Lennart Lönngren VALENS Vad är det?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Talföljder formler och summor
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Atomer och kemiska reaktioner
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
”Jag har ställt en dörr öppen…”
Relationsdatabasdesign
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Golv, väggar, tak. fönster och en dörr
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
1 TIL SALGS Kom och köp! Lennart Lönngren. 2 TIL SALGS står det oftast. Men nyss såg jag på ett hus i Tromsø ett alternativ: KAN KJØPES Kan de båda uttrycken.
Kundundersökning mars 2010
1 STENHUS Kontrastiv valensanalys Lennart Lönngren.
Lennart Lönngren NUNC Lev i nuet!.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
FL2 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
KARTKUNSKAP 1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Verksamheten. Styrelsen har under året haft tre protokollförda möten och ett antal informella kontakter i den dagliga styrningen av älgskötselområdet.
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Det finns i V en operation kallad addition, betecknad + sådan att
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Logikprogrammering 21/10 Binära träd
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
INTRODUKTION Balken kan ha olika tvärsnitt
1 PAX En fridfull analys Lennart Lönngren. 2 Pax är ett vanligt ord i liturgiska sammanhang. Gloria in excelsis Deo Et in terra pax hominibus bonae voluntatis!
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
1 CATO Ingen vän av Kartago! Lennart Lönngren. 2 Som bekant avslutade Cato varje tal i senaten sålunda: Praeterea censeo Carthaginem esse delendam. Vi.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
1 Mönstermatchning och rekursion Nr 4. 2 Förenklad notation val fnname = fn name => expression Förenklas till fun fnname name = expression Exempel fun.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Lennart Lönngren TYSTNA Är Stagnelius otydlig?.
Presentationens avskrift:

Lennart Lönngren VALENS Vad är det?

Låt oss först klargöra skillnaden mellan dependens och valens. Dependens är ett syntaktiskt begrepp, valens ett semantiskt. Båda relationerna är riktade och kan därmed avbildas m.hj.a. pilar. Dependenspilar dras mellan ord, och resultatet blir en syntaktisk struktur. Valenspilar dras mellan lexem, och resultatet blir en semantisk struktur.

En dependenspil går från huvudord till bestämning (beroende led). En valenspil går från predikat till aktant. Här avses semantiskt predikat, inte syntaktiskt eller logiskt.

Valensstrukturen har inte dessa begränsningar. En annan viktig skillnad gäller den formella egenskapen hos ifrågavarande struktur. Dependensstrukturen är ett träd, medan valensstrukturen är friare: en graf, varav trädet är ett specialfall. I trädet får det bara finnas en toppnod. Ingen nod får ha mer än en ingående pil. Valensstrukturen har inte dessa begränsningar.

Låt oss ta ett exempel: Mitt hus är gult. Dependensstruktur. är eller: Mitt hus är gult. hus gult mitt Valensstruktur (förenklad). mitt gult eller: Mitt hus (är) gult. (är) hus

Vi ser att valensrepresentationen bryter mot båda de regler som gäller för trädstrukturen. Det finns två toppnoder, mitt och gult, och ordet hus har två ingående pilar. mitt gult hus

Vi kan använda färger för att markera olika syntaktiska eller semantiska relationer, t.ex.: till subjekt till/från attribut till predikativ Mitt hus är gult. Mitt hus (är) gult.

Vi ser vidare att predikativ är en rent syntaktisk företeelse. Vi noterar att attributet mitt är beroende led i dependensstrukturen men oberoende – alltså predikat – i valensstrukturen. Vi ser vidare att predikativ är en rent syntaktisk företeelse. Det syntaktiska predikatet är har ingen egen nod i valensstrukturen. Det är ett s.k. syntaktiskt lexem. Vi återkommer strax till detta begrepp.

Tyvärr är dependensstrukturen problematisk. Den kan t. ex Tyvärr är dependensstrukturen problematisk. Den kan t.ex. inte återge relativa ord utan att frångå trädets begränsningar. Jfr.: till objekt vet vet vad dricker att Jag Jag dricker du du

Trots dessa brister är det i pedagogiska sammanhang nödvändigt att i valet mellan dependens och valens hålla sig till den förra. En språkundervisning baserad på valensbegreppet skulle bli alltför krävande. Möjligen kan man i den syntaktiska representationen använda begreppen stark och svag dependens, vilket är ett sätt att bakvägen införa en semantisk dimension.

