Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
De eviga frågorna behöver ett svar
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Vad är teknik?.
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
SET Social Emotionell Träning
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Lokal pedagogisk planering
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
The big 5 1.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är du för typ av person?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Konsten att lyckas med sina studier
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Intelligens Förnuft och känsla.
Tänkande och språk Våga Visa
Kunskapskrav och matriser
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Kommunikation och samspel
Etik Moral Filosofi.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Wittgensteins Språksyn Ludwig Wittgenstein
OLIKA FORMER AV ETIK.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Kommunikation OL108A.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
En guide för arbeten i SO
 Essensen i hans produktion är historien om de olika sätt varpå människor blir subjekt i vår kultur  Analyserar ex. historiska processer som är avgörande.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Personligt brev.
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Psykologi Introduktion.
De sju intelligenserna
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar Fredrik Bengtsson

Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar Fredrik Bengtsson Klassificering av information i museidatabaser Kan den användas i pedagogiska tillämpningar?

Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar Pedagogisk utgångspunkt Museer och pedagogik Krav på struktur – ontologi Kontextbaserad domänbeskrivning

Pedagogisk utgångspunkt Teorier som förklarar inlärning och förståelse. Nödvändigt för att kunna anpassa informationen till användaren.

Pedagogiska teorier Olika intelligenser - Howard Gardner Prestationsmotiv - John Atkinson Interaktion - M. B. Miles

Olika intelligenser Utifrån psykologisk forskning och medicinsk forskning om hjärnan har Gardner visat på sju olika intelligenser. Varje individ besitter de olika intelligenserna i olika hög grad.

Olika intelligenser 1. Lingvistisk intelligens Förmågan att utrycka sig i tal och skrift Bra ordförståelse Lätt för att lära sig språk

Olika intelligenser 2. Logisk/matematisk intelligens Förståelse för relationer och samband Förmågan att se abstrakta mönster Matematik Logik Analysförmåga

Olika intelligenser 3. Musikalisk intelligens Ton och taktkänsla Sjunga Spela instrument

Olika intelligenser 4. Visuell/spatial intelligens Rita och måla Tänker i bilder Bilder vid inlärning Fantasi

Olika intelligenser 5. Kroppslig/kinetisk intelligens Kroppskontroll Använda kroppen Lär genom kroppsrörelse och genom att känna på saker

Olika intelligenser 6. Självkännedom intelligens Den första personliga intelligensen Känna sina starka och svaga sidor Förmågan att resonera Koncentrationsförmåga

Olika intelligenser 7.Social intelligens Den andra personliga intelligensen Utåtriktad Förstå andra människor Samarbeta

Olika intelligenser Sammanfattning Vi har alla olika starka och svaga sidor

Vad motiverar vid inlärning? Prestationsmotiv Vad motiverar vid inlärning?

Prestationsmotiv Vad motiverar vid inlärning? Min belöning när jag lyckas.

Prestationsmotiv En enkel uppgift är riskfri att försöka lösa men ger liten tillfredställelse.

Prestationsmotiv En enkel uppgift är riskfri att försöka lösa men ger liten tillfredställelse. Är det värt besväret?

Prestationsmotiv En svår uppgift är tillfredsställande att lösa men risken att misslyckas är större.

Vågar jag ta risken att misslyckas? Prestationsmotiv En svår uppgift är tillfredsställande att lösa men risken att misslyckas är större. Vågar jag ta risken att misslyckas?

Prestationsmotiv Sammanfattning För att en uppgift ska ge största möjliga utbyte ska den vara lagom svår.

Interaktion I en lärande situation kan man betrakta människa och system som en grupp av två individer som tillsammans skall lösa en uppgift.

Interaktion Pröva olika sätt att lösa problemet.

Interaktion Pröva olika sätt att lösa problemet. Få relevant feedback som leder till en bättre förståelse av problemet.

Interaktion Pröva olika sätt att lösa problemet. Få relevant feedback som leder till en bättre förståelse av problemet. Resonera kring en uppgift, frågor ger svar som leder till nya frågor.

Interaktion Undersöka resultatet utifrån problemet. Pröva olika sätt att lösa problemet. Få relevant feedback som leder till en bättre förståelse av problemet. Resonera kring en uppgift, frågor ger svar som leder till nya frågor. Undersöka resultatet utifrån problemet.

Interaktion Pröva olika sätt att lösa problemet. Få relevant feedback som leder till en bättre förståelse av problemet. Resonera kring en uppgift, frågor ger svar som leder till nya frågor. Undersöka resultatet utifrån problemet. Generalisera problemet så att man kan tillämpa förståelsen i liknande situationer.

Hänsynstaganden utifrån pedagogiken Individanpassning Kunskapsanpassning Interaktion

Museer och pedagogik Vilken information finns det i museidatabaser idag? Vad finns det för stöd för pedagogiska tillämpningar i den information som finns i museidatabaser idag?

