Fler och mer språk till flera elever

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

IKT i engelskundervisningen
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
© Foto & layout: Gunilla Rudäng Då är lösningen inte långt bort. Jag är den ni letar efter! Letar ni efter ny administrativ personal? Varför får just ni.
Mål och betygskriterier
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Modeller.
Hur ska kommunen marknadsföra de kommunala yrkena mot ungdomar?
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Inlärningsmiljö för att öka motivation
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Dagordning föräldraråd 2/6
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Föräldramöte augusti 2014.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldraråd
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Björknässkolan Nacka kommun
Föräldrar till elever i åk 6-9.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Elevaktiva utvecklingssamtal
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Skolkampanj #Nätrespekt Hösten 2014 och våren 2015 Inför Safer Internet Day 10 feb 2015.
Läroplansträff fritidshem
”If we teach today, as we taught yesterday, we rob our children of tomorrow” John Dewey.
Kamratutvärdering Lerum
Välkomna till klass 3!.
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Att vara professionell
Digitala lärresurser Bakgrund & utveckling - Vad har hänt under de senaste 10 åren? Vad händer nu? Varför? Hur?
Resultat av klassrumsbesök
pedagogisk dokumentation
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Community. Vad är Community ? Community=gemenskap. Community = mötesplats på nätet. Communityt kan se olika ut beroende på målgrupp. Vanligast är att.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Our arbete 28/ En halvdag för att arbeta med tre av forskargruppernas rekommendationer och att implementera ett nytt tankemönster på Åsaskolan.
Agenda: Presentation Känslan i åk 4 Hur vi jobbar? Förväntansdokumentet Planeringsbok/Läxdagar/Läxhjälp Bloggen Datorer Utvecklingssamtal Viktiga datum.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
TEKNIK HT17 – ÅK 7.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

Fler och mer språk till flera elever ett utvecklingsprojekt på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka

Bakgrund Åtgärder Elevers val Lokaler Organisationsmodeller taktikval fortsätter inte med högre steg för små grupper Åtgärder Lokaler språkstudio med grupprum Organisationsmodeller Lektioner + studiepass med lärarsupport - gruppvis Lektioner + studiepass med lärarsupport - klassvis

Lokaler Byggande av modern språkstudio multimediaprogram, 20 elevplatser, angränsande grupprum

Pedagogiska vinster: individualisering, flexibilitet, variation i arbetssätt lyssna, tala, läsa, skriva autentiskt och aktuellt material eleverna blir motiverade, får omedelbar feedback självständiga elevpass med lärarstöd utanför ordinarie lektionstid mindre språkgrupper kan startas - tekniken gör det möjligt för flera språk att arbeta i språkstudion samtidigt eleverna uppmuntras att ta eget ansvar

Vad kan man göra i en språkstudio? Tandberg ICM möjliggör telefondialoger inspelning på digital bandspelare digitalisering av analoga band skapande av elevgrupper för olika aktiviteter kommunikation med elev/er från Lärardatorn observation av elevdator (se vad eleverna har på sina skärmar) kontroll av elevdator (styra elevdatorerna från lärardatorn) presentation (elever/lärare kan presentera material som visas på elevdatorernas skärmar) placering av material i språkstudions server som eleverna kan hämta

Vad kan man göra i en språkstudio? Språkprogram Språkprogram på Internet: www.eloflindalvsgymnasium.kungsbacka.se/en/Speciellt-for-var-skola/Sprakstudion/ och klicka på Språklänkar till höger på sidan Styrda Internetuppgifter Blogga: Det finns många blogmöjligheter på nätet: fr/ty/sp/it: http://fr.yahoo.com/ http://de.yahoo.com http://es.yahoo.com/ www.blogs-italia.com/ Virtuellt kulturutbyte.

Organisation Arbetslag i Moderna Språk Studiepass närvarande lärare närvaropärm strukturerade uppgifter täckande olika moment dvs olika ”paket” (läsa-skriva-lyssna-tala)

Planeringsblad för studiepass Namn  Klass  Språk  Steg  Egen planering Moment: Tidsplan Redovisning Vad jag har gjort - skriftlig uppgift kan bifogas tid för redo-visning lärar- sign

Elevtid - Lärararbetstid Eleverna får sina språktimmar beroende på gruppstorlek: vanligtvis 3 x 45 min eller 3 x 60 min Två lektionstillfällen är lärarledda, det tredje är ett studiepass i Språkstudion. På detta sätt får man loss en lärarresurs som sätts in för att starta små grupper, t ex italienska steg 3 åk 3 / steg 5 åk 3

Schemapositioner 07-08 1 45 min 1 1 År 1 3 60 min 3 4 60 min 4 År 2 Studiepass m klassen 1 45 min 1 1 År 1 3 60 min Studiepass m klassen 3 4 60 min Studiepass m klassen 4 År 2 2 60 min Studiepass m klassen 2 1 60 min 1 Studiepass m klassen År 3 Steg 5, ind val Steg 5, ind val

Förslag schemapositioner 08-09 Studiepass m gruppen 1 45 min 1 1 Block 1 o 2 År 1 3 45 min 3 3 Block 3 4 60 min Studiepass m gruppen 4 År 2 2 45 min Studiepass m gruppen 2 60 min Block 4 1 60 min 1 Studiepass m gruppen Block 5 År 3 Steg 5, ind val Steg 5, ind val

Frihet för elever att planera sin undervisningstid Flexibelt: möjligt att läsa två språk i ett block Högre steg möjligt Distansundervisning möjliggörs Eleverna positiva till studiepassen Språkutbyte och språkresor inspirerar Trots stort intresse svårt att få med elever från yrkesförberedande program i språkblocken – bla pga skiftande och långa APU-tider

Elof Lindälvs gymnasium www.eloflindälvsgymnasium.kungsbacka.se

Skolans webbplats www.eloflindalvsgymnasium.kungsbacka.se Presentationen finns på http://vazduh.spaces.live.com