommer det att bli en slags workshop där du får chansen att höja din digitala kompetens och förbereda och planera hur du ska arbeta för att höja barnens digitala kompetens. Fika Lunch återsamling

IT/IKT IT – informationsteknik IKT – informations och kommunikationsteknik IKT – pedagogik kommunikationen och interaktionen är bärande delar i den nya pedagogiken. IKT - pedagogik är alltså ett förhållningssätt där ny teknik används som förmedlare av information och kommunikation IKT pedagogik Att byta några av de verktyg vi använder idag till digitala verktyg

Eu:s 8 nyckelkompetenser för livslångt lärande Kommunikation på modersmålet Kommunikation på främmande språk Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och Teknisk kompetens Digital kompetens Lära att lära Social och medborgerlig kompetens Initiativförmåga och företagaranda Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer

Vad är digital kompetens? “Digital kompetens innebär säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik i arbetslivet, på fritiden, och för kommunikationsändamål. Den underbyggs av grundläggande IKT-färdigheter, dvs. användning av datorer för att hämta fram, bedöma, lagra, redovisa och utbyta information samt för att kommunicera och delta i samarbetsnätverk via Internet. Väsentliga kunskaper, färdigheter och attityder för denna kompetens. ” ( 30.12.2006 SV Europeiska unionens officiella tidning L 394/15)

Jonas Hällebrand IKT-pedagog i Ystad

Digital kompetens enligt Jonas Informationssökning Kritiskt förhållningssätt Etiskt förhållningssätt Social kompetens Teknisk kompetens

Regeringens uppdrag till Statens skolverk att främja användning av informations- och kommunikationsteknik Regeringens beslut ”Statens skolverk ska främja utvecklingen och användning av informations- och kommunikationsteknik (IKT) i förskolor, skolor och verksamheter samt hos skolhuvudmän…/… Statens skolverk ska vida bedöma verksamhets och huvudmäns utvecklingsbehov avseende IKT -användningen i förskola, skola och vuxenutbildning samt ge förslag på eventuella insatser. Särskilt ska lärares användning av IKT som pedagogiskt verktyg för att utveckla undervisningen belysas. ” Vi behöver förutsättningar De sista raderna är intressanta IKT som pedagogiskt verktyg för att utveckla undervisningen.

Skolverkets resultat augusti 2009 Digital kompetens i nya styrdokument När den nuvarande läroplanen infördes 1994 var det få som förutsåg utvecklingen på IT-området. Därmed var det heller inte möjligt att då formulera kompetens- och färdighetskrav för de behov som finns i dagens informationssamhälle. När nu arbetet pågår med att skriva nya läroplaner och kursplaner så är det nödvändigt att det förs ett resonemang om kompetenskrav på IT-området.   Vad kom de fram till?

skolverket konstaterar också Lärare behöver kompetensutveckling IT-användningen i klassrummet är relativt låg. En ökning är i sig inget mål utan det viktiga är att föra en kontinuerlig diskussion om IT:s pedagogiska möjligheter och begränsningar. Tekniken i sig kan inte förbättra elevernas lärande Däremot finns en stor pedagogisk potential om läraren har IT-kompetens och reflekterar över hur undervisningen ska kunna utvecklas med hjälp av ny teknik. Lärare behöver öka sin kompetens och förtrogenhet med IT. Detta måste ske utifrån en långsiktig plan för hur IT integreras i den pedagogiska vardagen.

Skolverket avser att: • tydliggöra begreppet digital kompetens för skolväsendet, bl.a. med utgångspunkt i EU:s definition av begreppet, inför kommande reformarbete med skolans styrdokument • integrera digital kompetens i styrdokumenten • initiera ytterligare utvärderingar och uppföljningar kring IT och lärande Ja hur gör man det här?? Vad gör vi?

Vad gör vi nu som främjar vår digitala kompetensen? PIM presentationsprogram - Photo story och Power Point mail – mellan oss, kontakt med föräldrar Datakörkortet Teknik Bärbara datorer Trådlöst internet 3 Framtidens klassrum Lös projektor Mimio – interaktiv skrivtavla Tänk er tillbaka 2 år vi har gjort stora framsteg. PIM mail Visa olika exempel Kvalitén på Tekniken har ökat

Vad behöver vi? Bli trygga med verktygen och programmen Hitta bra arbetsformer för att använda dem i klasserna Tid som idag Forum, diskussion och utbyte av idéer

Programmen som finns i våra datorer Gå in på Start Applikationer Visa

Groupwise Skapa adressbok Skapa grupp Dela adressbok

Världen i klassrummet - Ystad Mer lustfyllt lärande är målet Att eleverna bibehåller lusten att lära är ett av de viktigaste målen i för barn- och utbildningsverksamheten i Ystad. För att möta, stimulera och utmana barnen och ungdomarna som går i skolan i dag bör informations- och kommunikationsteknik (IKT) vara ett naturligt inslag i undervisningen. Att arbeta med Internet och multimedia i kombination med projektor kan ge mer variation i undervisningen och stimulerar flera sinnen. Tekniken kan användas av både lärare och elever och ger en helt annan möjlighet än tidigare att flytta in världen i klassrummet. Ystad har kommit en bra bit på väg så här tänker de…

Framtidens klassrum i Falköping Hur kan det se ut? De finns kommuner och skolor som har kommit en bit på väg. Falköping är en.

Ta in världen i klassrummet Setera Google Earth NE skola www.sli.se www.lankskafferiet.skolverket.se www.youtube.se www.ur.se

Kommunicera Wiki Bloggar http://svensknatur.wikispaces.com/ http://vik.wikispaces.com/Startsida http://furuhall.wikispaces.com/ Bloggar http://ikt-pedagog.blogspot.com/ http://uggleblogg.pedagogbloggar.se/ http://annemariekorling.blogg.se/ http://klassiskt.blogspot.com/ Vad är en Wiki? En webbsida som vi skapar tillsammans. Gå in på vår och visa

Klotterplank

Dagens klotterplank

Doodles

Reflektera över Hur kan din undervisningen utvecklas med hjälp av ny teknik och nya verktyg? Vad behöver du för att utveckla din undervisning?

Kom ihåg klotterplanket