Museidatabaser i dag Det finns ingen information som svarar på frågor om hur och varför så att föremålet kan förstås generellt .

Saknas allmän information kring föremålen. Museidatabaser i dag Det finns ingen information som svarar på frågor om hur och varför så att föremålet kan förstås generellt . Saknas allmän information kring föremålen.

Exempel från SOFIE 6.04

Krav på struktur - ontologi ”ontologi, läran om det varande, en del av metafysiken, i modern mening läran om de begrepp eller kategorier som man behöver anta för att kunna ge en sammanhängande, motsägelsefri och uttömmande beskrivning och förklaring av (någon del av) verkligheten.” (Nationalencyklopedin)

Ontologi Specifikation av ett ämnesområde genom dess objekt och relationerna mellan dessa.

Ontologi Ämnesområdet utgör en sluten värld. Specifikation av ett ämnesområde genom dess objekt och relationerna mellan dessa. Ämnesområdet utgör en sluten värld.

Ontologi Specifikation av ett ämnesområde genom dess objekt och relationerna mellan dessa. Ämnesområdet utgör en sluten värld. Världen skall beskrivas utifrån väldefinierade regler för objekt och relationer.

Indragnings-mekanism Ontologi Ontologi som beskriver en kulspetspenna Fjäder Övre halva Bläck-behållare Kulspets-penna Patron Nedre halva Del av Nedre hylsa Knapp Övre hylsa Indragnings-mekanism

Ontologi Formell ontologi Generell beskrivning av vilka typer av objekt som finns i världen, hur de är relaterade till varandra och vilka regler som gäller när man skall beskriva världen.

Ontologi Formell ontologi Generell beskrivning av vilka typer av objekt som finns i världen, hur de är relaterade till varandra och vilka regler som gäller när man skall beskriva världen. Objekt är objekt eller uppbyggda av objekt Ett objekt är del av inget eller flera objekt Objekt Del av

Ontologi CIDOC CRM - Ontologi för kulturarv Uppbyggd av klasser där varje klass har egenskaper som beskriver möjliga relationer som ett objekt av denna klass kan ha till andra objekt. Klasser kan ha både enkla och dubbla arv.

Ontologi CIDOC CRM - Ontologi för kulturarv P53 has former or current location (is former or current location of) P55 has current location (cur rently holds) P59 has section (is located on or within) E77 Persistent Item E1 CRM Entity E53 Place E46 Section Definition E47 Spatial Coordinates E18 Physical Stuff E39 Actor E51 Contact Point E41 Appellation E70 Stuff E48 Pace Name E45 Address E44 Place Appellation P76 has contact point (provides access to) 0,n P88 consists of (forms part of) P58 has section definition (defines section) 1,1 1,n 0,1 E19 Physical Object P87 is identified by (identifies) E = Entity – klass P = Property – egenskap = Arv = Relation

Ontologi CIDOC CRM - Ontologi för kulturarv Beskriver var en person eller grupp befinner sig nu eller var den befann sig. Person och plats är reell. Platsen kan vara ett fysiskt objekt, ex en båt.

Kontextbaserad domänbeskrivning Att beskriva den djupa kunskapen i en domän utifrån dess innehåll.

Kontextbaserad domänbeskrivning Relation till andra sakord Relationer kring sakord Tidsrelationer Information om sakorden

Kontextbaserad domänbeskrivning Relation till andra sakord Ballonghus Ballongflygning Används till Ballast Byggs i Har Luftballong Har Fick Nämns i Ballong Kritik Ballongvisan

Kontextbaserad domänbeskrivning Relationer kring sakord Laggat Datum Fritext Tillverknings- metod Tillverkad Beskrivs av Furu Brännvinkagge Kaggar Material Typ av Storlek Används till Typ av Mått Brännvin Husgeråd

Kontextbaserad domänbeskrivning Relationer till historisk kontext Polarexpedition Luftfärd Byggdes för Luftballong Ledde till

Kontextbaserad domänbeskrivning Information om sakordet Dokument Sakord Beskrivning Media Illustration Historia Film / Ljud Bild Dokument

Kontextbaserad domänbeskrivning Objektens relation till varandra i domänen är fastställd.

Kontextbaserad domänbeskrivning Objektens relation till varandra i domänen är fastställd. Objektens relation till sin fakta som finns i domänen är beskriven.

Kontextbaserad domänbeskrivning Objektens relation till varandra i domänen är fastställd. Objektens relation till sin fakta som finns i domänen är beskriven. Tidslinjer mellan objekten i domänen är beskrivet.

Kontextbaserad domänbeskrivning Objektens relation till varandra i domänen är fastställd. Objektens relation till sin fakta som finns i domänen är beskriven. Tidslinjer mellan objekten i domänen är beskrivet. Objekten i domänen är relaterade till information som förklarar dem.

Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar The End