Det förhåller sig nämligen så att dependens – liksom mycket annat i traditionell språkanalys – är baserad på blandade kriterier. Ett viktigt kriterium är det morfologiska, vilket innebär att ett huvudord genom kongruens eller styrning bestämmer formen på en bestämning; t.ex.: stora  hus se  honom val  av kurs

Ett semantiskt kriterium är också viktigt, nämligen just valens, alltså ett predikats krav eller förväntningar på närvaro av viss aktant. Om dependens ”stöttas” av valens kan vi anse den stark; eljest är den svag. Jfr: pappas ankomst pappas bil mordet på A. Lind mordet på NK

Lexem kan vi klassificera på olika sätt. Vi skall nu emellertid lämna den problematiska dependensen åt sitt öde och helt ge oss hän åt valensbegreppet. Som sagts ovan är den viktiga enheten lexemet. Liksom valens är lexem ett rent semantiskt begrepp. Lexem kan vi klassificera på olika sätt.

Först och främst skiljer vi på semantiska och syntaktiska lexem. Endast de semantiska lexemen besätter noder i grafen. De syntaktiska lexemen kan vara semantiskt tomma, men de kan också fylla vissa funktioner, t.ex. vara rollmarkörer.

Om ett syntaktiskt lexem har formen av ett ord, sätts detta inom parentes. Exempel: Han tänker (på) dig. Valet (föll på) Ivan. Kor (är) kloka (djur).

Endast predikat har valens. Semantiska lexem kan klassificeras vidare med avseende på innehåll och form. Med avseende på sitt innehåll indelas semantiska lexem i predikat och icke-predikat. Ett predikat betecknar ett faktum (en situation). Ett icke-predikat betecknar ett objekt. Endast predikat har valens.

Skillnaden mellan predikat och icke-predikat kan illustreras med tvetydiga ord som färg och växt: Vilken färg har bollen? Vilken färg köpte du? Växten är dålig. Växten är tålig.

Med avseende på formen gör vi först en uppdelning i explicita och implicita lexem. De senare sätts inom citationstecken av typen «». Explicita lexem indelas i segmentella och icke-segmentella. Exempel på de senare är frågeintonation och markerad ordföljd. Segmentella lexem, slutligen, indelas i fria och inkorporerade. De senare består av ett eller flera morfem inuti ett fritt lexem. De markeras genom vinkelparenteser.

<kruk><väx>t «i» Låt oss ta ett par exempel. Sammansättning-arna skäggväxt och krukväxt illustrerar flera av de nämnda distinktionerna: <skägg>växt Skägget växer. <kruk><väx>t «i» Blomman växer i (en) kruka.

I ordet krukväxt måste växt och växa besätta olika noder. I skäggväxt besätter växt samma nod som växa; växt i denna betydelse är ett syntaktiskt derivat av växa. I ordet krukväxt måste växt och växa besätta olika noder. Av denna anledning motsvaras ordet skäggväxt av två lexem: <skägg> och skäggväxt, medan ordet krukväxt motsvaras av tre lexem: <kruk>, <väx> och krukväxt.

I båda fallen är avledningsmorfemet t syntaktiskt. Jfr också: <tidnings>läsning <tidnings><läs>are Obs. att den röda pilen pekar mot hela ordet tidningsläsare!

<kruk><väx>t «i» Alternativt kan krukväxt analyseras som ”något som växer och som befinner sig i en kruka”: <kruk><väx>t «i» Lexemuppsättningen förblir densamma.

Låt oss summera klassifikationen av semantiska lexem med avseende på formen. Explicita Implicita Segmentella Icke-segmentella Fria Inkorporerade växt <väx>t ? «i»

pappas<GEN> bil Även flexionsmorfem kan vara syntaktiska eller semantiska. I förra fallet sker ingen markering: pappas ankomst Semantiska flexionsmorfem, däremot, representeras på ett speciellt sätt, nämligen genom sin kategoritillhörighet: pappas<GEN> bil

SLUT